Hej.

Forst och framst jag har tyvarr inte a a samt O pa min dator , hoppas att ni forstar iallafall.

1. Jag ager ett hus som ligger pa arrande mark. ( Mitt namn pa arrandet med mark agaren ) Detta ar i ett
stug omrade. Gar inte att belana huset. nar jag kopte var det vanligt 15 arigt lan med rorlig ranta .

Funderar pa att skriva over huset pa min sambo, Mark agaren ar okay med det,
Om jag last ratt kan jag skriva over huset pa min sambo, det ar bara kontrakt mellan oss, ett kope avtal.
behover inte blanda in nagon maklare eller nagot annat .
Vet inte hur funkar skattemassigt? kanske battre att ge huset till henne? vill inte att hon skall betala massa
for att hon tar over huset. sa vad ar basta att gora for slippa betala nagot.
Ar ju lite speciellt nar det ar arrande.

Ps: vill inte hora nagot om att gor inte det, du kan bli blast pa huset om hon hittar nagon annan etc etc.

Hoppas pa nagra bra svar!
 
Det borde ju gå bra att bara skänka stugan till sambon som en gåva.
Vi har inte längre någon gåvoskatt i Sverige.
Ett enkelt gåvobrev bör räcka som dokumentation.

Men glöm inte meddela försäkringsbolaget om ägarbytet också!
 
Okay later bra det. Kan jag skriva detta sjalv eller maste jag ha en advokat till det? Behover jag inte namna nagot varde pa huset i gavobrevet?
 
Det finns mycket hjälp på nätet, här t.ex.
https://www.finansportalen.se/gavobrev/

Och eftersom de är ett hus på arrenderad mark, och inte en fastighet, så behöver ni inte blanda in lantmäteriet.
 
Okay det var vad jag tankte, nar jag kopte sa var det vanligt standard document , sa det var latt.

Tack for hjalpen.
 
Det du behöver göra utöver gåvobrev eller köpeavtal, är att du behöver skriftligen ordna med arrendet så att nya ägaren blir arrendator. Jag vet inte vilka formkrav det ev. kan finnas på den biten.
 
Okay ja det har jag pratat med Markagarna om att vi kan satt som ny agare till Huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.