L
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker att "Liteavvarje" s senaste inlägg är helt felaktigt.

Ingen av oss kan uttala och säga vilken avloppsanläggning som är lämplig för miljön och som kommunen kan tänkas godkänna.
Finner det lite lustigt att du uttalar dig på det sättet , då måste du sitta inne med en massa information och kunskap om reningsverk och infiltrationsanläggningar i den kommun som TS har fastigheten , jag vet inte det , men jag vet vad som gäller och är brukligt i avseende på avlopp , varför talar du inte om att det är på det här sättet , så TS kan få en klar bild av vad som gäller för sin infiltration som gått i stå
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Som jag har förstått det då skiljer det en hel del från kommun till kommun hur man tolkar kravet. På vissa håll funkar infiltration nästan alla lägen i andra kommuner är det svårt att FP det godkänt alls. Så ditt uttalande om att det sannolik går håller jag inte med om. Det beror på. Jag lär få min infiltration utdömd när de kommer till den. Men jag ör nog med inne på reningsverk. En lösning med så pass kort beräknad livslängd är jag inte sugen på. Min är dock långt över beräknad livslängd. Tydligen finns den inte ens registrerad.
 
L
D Daniel 109 skrev:
Som jag har förstått det då skiljer det en hel del från kommun till kommun hur man tolkar kravet. På vissa håll funkar infiltration nästan alla lägen i andra kommuner är det svårt att FP det godkänt alls. Så ditt uttalande om att det sannolik går håller jag inte med om. Det beror på. Jag lär få min infiltration utdömd när de kommer till den. Men jag ör nog med inne på reningsverk. En lösning med så pass kort beräknad livslängd är jag inte sugen på. Min är dock långt över beräknad livslängd. Tydligen finns den inte ens registrerad.
Från kommun till kommun , det beror på vilken lokalitet som man bor på , det verkar som att du har kanske fått en massa grannar runt dig och då kan kommunen ändra sig i avseendet på avlopp . Nu vet vi inte något om TS lokalisation , men det sades tidigare att det gick i en åker , och då är han på landet , ser inte att det finns något problem att renovera befintlig infiltration ,
den är godkänt men kanske ska modifieras lite
 
Hemmakatten
Tyvärr rent svammel från Liteavvarje. Jag litar inte mycket på en person som varit medlem i tre månader, skrivit 35 inlägg per dag i de mest skilda ämnen och ger sig ut att kunna allt.

Att bo på landsbygden har ingenting att göra med huruvida man får anlägga en traditionell infiltrationsanläggning eller inte.

Det som däremot har betydelse är om man bor i ett tillrinningsområde för ett vattendrag eller sjö. Kommunerna menar att sådana områden har en "hög skyddsklass" och därför krävs det i dessa områden extra åtgärder för avloppsvatten.
 
L
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr rent svammel från Liteavvarje. Jag litar inte mycket på en person som varit medlem i tre månader, skrivit 35 inlägg per dag i de mest skilda ämnen och ger sig ut att kunna allt.

Att bo på landsbygden har ingenting att göra med huruvida man får anlägga en traditionell infiltrationsanläggning eller inte.

Det som däremot har betydelse är om man bor i ett tillrinningsområde för ett vattendrag eller sjö. Kommunerna menar att sådana områden har en "hög skyddsklass" och därför krävs det i dessa områden extra åtgärder för avloppsvatten.
Några syrliga kommentarer undanber jag mig på det bestämdaste
Att framföra något som en tidsfaktor för att försöka trycka till någon är nog inte bra ha
Det med svammels kanske kommer att eka någon gång längre fram i någon tråd , nu är det väl så att du inte har någon examen i vissa saker som tas upp i forumet , och då ska du hålla dig utanför , det gör jag när inte mina kunskaper inte finns
 
L Liteavvarje skrev:
Några syrliga kommentarer undanber jag mig på det bestämdaste
Instämmer med Liteavvarje, även om jag ofta uppskattar Hemmakattens inlägg :)

Men vad jag har förstått, så är det avgörande kriteriet för att få anlägga en infiltration för BDT-avlopp, avståndet till "grundvatten".
Så man gräver en provgrop, ett par meter djup, och om vattenytan på markvattnet är närmare än ett par meter, så måste man skapa en s.k. upphöjd markbädd.
Annars är en infiltrationsbädd nere under mark OK.
Det skall alltså vara minst en meter mellan infiltrationen och "grundvattnet".

Och måste man anlägga en upphöjd markbädd (ser ut som en gammal bronsåldersgrav), så får man ordna en pump från fördelningsbrunnen för att få upp avloppsvattnet till den upphöjda infiltrationen.
Och pumpen behöver elektricitet, och är en mekanisk apparat,
som naturligtvis komplicerar anläggningen.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
All mark är del av något till tillrinningområden. Men avståndet till vattendrag kan påverka. Hur känsligt det vattnet är kan också påverka. Jag fattar inte hur någon kan få en uppfattning om hur många grannar jag har. Jag skulle sannolikt få okej för infiltration om jag vill. Men jag vet att man gör väldigt olika bedömningar i olika kommuner.
 
Jag bytte min infiltration för några år sedan. Den låg definitivt ute på landet, intill en åker, utan grannar och inga vattendrag i närheten.
Trots detta var det inte helt självklart att jag skulle få göra en ny. Det är otroligt mycket mer regler och miljöhänsyn nu jämfört med tidigare så det känns som att det var mest tur och marginaler på rätt sida att jag till slut fick bygga en förstärkt infiltration några meter längre från åkern än den gamla. Jag var tvungen att anlita en konsult som räknade på vattenflödet och hur mycket fosfor som teoretisk sett kunde nå åkern och dagvattendiket intill.

Med andra ord; Det är inte, som Liteavvarje säger, helt självklart att man får tillstånd bara för att man bor utanför stadsplan och redan har en infiltration.
 
Claes Sörmland
Det mesta har kommit upp men i sammanfattning borde nyanläggning av infiltration for totalavlopp med WC vara juridiskt OK om:

1. Skyddsnivån för miljö är normalt för området. (Ring och fråga kommunens miljökontor.)
2. Marken är lämplig för infiltration (helst sand/lätt morän och lågt grundvatten)
3. Det inte finns nedströms dricksvattenbrunnar i närheten.

Faller några av dessa kriterier så får man leta efter andra lösningar. (Högt grundvatten kan möjligen dräneras så att det sjunker med mycket schakt eller lösas med förstärkt infiltration).

Råkar man bo i en kommun som tolkat lagen extra hårt och propsar på provtagningsmöjlighet på utloppsvattnet så kan det också blir problem. Troligen skulle kommunen förlora ett sådant krav i domstol men det kräver att man är villig att överklaga.

Annars kommer en förändring i lagstiftningen (troligen senast 2019) där Havs- och vattenmyndigheten vill sänka kraven på rening för områden med normal skyddsnivå. Förändringen innebär lägre krav för fosforrening med konsekvensen att markbädd kommer att tillåtas för totalavlopp med WC. Detta är föranlett av den dåliga prestanda som minireningsverk har uppvisat. Men vill helt enkelt gå tillbaka till ökad användning av markbädd/infiltration som ses som driftsäkrare jämfört med marknadens minireningsverk.
 
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
För att avsluta det hela, så vill jag meddela att vi nu bytt ut allt mot ett mycket välfungerande minireningsverk.

Kommunen var mycket tillmötesgående och hjälpte oss snabbt. Dock så var miljökraven skyhöga i detta område nu, jämfört med 40 år sedan.

Ang. Det juridiska tog det stopp rätt snabbt och vi kunde inte åberopa något dolt fel, då vi lätt kunde ha lyft på brunnslocket redan vid visningen. Undersökningsplikt hos köparen. Så vi fick stå för hela kostnaden själva.

Ett nytt avlopp, och en ny erfarenhet rikare. Mot framtiden!
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.