Jag planerar att bygga en friggebod, ca 14-15m2.
Ca 4m2 vedeldad bastu och en "relax" på ca 10m2. Friggeboden ska vara ouppvärmd när den inte används.
Jag skulle i "relax"-delen vilja bygga en öppen spis som bara är mysfaktor, för att tända en brasa för mys. Friggeboden kommer att ha el indraget, så uppvärmning när det är bastudax kommer kunna göras med elelement vintertid om det skulle behövas.
Har några undringar kring det här:
1. Får jag själv bygga en öppen spis i en av hörnen, tex av lekablock fodrade med eldfast tegel? (Bortsett från ok från kommunen mm)
2. Tänkte bara ha en rak skorsten rätt upp genom taket, alltså medvetet "elda för kråkorna". Behöver det vara mer komplicerat än så?
3. Vet någon om det finns en "färdig" byggsats för öppen spis i ett hörn som man kan köpa?
4. Kan jag få problem med syremängden i friggeboden när jag har både vedbastun och brasan igång och om så, hur löser jag det på ett smart och klokt sätt?

Det är alltså INTE en fråga om energieffektiv lösning, effektiv uppvärmning eller liknande, utan bara för att ha en najs brasa att titta på :).
 
Den luft som bastuaggregatet behöver är ca 30 kubikmeter/tim . Den luftmängd som sugs ut i öppna spisen tillsammans med röken är ca 500 kbm/tim En friskluftsventil som ska släppa in ersättningsluft när du eldar, tex fresch 80 släpper in ca 25 kbm/tim. Det blir nog rökigt inne om du inte har ett fönster öppet eller 20 st fresch 80-ventiler.
 
Fulkemisten
Det låter som ett sjukt kul projekt. Jag önskar dig all lycka till.

1. Det får du nog absolut vad jag vet. Däremot finns det säkerligen regler kring brandmurar, avstånd till brännbart material osv som måste följas.
2. Troligen är det tillräckligt komplicerat, jag hade byggt i tegel då jag gillar utseendet och man slipper putsa om man inte vill det. Att fodra med eldfast är väl tillbörligt i själva eldstaden, sedan hade jag nog kört med ett insatsrör så slipper man oroa sig för otätheter.
3. Vet ej.
4. Farsan har en öppen spis från 60-talet i sommarstugan. Den funkar riktigt bra (för att vara öppen spis) då den tar tilluft utifrån via en grövre ventil och rör via grundmuren. typ 120 mm Borde ju vara enkelt att lösa då din också ska sitta mot en yttervägg?
 
E exerg skrev:
Den luft som bastuaggregatet behöver är ca 30 kubikmeter/tim . Den luftmängd som sugs ut i öppna spisen tillsammans med röken är ca 500 kbm/tim En friskluftsventil som ska släppa in ersättningsluft när du eldar, tex fresch 80 släpper in ca 25 kbm/tim. Det blir nog rökigt inne om du inte har ett fönster öppet eller 20 st fresch 80-ventiler.
Kan man inte lösa det på ngt fiffigare sätt än 20st fresh 80-ventiler eller öppet fönster? Ex ett separat reglerbart tilluftrör eller liknade som sitter i närheten av den öppna spisen?
 
ett 120 mm rör motsvarar väl ungefär 3½ fresh 80. Jovisst går det.Sedan har storleken på eldstadsöppningen stor betydelse. En lufthastighet runt 0,4 m/s in genom öppningen bör hindra inrykning. Har du en öppning på 50 x 50 cm så blir det 360 kbm luft/tim = 14 fresh80 En öppning på 30 x 50 behöver ett rör på minst 20 cm och ska självklart sitta utanför spisen, inte inuti som ibland är vanligt. Bygger du hela friggeboden lite gistet likt ett äldre uthus behöver du inte tänka på några x-tra luftinsläpp alls
 
Detta med 500 m³ luft per timme är ett riktvärde hur mycket det kan dras ut av en öppen spis. Det är inte något som måste tillföras. Om huset är för tätt så får du problem med att det blir rökigt inomhus. Jag skulle göra en tilluftsventil och se om det fungerar. Märker du att dörren måste vara på glänt när du eldar för att undvika att det ryker in så får du sätta in en större ventil. Tillförs inte 500 m³/h så dras det inte heller ut. Det är ingen naturlag som säger att det måste ryka in av den orsaken.
 
E exerg skrev:
Den luft som bastuaggregatet behöver är ca 30 kubikmeter/tim . Den luftmängd som sugs ut i öppna spisen tillsammans med röken är ca 500 kbm/tim En friskluftsventil som ska släppa in ersättningsluft när du eldar, tex fresch 80 släpper in ca 25 kbm/tim. Det blir nog rökigt inne om du inte har ett fönster öppet eller 20 st fresch 80-ventiler.
500m3/timme???
Skitsnack.
 
Finndjävel har du någon bättre uppgift? Siffror i den häraden brukar cirkulera, men det lär vara ganska olika mellan olika spisar. Jag gissar att det är ett extremfall. Det enda man kan säga säkert är att den drar ut många gånger mer luft än en sluten eldstad. För de senare brukar ofta 25 m³/h anges.
 
A Avemo skrev:
Finndjävel har du någon bättre uppgift? Siffror i den häraden brukar cirkulera, men det lär vara ganska olika mellan olika spisar. Jag gissar att det är ett extremfall. Det enda man kan säga säkert är att den drar ut många gånger mer luft än en sluten eldstad. För de senare brukar ofta 25 m³/h anges.
Nej, inga uppgifter. Däremot behövs det kanske inga uppgifter för att konstatera att en öppen spis inte förbrukar 500m3 luft i timmen.

Det motsvarar den totala mängden luft i ett 200m2 stort hus. Det skulle bara bli kallare ifall man eldade om man ska dra in 500m3 uteluft i timmen.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
I en skorstenspipa av halvstens tvärsnitt (15x15 cm) skulle 500 m3/h bli 6 m/s eller 21 km/h. Det låter faktiskt väldigt snabbt för ett rökgasflöde? Då skulle röken åka hela vägen upp i en 6 meters skorstenspipa på en sekund. Hälften känns kanske mer rimligt? Eller ska vi säga helstenskanal? Då blir det 3 m/s.

(V = Q/A. Q är flödet i kubikmeter/s och A är arean i kvadratmeter vilka ger hastigheten i m/s
0,139 / 0,0225 = 6,17)

(jag är medveten om att jag inte tagit hänsyn till turbulens i flödet så egentligen är beräkningen ljug men ni fattar)
 
Det är riktigt att du inte kan ha en halvstenskanal till en öppen spis, och därför har man helsten. Själv är jag, efter att ha mätt upp och åtgärdat ett 10-tal felfungerande spisar, huruvida luftmängderna är normala i de flesta av dem och det är tydligen fler än jag som gör detta: http://www.ekoenergiexperten.se/innsats.htm https://www.svd.se/elda-smart-for-effektiv-varme Den värme som fås från brasan är strålningsvärme från elden, därför var många riktigt gamla spisar välvda uppåt i framkant för att mer strålningsvärme skulle nå innertaket och ackumuleras i trävirket. När elden falnade på kvällen tog man glöden och tömde i den lilla sparspisen vid sidan om ö.s vilket gjorde att man kunde stänga spjället medan värmekontot låg på plus. Dom var tvungna att tänka till på den tiden.
 
F Finndjävel skrev:
Nej, inga uppgifter. Däremot behövs det kanske inga uppgifter för att konstatera att en öppen spis inte förbrukar 500m3 luft i timmen.

Det motsvarar den totala mängden luft i ett 200m2 stort hus. Det skulle bara bli kallare ifall man eldade om man ska dra in 500m3 uteluft i timmen.
Om vi tänker oss att rökgastemperaturen är 100º och flödet är 500 m³/h och det är 0º utomhus så har vi en förlusteffekt på ungefär 17 kW. Om elden i det läget avger mer än 17 kW så blir det visst varmare av att elda i öppna spisen. Eftersom det trots allt är en stor förlusteffekt brukar man med fördel använda kaminer med luckor om man är intresserad av att få det effektivare.

Jag kan inte verifiera 500 m³/h i utsugen luftmängd. Men det är fullt möjligt att öppna spisen värmer huset trots den stora mängden. Det är också fullt möjligt att det under vissa omständigheter blir kallare i huset av att man eldar i öppna spisen.
 
Fulkemisten
A Avemo skrev:
Jag kan inte verifiera 500 m³/h i utsugen luftmängd. Men det är fullt möjligt att öppna spisen värmer huset trots den stora mängden. Det är också fullt möjligt att det under vissa omständigheter blir kallare i huset av att man eldar i öppna spisen.
Absolut. Farsan har ett stort as till öppen spis hemma och den går inte att elda i för då blir det typ 12 grader varmt vid dörrar, fönster och tilluft.
 
A Avemo skrev:
Om vi tänker oss att rökgastemperaturen är 100º och flödet är 500 m³/h och det är 0º utomhus så har vi en förlusteffekt på ungefär 17 kW. Om elden i det läget avger mer än 17 kW så blir det visst varmare av att elda i öppna spisen. Eftersom det trots allt är en stor förlusteffekt brukar man med fördel använda kaminer med luckor om man är intresserad av att få det effektivare.

Jag kan inte verifiera 500 m³/h i utsugen luftmängd. Men det är fullt möjligt att öppna spisen värmer huset trots den stora mängden. Det är också fullt möjligt att det under vissa omständigheter blir kallare i huset av att man eldar i öppna spisen.
Tack för informativa svar!
Och ok, men om jag ser till att bygga en ordentlig ventilation för tilluft nära öppna spisen, borde jag kunna undvika att kall luft dras in via fönsterspringor mm och orsaka nedkylning av rummet. Har jag förstått lösningen rätt?
Och om så, räcket en diameter på 150mm för ett sådant ventilationshål? Tänker en tilluftsventil utanför och vid sidan av öppna spisen som mynnar ut "in och mot" eldstaden och som är reglerbar.
Vi pratar inte stor brasa här utan i storlek 3-4 vedklabbar topps.
 
Det finns ett och endast ett sätt att slippa att öppna spisen drar in stora mängder kall luft i rummet. Det är att förse den med luckor så att den inte längre är öppen. Med detta sagt så hävdar jag att du i normalfallet värmer rummet genom att elda i öppna spisen. Det blir stora förluster ja. Men inte lika stora som värmen elden tillför. Sätt ventilen var du vill. Men att dra ventilationsrör som mynnar precis framför spisen är både meningslöst och fult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.