Vi har Roth golvvärme i vårt hus och vi har även en helt otroligt ojämn fördelning av värme mellan våningarna. Därför tänkte jag ge mig på att göra en injustering av fördelarna eftersom jag misstänker att förra ägarna inte gjort detta. Mycket riktigt står alla injusteringsventiler på samtliga fyra fördelare i vidöppet läge så det är inte konstigt att övervåningen får mindre värme. Eftersom det skiljer 3 meter mellan våningarna så tänkte jag att 3 meter vattenpelare = ca 30 kPa tryckskillnad.

Jag har hittat en instruktion för injustering i ett dokument från Roth men jag fattar ärligt talat inte hur i h-e jag ska tolka diagrammet. Det går max att skruva in ventilerna 3,5 varv så jag antar att det bör vara högra skalan men hur ska jag ha diagrammet till hjälp? Hur många varv krävs det för att kompensera för tryckskillnaden?
 
  • Instruktionsdiagram för injustering av golvvärmevisande relationen mellan varv, tryckfall och vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Vet du ungefär hur långa varje slinga är , vilken temp har du ut från VP EL-panna Ved
finns en shunt
 
L Liteavvarje skrev:
Vet du ungefär hur långa varje slinga är , vilken temp har du ut från VP EL-panna Ved
finns en shunt
Bergvärme utan shunt. Framledningstemp ca 32 grader vid 6-gradig utetemp. Är oklar över hur lång varje slinga är men det är 10 slingor per våningsplan. Byggarea är drygt 200 kvm. Ovanvåningen har ca halva boarean av markplan och har 8 slingor. Alla slingor är dim 16 mm.
 
L
Ge mig ett PM med din mailadress så kanske jag har lite information om slingor . lite stort att lägga in här
 
Frågan var egentligen mest hur diagrammet ska tolkas. Fast det slog mig just att både värdena på övre axeln och på högra axeln antagligen är varv så då blev tolkningen av diagrammet klart enklare. Jag hör av mig om jag inte får till det.
 
Våningshöjden har inte påverkan i det här sammanhanget. Det är ju samma höjd upp och ner.
 
D Daniel 109 skrev:
Våningshöjden har inte påverkan i det här sammanhanget. Det är ju samma höjd upp och ner.
Det har du såklart helt rätt i. Undrar om det är den längre framledningen som gör att det flödar sämre på ovanvåningen? Nu har jag i vart släppt det teoretiska och minskat på nedervåningen med ett varv på samtliga fördelare och det ger resultat i ökad temp på fördelarna uppe.
 
L
Har med flöde att göra , inställning och cirkpumpens capacitet i samverkan , inget annat
 
Det finns många saker som påverkar. Slanglängd och dimention är två tydliga saker. Sedan fins det en hel radda saker som sannolikt är så marginella att det bara förvirrar om man tar upp dem.
 
L
D Daniel 109 skrev:
Det finns många saker som påverkar. Slanglängd och dimention är två tydliga saker. Sedan fins det en hel radda saker som sannolikt är så marginella att det bara förvirrar om man tar upp dem.
Vad är slanglängd , en broms för FLÖDET som ska övervinnas , det finns inget annat som bestämmer vad som ska komma fram i andra änden av någonting , BARA FLÖDE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.