Hej, jag går i byggplaner och tänkte nu höra (är inte född med tummen mitt i handen) hur svårt det är att sätta in FTX systemet själv. Om det är någon som gjort det får ni gärna ge feedback på hur ev bökigt det är?

Jag har ju sett att det säljs färdiga paket för installation, alternativt får man ju ta in firma som gör det, men det känns ju rent spontant som det inte bör vara raketforskning om man får en firma att "designa" systemet och uttagen. Då bör det ju mer eller mindre bara vara rördragning, eller är jag helt ute och cyklar?

Kan tänka mig att det finns en del pengar att spara där
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Klarar du av att använda en tigersåg, borrmaskin, poppnit-tång och tejp, samt har lite sunt förnuft så klarar du det galant.

Det svåraste/bökigaste brukar vara att vara inne på den trånga varma vindan. Med damm från isoleringen som retar lungor och hud. Nu på hösten slipper man tacksamt nog den extrema värmen som oftast är.

Kolla igenom de byggtrådar som finns på forumet. Så får du se lite olika lösningar på rördragning och isolering.

Samt kolla igenom din husritning och planera ordentligt i förväg var rören bäst kan dras, så sparar du mycket bekymmer.
 
  • Gilla
rg_united
  • Laddar…
Är dessutom nybygge är det enklare för rören på vinden lägger du dit innan lösullen kommer. Är det ett tvåplanshus får du tänka till lite så att inte avloppsrör etc. kommer i vägen.
 
Så det är helt enkelt så att bara kapa (längden), borra hål för popnit, och sen tejpa skarven så det ej läcker ur luft mer eller mindre som är själva installationen?

Ja det är rätt att i och med att det är ett nybygge så bör det var betydligt enklare. Jag kommer ju låta firma bygga vädertätt, sen sätter jag skivor osv på insidan, vilket gör att jag bör ju ha öppet där jag behöver ha öppet. Sen får väl byggfirman se till att anslutningar ut är i sin ordning och bara att "plugga" på/i
 
Donen sätts vanligen i innertaket så väggarna är det bara att sätta igen. Men kolla på ventilationsritningen för säkerhets skull.
 
Jag gjorde ventilationen själv när jag byggde för två år sen. Inte svårt bara man följer ritningar och tänker efter. Beställde från Soliduct, fungerade ok. Skruvade i stället för att popnita. Här räckte skruvarna inte hela vägen, fick be om fler.
 
Tomture61
Installerade ventrör till mitt hus 2008 , iofs frånluftsvärmepump (inte så mycket rör)
Fick ritningen från husleverantören (Trivselhus)
Kapa rören gjorde jag med en nibblingstång http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Nibblingssax-2000016758/
När rören vilade mot stommen lindade jag en remsa liggunderlag (ljuddämpning)
Glöm ej att installera ljuddämpare på tilluften (ljud transporteras lättare där)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Glöm ej att installera ljuddämpare på tilluften (ljud transporteras lättare där)
Ljud transporteras lika bra oavsett tilluft eller frånluft. Däremot har väl frånluftsdonen ofta lite bättre dämpning än tilluftsdonen om det är det du menar. Men oavsett vilket så sätter man ju dämpare i både till- och frånluft. (Såvida man inte räknat på det och kommit fram till att det inte behövs.)
 
Skippa popnitar.

Både krångligare och otätare än skruv.
 
tommib
Frånluftsdonen sitter också i utrymmen där lite fläktljud sällan spelar roll (badrum och tvättstuga) medan tilluft sitter i sovrummen.

Det svåraste är nog att dimensionera anläggningen korrekt men det gör de åt dig om du köper ett färdigt paket. Att montera ihop det är som att bygga lego och inga problem för en normalhändig. Du bör hyra luftflödesmätare för att justera in donen korrekt enligt dimensioneringen när du är klar.
 
Har själv installerat två anläggningar.
Den första med hjälp av ritning gjord av proffs och i mitt nuvarande hus ritade och gjorde jag dimensioneringen själv.
Hittade bra böcker på biblioteket som beskriver tillvägagångssätt och detaljerna kring projekteringen.
Har man tummen på rätt ställe och lägger ner lite tid på att lära innan så blir detta enkelt och roligt samt som en bonus betydligt billigare än att köpa tjänsten.
Och framför allt blir det som man vill ha det.
Rekommenderas. Känner du dig osäker finns det flera att fråga här på forumet.
Lycka till!
 
Tips:
Våra ventilationsrör ligger huvudsakligen långsides i kåken utanför takstolarnas stödben.
Så i stället för att linda isolering om varje rör, satte vi upp lite panel på stödbenen,
och fyllde hela "kattvindarna" med 50 cm lösull.
Isolerar nog mycket bättre än en tunn strumpa på spirorören,
och isolerar bra nedåt mot markvåningen också.
 
N Nygge72 skrev:
Så det är helt enkelt så att bara kapa (längden), borra hål för popnit, och sen tejpa skarven så det ej läcker ur luft mer eller mindre som är själva installationen?

Ja det är rätt att i och med att det är ett nybygge så bör det var betydligt enklare. Jag kommer ju låta firma bygga vädertätt, sen sätter jag skivor osv på insidan, vilket gör att jag bör ju ha öppet där jag behöver ha öppet. Sen får väl byggfirman se till att anslutningar ut är i sin ordning och bara att "plugga" på/i
Du behöver inte tejpa skarvarna. Nipplar, böjar och andra detaljer har gummitätningar som håller tätt när du skarvar rören. Använd 19mm självborrande plåtskruv (eller kortare om du hittar) med kvarttums huvud så skruvar du lätt ihop rör och detaljer.

Frågan om du ska göra det hela själv eller ej beror nog mycket på hur ditt hus lämpar sig. Jag håller själv på att konvertera mitt hus från F- till FTX-ventilation så jag har det mesta på frånluftsidan redan färdigt. Huset är ett 1,5-plans trähus så det är lätt att borra upp hål för ventiler och dra tilluft via kattvinden. Jag har en ganska enkel övergång från kallvind till kattvind i mellanrummet mellan ytter- och inner-tak.

Jag är snart klar med jobbet och ska anlita någon för själva injusteringen och en OVK. Tror att den delen är svår att göra själv men resten har inte varit speciellt svår tycker jag.
 
Många som gjort det själv alltså. Då blir det nog så. Någon får designa och jag gör jobbet, sen kanske ta in någon att justera in.

Känns som jobbet jag får betala för att trä ihop rör, kan pengarna läggas på andra saker i huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.