Hej Daniel!

Frånluft i kök, toaletter, grovkök & klädkammare.
Tilluft i övriga.
 
Skrev samma fråga på en annan tråd: Ska det verkligen vara frånluft i köket? Såg att det var så i länken som rekomenderades. Jag kollade igen med konsulten som jag kontaktat tidigare och han vidhåller att köket inte är att betrakta som fuktigt "smutsigt" rum och skall därför ha tilluft. Skälet är (enligt honom) att matoset skall aldrig kunna ledas iväg från spisen av ett konkurerande frånluftdon i samma rum. Någon som är riktigt säker på vad som gäller :-/
 
Konsulten som ritade vår ventilation förespråkade frånluft i köket.
 
Vi har frånluft i köket vi med.
 
åvimed.
 
Trivia skrev:
Skrev samma fråga på en annan tråd: Ska det verkligen vara frånluft i köket? Såg att det var så i länken som rekomenderades. Jag kollade igen med konsulten som jag kontaktat tidigare och han vidhåller att köket inte är att betrakta som fuktigt "smutsigt" rum och skall därför ha tilluft. Skälet är (enligt honom) att matoset skall aldrig kunna ledas iväg från spisen av ett konkurerande frånluftdon i samma rum. Någon som är riktigt säker på vad som gäller :-/
Ja, men det skulle bygga på att:
1) Det inte finns några andra källor till smutsig luft, så som ugn, micro eller diskmaskin
2) köksfläkten allid är på, vilket den inte är.

/Abbe
 
abbe_ skrev:
Ja, men det skulle bygga på att:
1) Det inte finns några andra källor till smutsig luft, så som ugn, micro eller diskmaskin
2) köksfläkten allid är på, vilket den inte är.

/Abbe
Jag fattar inte riktigt hur du menar  :-[.
Skulle det inte vara frånluft i köket om det finns andra "smutsiga" utrymmen, eller tvärt om? Vår köksfläkt (köksö) är inte på kontinuerligt så det finns ingen frånluft där som det är nu. Nu känner jag mig lite korkad, men det bjuder jag på ::)
 

Vad jag försökte säga var att jag inte tror på konsulten. Det är värre att smutsig köksluft kommer ut i resten av huset när inte köksfläten är på, än risken att os från spisen sugs ut via ett annat frånluftsdon än köksfläkten.

/abbe
 
Svarar en gång till i denna tråd angående köket.

I kök skall du enligt normerna ha ett grundfrånluftsflöde på 10 l/s, samt möjlighet till focering (din köksfläkt) vid matlagning.
Inte tilluft då detta kommer "trycka" ut matosen i resten av huset.

"Spara" tilluftsflödet till sovrum (och vardagsrum) där du vill ha friskluft in.
 
Vi har ett Enervent som är snarlikt Heru. Har inte haft behov av någon extra värme här på Åland i allafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.