Hej

Jag var och tittade på ett visningshus hos Trivselhus i Stockholm och där hade dom helt släta vita innerväggar, är det då målat direkt på vägggippsen eller sätter man någon typ av väv under som är helt utan struktur? Huset var superfint! -blev helt såld, taket var likadant, jag antar att man kan sätta vanlig väggips i tak oxå?
 
Typiskt
jag såg Jennt U innlägg just om Trivselhus och måla direkt på gips då jag lagt in inlägget, men jag undrar -blir inte en sån vägg mer kännslig på stötar och slag än en tex vävad och målad vägg?
 
Det finns en tunn glasfibertapet som kallas Microlit som har en fin struktur; det är kanske den som TH använder?

Möjligtvis är Microlitväggar aningens mindre känsliga för stötar.
 
Väggen har allså ingen struktur alls utan är helt slät, den ända struktur om blir är den efter roller.
 
Microliteväven är väldigt fin struktur på, så även om man bara ser struktur efter roller så kan det vara sådan väv. Väven ger ju ett bra skydd genom att inte småsprickor mm syns. Nya tak är kanske inte vävning så nödvändig. Vi har dock gamla putsade tak som var fulla med småsprickor och dessa har vi vävat med microlite. Det var inte skitlätt, men efteråt var det definitivt värt det ;D
 
Det är lurigt att tapetsera med Microlit, men det blir enklare om du lägger omlott i skarvarna och sedan renskär med vass kniv/rakblad.
 
Hej!
Vi har bott i hyreshus med målade innerväggar (direkt på gipsskiva utan microlit) i sex år. Huset är sju år gammalt. Vi har bytt upp oss i bostadsyta allt eftersom familjen växt och har nästan bara bra erfarenhet av väggarna. Det är lätt att laga eventuella skador - och sådana har vi inte sett många! Med spackel och lite brytfärg går det att få i princip osynliga lagningar. Väggarna går lätt att tvätta av när kladdiga barnhänder varit framme (kräver en inte alltför matt färg). Framförallt gillar vi utseendet på de släta väggarna och innertaken (också direktmålade gipsskivor).

Nackdelen: I vissa skarvar mellan gipsskivorna har det spruckit lite, särskilt vid karmen till ytterdörren. Huset sätter sig ju lite. Vid ommålning åtgärdar man genom att lägga dit en ny glasfiberremsa i skarven, spackla och slipa noga.

Säljaren på Myresjöhus tyckte inte om iden att ha likadana väggar i huset vi funderar på att bygga, utan förordade microlitväv. Det verkar bli dyrt.

/ILind
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.