J
Har tillluftsventiler ovanför fönster som det står heter Fresh 30 (enligt svarta plastbiten i bild2).

Ser inte vackert ut när jag tittar in i ventilen som sitter i fönsterkarmen.

Ingen har gjort vid dom sen installation typ runt '80.

Kan inte hitta denna specifika model på Fresh hemsida

Försökte dra ut den för hand men sitter stenhårt vet inte om det är limmat eller något.

Undrar om det finns något jag kan göra för att rengöra delen som sitter i fönsterkarmen?
Är det idiot arbete?
 
  • Svart Fresh 30 tillluftsventil ovanför ett fönster, täckt av damm och smuts, i behov av rengöring.
  • Dammtäckt tillluftsventil, Fresh 30, i svart plast med skruv, monterad på en vit fönsterkarm.

Bästa svaret

Börja med att dammsuga med ett smalt munstycke.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
L
Hoppsan dubble
Dammsugare + liten dammvippa ( smal flaskborste )
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Ok med andra ord det är inget jag skall fort. att få ut?
 
L
J janerik12 skrev:
Ok med andra ord det är inget jag skall fort. att få ut?
Rensa dom och läs i den andra tråden du har
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Ok alla tillluftsventiler har rensats till bästa förmåga och alla är nu i öppet läge.
I några sovrum känner man inte att luft kommer in. Det kanske har med vind riktningen utomhus?
 
L
Utsugsventilerna då fastnar ett papper på dom när du lägger det emot ventilen
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Många pappers knep idag :p
Testa och papper fastnar inte. Det är sovrum så det borde var insug?
 
J
Man känner definitivt bättre luft men tyvärr fort inte på ovanvåningen i 2 rum (båda ligger mot söder riktning om det spelar roll vet jag inte). Finns nog inte mer jag kan göra med tillluftsventilerna.
 
Har du någon fläkt i badrum på ovanvån?
 
J
Finns inga fläktar bortsett från i köket. Bara runda ventildon i badrum/toilet/duschrum. Runt, vitt ventildon mot en enhetlig bakgrund, avsett för badrum eller duschrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Har ni nån central fläkt på taket? Sugs det ut luft från ventilerna i badum?
 
J
Ja finns fläkt på taket. Ja luft sugs ut. Har skrivit mer i en annan tråd.
 
Friskluftsinsläpp på övervåningar brukar aldrig fungera om de sitter ovan fönster och relativt sällan om de sitter under fönstret. Det har med tryckförhållanden i huset att göra. Luft tar sig in lättare ju lägre ner i huset luftintagen sitter.
 
J
E exerg skrev:
Friskluftsinsläpp på övervåningar brukar aldrig fungera om de sitter ovan fönster och relativt sällan om de sitter under fönstret. Det har med tryckförhållanden i huset att göra. Luft tar sig in lättare ju lägre ner i huset luftintagen sitter.
Ok med andra ord är det inget konstigt att igår på natten kom luft in utan problem i sovrummen på norrsidan och idag under dagen har det ändrat och drar in i rummen på södrasidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.