Hej

Pga en vattenläcka i köket revs hela köket ut och vi fick hastigt och lustigt sätta igång och planera för nytt kök. Nu har vi kommit till köksfläkten och här blir jag osäker på vilken köksfläkt vi ska ha egentligen.

Huset är en villa från -78 med mekanisk frånluft. Det sitter en fläkt på taket som driver ventilationen i köket och resten av huset, så också till köksfläkten. På den gamla köksfläkten fanns det ett mekaniskt spjäll som gick att öppna samt ett steglöst reglage som jag tror styrde fläkten på taget. Jag tyckte mig höra att det susade något mer när jag vred på reglaget.

Den gamla köksfläkten kastades och finns inte kvar. Bifogar bild på hur det ser ut idag. Stickproppen är ditsatt i efterhand och sätts den i uttaget sätter fläkten på taket igång.

Jag har kikat på en "allians fläkt" men de verkar ha en egen fläktmotor i köksfläkten, något sådant är jag tämligen säker på att vår gamla fläkt inte hade. Annars är det nog det jag lutar åt mest., men det får ju inte bli fel. Elektrikern som var hemma hos oss igår kände inte till något om det heller...

Vilken köksfläkt ska vi ha??
 
  • Renoverat kök med synligt ventilationsschakt och tillfällig plastpåse, samt eluttag och lösa kablar på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Agorazo skrev:
Hej

Pga en vattenläcka i köket revs hela köket ut och vi fick hastigt och lustigt sätta igång och planera för nytt kök. Nu har vi kommit till köksfläkten och här blir jag osäker på vilken köksfläkt vi ska ha egentligen.

Huset är en villa från -78 med mekanisk frånluft. Det sitter en fläkt på taket som driver ventilationen i köket och resten av huset, så också till köksfläkten. På den gamla köksfläkten fanns det ett mekaniskt spjäll som gick att öppna samt ett steglöst reglage som jag tror styrde fläkten på taget. Jag tyckte mig höra att det susade något mer när jag vred på reglaget.

Den gamla köksfläkten kastades och finns inte kvar. Bifogar bild på hur det ser ut idag. Stickproppen är ditsatt i efterhand och sätts den i uttaget sätter fläkten på taket igång.

Jag har kikat på en "allians fläkt" men de verkar ha en egen fläktmotor i köksfläkten, något sådant är jag tämligen säker på att vår gamla fläkt inte hade. Annars är det nog det jag lutar åt mest., men det får ju inte bli fel. Elektrikern som var hemma hos oss igår kände inte till något om det heller...

Vilken köksfläkt ska vi ha??
Troligtvis hade ni någon form av allians fläkt om fläkten på takfläkten varvades upp när du vred på reglaget, typ "franke alliance". Men om du är säker på att du bara hade ett spjäll i spiskåpan och inte en motordriven fläkt har det enbart funnits en fläkt på taket.

Alliansfläkt och de fungerar bra. Takfläkten går på konstant lågt flöde för att skapa ett undertryck i huset för kontinuerlig grundventilation. När du sedan lagar mat så sätter du igång spisfläkten som har motor. Takfläkten varvar då upp för att luften inte ska gå bakvägen och ut genom ett frånluftsdon, ex i ett badrum.
En vän till mig hade en väldigt gammal alliansfläkt gick sönder efter många år och då fick han problemet att det alltid luktade mat i hans badrum. Takfläkten inte varvade upp när köksfläkten sattes igång och då trycktes matosen ut i alla andra rum.

Men tillbaka till din fråga.. Som du själv var inne på satt det förmodligen en alliansfläkt eller enbart el frånluftsfläkt på taket.
Antingen skaffar du en alliansfläkt, dvs takfläkt och spisfläkt som är kopplade.
Eller så skaffar du en tryckstyrd takfläkt. Det du måste tänka på är att den måste klara att varva upp väldigt mycket och ha hög kapacitet för att kunna fånga upp matosen när du lagar mat.

Hoppas det hjälpte dig något
 
Redigerat:
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Du hade en fläktkåpa med spjäll och transformatorreglage som ökade takfläktens hastighet då du lagade mat. Många tyckte att detta utsug var lite för dåligt varvid alliansfläkten såg dagens ljus. En alliansfläkt har en svag fläkt som hjälper takfläkten på traven utan att vara så stark att matoset blåser bakvägen in i badrum och wc.
 
Tack! Det var klara besked. Så en alliansfläkt med motor skulle alltså fungera också i mitt kök med andra ord?

Då blir det lättare att söka efter rätt fläkt!

E exerg skrev:
Du hade en fläktkåpa med spjäll och transformatorreglage som ökade takfläktens hastighet då du lagade mat. Många tyckte att detta utsug var lite för dåligt varvid alliansfläkten såg dagens ljus. En alliansfläkt har en svag fläkt som hjälper takfläkten på traven utan att vara så stark att matoset blåser bakvägen in i badrum och wc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.