Jag ska måla om en del av innertaket & väggen hemma & tänke be om några råd. Bifogar en bild

http://www.shell.linux.se/heuman/tmp/lag/topaint/gard1.JPG

- Måste absolut all färg skrapas bort?
- Vad ska jag använda för att tvätta väggen med innan jag målar.
- Måste jag ha grundfärg
- Vad ska jag använda för färg

Jag har fler bilder, öka bara siffran i filnamnet så ser ni dom.
 
Hygglo skrev:
- Måste absolut all färg skrapas bort?
Nej, all färg som är lös

Hygglo skrev:
- Vad ska jag använda för att tvätta väggen med innan jag målar.
Målartvätt

Hygglo skrev:
- Måste jag ha grundfärg
Japp, skulle rekomendera att måla med en oljefärg innan du börjar spackla.

Hygglo skrev:
- Vad ska jag använda för färg
En kurva med Nordsjö spärrvit, sen två kurvor med valfri glans och kulör. Jag skulle välja en vattenspädbarfärg


 
Tack för svaren, vilket är det lättaste sättet att få bort den gamla färgen? Läste i en annan tråd att stålborste kunde göra väggen repig & ful.
 
Jag skulle ta en spackelspade och skrapa den den färgen som rest sig och kanske en skrapa av den typen du hittar i färghandel och ta den det som låter ihåligt när man knackar på det.
Sen om du vill ha något resultat så måste du spackla väggen, helst bredspackla. Men som sagt efter du målat med en oljefärg.
Du kan även sätta upp en sk återställare men det är inget jag rekomenderar pga att det jämnar bara ut, den tar inte bort ojämnheter. Sen kan den vara lite knölig att få upp snyggt.
Jag själv skulle kunna tänka mig att använda sådan men jag skulle ändå bredspackla den efter uppsättning. Pga skarverna blir inte osynliga och i släpljus ser du fortfarande ojämnheter.
 
Pocke skrev:
Japp, skulle rekomendera att måla med en oljefärg innan du börjar spackla.
Jag är nyfiken på vilken nytta gör en oljefärg i detta fall? Är den att betrakta som grundfärg eller som underlag för spackel?
Jag gissar (bilden) att det gula färgen under är någon sorts gammal limfärg/kalkfärg). Om det är det så är det mycket lätt att skrappa översta färgen eftersom den sitter rätt löst på limfärgen ( man kan få löss rätt stora bitar). Limfärg är inget vidare som underlag och man brukar tvätta den bort med vatten så mycket det går innan man målar på nytt med en modern innefärg, har jag hört. Är det för att annan färg ska fästa på en lim/kalkfärg som en oljefärg används? Slipper man tvätta till rent cementyta då?
gaia (med liknande projekt som väntar)
 
Hej Hygglo!
Bilder är som tagna i min källare;)! Till och med gullockra kulören stämmer! Har skrapat fram en sådan färg förra året. Kan berätta vad jag har gjort: Skrapat all den vita färgsiktet, tvättat den gula färgen som löstes i vatten med svamp och enbart vatten - en del togs av och en del smetades jämt på väggen.
Sen har jag putsat (kalkputs) dom största hål och ojämnheter. Efteråt målade jag 1 gång med silikatgrund, 2 gånger med silikatfärg. Silikatfärgen fäster bra på kalkhaltig underlag och binder på djupet så den kan inte tvättas bort! Resultat = matt något ojämt ;)yta som är helt acceptabel i en källaringång. Det var mitt träningsfält innan jag ger mej på mer respektabla ytor. Mycket jobb men hittade ingen genväg ;) Tyckte att detta lösning kommer att hålla utan att färgen faller av igen. Är nöjd! Det där med oljefärgen har jag inte hört förut.
Lycka till!
gaia

 
Oljefärgen är just ifall det är limfärg sedan tidigare eller någon annan vattenlöslig färg, oljefärgen binder då det så det går att måla en vattenspädbar färg över.

Limfärg är inte alltid det lättaste att få bort den har förmåga att inte lossna överallt, speciellt när den är övermålad med en annan färgtyp.

Men går det att få bort allt utan för mycket slit är det klart värt det, jag skulle inte slita ihjäl mig för det dock.

::EDIT ::
Nu drar jag ut till sjöss i två veckor så jag kommer inte svara mer på den här tråden, men lycka till med projektet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.