Spc är ju så mycket bättre och stabilare men tar lite längre tid att installera plus lite kunskaper, samtidigt så är ajax lättinstallerat, jag köpte båda systemen så har ett helt komplett spc system liggandes nu då jag inte har tid att installera i sommarhuset.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
J
Eftersom du har förberett med tomrör för larm så hade nog jag kört på ett trådbundet/hybrid system, framför allt om man kommer ner i pris :)

Under förutsättning att man har tid att sätta sig in i programmering
 
RilleRock
Chaly Chaly skrev:
Kikade lite på prisskillnad mellan Ajax och SPC i min installation. Prisskillnaden blev inte så stor...
Jag kan mycket väl ha missat tillbehör/delar som behövs till SPC (vilket är en av nackdelarna, enbart att sätta ihop en lista på prylar är halvsvårt).

SPC tilltalar nörden i mig, men trevligt med ett plug-n-playsystem som Ajax också.
Beslutsångest...

[bild]
Om du skall köra på SPC så för ett bättre system så hade jag bytt ut utesiren till en Tel10 eller Tel30L(ed) båda med internt batteri som inte belastar centralen såsom den du valt.
 
D
Är det någon skillnad på TL-30X och L, eller bara namnändring?
 
D DMOL skrev:
Är det någon skillnad på TL-30X och L, eller bara namnändring?
X = xenon, L = led
L är den nya, x håller på o fasas ut.
Dock ingen skillnad på dom i övrigt
 
Chaly
RilleRock RilleRock skrev:
Om du skall köra på SPC så för ett bättre system så hade jag bytt ut utesiren till en Tel10 eller Tel30L(ed) båda med internt batteri som inte belastar centralen såsom den du valt.
Tack!
Listan var ganska snabbt ihopplockad mest för en jämförelse av pris. Såg att den drog 800mA men tänkte att det ev. kunde lösas med ett relä mot backupbatteriet om utgången på centralen inte mäktar med. Men det kanske inte är riktigt brukligt att göra så?
 
Chaly
J Jambalaya skrev:
Eftersom du har förberett med tomrör för larm så hade nog jag kört på ett trådbundet/hybrid system, framför allt om man kommer ner i pris :)

Under förutsättning att man har tid att sätta sig in i programmering
Mmmm... SPC är dessutom ett mer etablerat "ekosystem" med fler användare. Mindre troligt att det försvinner/slutar uppdateras än Ajax.

Sätta sig in i programmeringen kommer nog funka och får ta den tid det tar... Kört larmlöst de senaste fem åren så några veckor hit eller dit innan det kommer upp kan väl kvitta.

Annan fråga jag grubblat på: Är det bra nog med vanlig PIR eller "bör" man köra kombinerad infraröd+mikrovåg?
 
  • Gilla
JIDA
  • Laddar…
Chaly Chaly skrev:
Annan fråga jag grubblat på: Är det bra nog med vanlig PIR eller "bör" man köra kombinerad infraröd+mikrovåg?


Du har valt bra detektorer
Kombi ir/mw används i mer krävande miljöer då de kräver att båda teknologierna detekterar för att lösa ut larm.
Har du däremot luftpump, öppen spis etc i miljön där detektorer ska sitta kan kombi vara ett alternativ
 
Chaly
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Du har valt bra detektorer
Kombi ir/mw används i mer krävande miljöer då de kräver att båda teknologierna detekterar för att lösa ut larm.
Har du däremot luftpump, öppen spis etc i miljön där detektorer ska sitta kan kombi vara ett alternativ
Jo, stämmer att jag i listan bara har valiga PIR men började grubbla lite på det...Har ingen egentlig erfarenhet av larmsystem alls så man famlar lite i blindo. Falsklarm är inte så kul men samtidigt är kombidetektorerna lite dyra så om det i de flesta fall funkar fint med vanliga PIR så finns det juh ingen anledning att skaffa dyrare prylar.
Ev. kommer en av detektorerna se luftvärmepumpen. Så åtminstone en kombideckare kanske vore bra då. Tack!
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
För att visa hur enkelt trådlösa larm kan störas ut
Men det där är ju lika relevant som att visa hur lätt det är att krossa en glasruta.

Ajax detekterar störsändning, byter frekvens och skickar larm till användaren.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
RilleRock
Chaly Chaly skrev:
Tack!
Listan var ganska snabbt ihopplockad mest för en jämförelse av pris. Såg att den drog 800mA men tänkte att det ev. kunde lösas med ett relä mot backupbatteriet om utgången på centralen inte mäktar med. Men det kanske inte är riktigt brukligt att göra så?
Nej det tycker ja inte är en bra lösning även om tanken var god.
 
RilleRock
Chaly Chaly skrev:
Jo, stämmer att jag i listan bara har valiga PIR men började grubbla lite på det...Har ingen egentlig erfarenhet av larmsystem alls så man famlar lite i blindo. Falsklarm är inte så kul men samtidigt är kombidetektorerna lite dyra så om det i de flesta fall funkar fint med vanliga PIR så finns det juh ingen anledning att skaffa dyrare prylar.
Ev. kommer en av detektorerna se luftvärmepumpen. Så åtminstone en kombideckare kanske vore bra då. Tack!
Kolla på eBay efter Blueline Quad.
Riktigt bra detektorer för mindre krävande utrymmen och bra pris.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
A
Kan vi inte hålla denna tråden till Ajax? Fortsätt gärna diskussionen om SPC med tillbehör i en annan tråd.:)
 
  • Gilla
Florre och 9 till
  • Laddar…
Står i valet och kvalet att beställa hem ett Ajax, vad jag förstår det som så finns det inte många likvärdiga system som är så pass enkla och ändå effektiva?

Jag har inte den orken och tiden att sätta mig in i ett SPC larm.
 
Chaly
MarkusTe MarkusTe skrev:
Står i valet och kvalet att beställa hem ett Ajax, vad jag förstår det som så finns det inte många likvärdiga system som är så pass enkla och ändå effektiva?

Jag har inte den orken och tiden att sätta mig in i ett SPC larm.
Jag har också sökt efter något liknande Ajax men inte hittat någon riktigt jämförbar produkt... Känns som att profilen/nischen de har är lite unik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.