En sak till :)

"Behov att slipa av ett gammalt spontat trägolv (förmodligen gran) som legat skyddat under masonite sedan 60-talet. Har alltså inget behov av större avverkning utan endast fixa till ytan för att sedan ytbehandla"

Vilka papper ska man köra till ovan jobb, räcker det med typ 60 första vändan och 120 som avslut på mjuk slip platta? Tänker att golvytan inte ska bli som en spegel med typ 240 eller finare...
 
Till stora maskinen så slipar jag oftast 36 60 80 120
Enligt försäljare så är korn 80 sista pappret som slipar dom andra polerar mer än slipar
 
Är ingen mästare på ytbehandling men det beror på hur du vill behandla ytan efteråt. 180-240 blir nog lite för fint för senare behandling men lagom om du ska lämna ytan obehandlad... 240 är overkill för golv. 80 blir lite grovt gissar jag.
 
nino nino skrev:
Till stora maskinen så slipar jag oftast 36 60 80 120
Enligt försäljare så är korn 80 sista pappret som slipar dom andra polerar mer än slipar
Hur skiljer sig polering definitionsmässigt från slipning eller putsning? För det går såklart utmärkt för den som är oförsiktig att slipa rakt igenom ett 0,6mm faner med tex 100 eller 120 papper..
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Hur skiljer sig polering definitionsmässigt från slipning eller putsning? För det går såklart utmärkt för den som är oförsiktig att slipa rakt igenom ett 0,6mm faner med tex 100 eller 120 papper..
Om du är osäker ska du prova på en träbit först för att lära dig vilken effekt du får av de olika papprena.
En Rotex 150mm med aggressivaste läget med 80-papper kan snabbt decimera en bit men på ett gammalt kupat furugolv behöver du inte oroa dig så länge du för den jämnt över ytan. När jag gjorde mitt gamla undergolv var brädorna lätt kupade. Jag markerade först med penna och då såg jag lättare var slipen tog mest. Det blev en positiv effekt då slipen tog ner de vassa kanterna. Efter slipningen blev varje bräda planare och golvet blev mycket mer bekvämt att gå på. Med nåtning har golvet en helt annan komfort.
För parkett är det en helt annan femma. Vårt gamla furugolv är ganska förlåtande.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Hur skiljer sig polering definitionsmässigt från slipning eller putsning? För det går såklart utmärkt för den som är oförsiktig att slipa rakt igenom ett 0,6mm faner med tex 100 eller 120 papper..
Nej jag vet inte... så sa dom till mig och så har jag kört sen dom sa det och det blir bra iaf
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Verkar som jag ska ha 40 och 80 papper då, men tar nog med 120 för annat ändamål...
 
Avsluta med 120 papper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.