Jag ska byta golvisolering i vårt hus från 20-talet. Just nu är det bara kalkbalandad grus i blindbotten.

Nu till frågorna;

1.) Vilket isoleringsmaterial lämpar sig bäst?

2.) Det är källare under halva huset som är ganska fuktig. Källartaket mot trossbotten är idag beklätt med gipsskivor. De är fuktiga och jag vill byta ut dom. Vilket material lämpar sig bäst? Vill helst ha något oorganiskt.

Kom gärna med tips och råd!
 
Det behövs lite mer uppgifter för att du skall kunna få ett redigt svar. Kalkblandat grus kan knappast kallas isolering.
 
Tack för svar!

Absolut, vilken info behöver du?

Njae, det kan det väl egentligen inte, men det är vad de kastat ner i botten på 20-talet.
J justusandersson skrev:
Det behövs lite mer uppgifter för att du skall kunna få ett redigt svar. Kalkblandat grus kan knappast kallas isolering.
 
Plan- och sektionsritningar är alltid bra. Måttet på bottenbjälklaget också.
 
J justusandersson skrev:
Plan- och sektionsritningar är alltid bra. Måttet på bottenbjälklaget också.
Plan och sektionsritningar finns inte..

Måtten på bjälkarna ser ut att vara 16x16 ungefär. Dom är torra och fina. Bifogar en bild om det kan hjälpa. Annars tar jag gärna emot generella råd ang golvisolering och trossbottenskivor!
 
  • Vy över en hörna av ett bjälklag med torra träbjälkar på c:a 16x16 cm, skräp och en delvis synlig avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Plan- och sektionsritningar är alltid bra. Måttet på bottenbjälklaget också.

Mellan bjälkarna är det 70 cm!
 
Det enklaste är att använda stenullsskivor som läggs i asfaltpapp, typ AC 350. Eftersom breddmåttet inte är standard och alla skivor måste skäras är det bra att lägga skivorna i två lager i olika riktningar. T.ex 95 mm + 45 mm. Eftersom utrymmet är begränsat på höjden är det ingen jättepoäng med cellulosafibrer. Glasull tycker jag man skall undvika i golv eftersom det suger upp vatten väldigt lätt. Köp en isolerkniv (macheteliknande) det lönar sig.

Vad fukten i källaren beror på kan jag inte förklara utan att veta mer om källaren.
 
J justusandersson skrev:
Det enklaste är att använda stenullsskivor som läggs i asfaltpapp, typ AC 350. Eftersom breddmåttet inte är standard och alla skivor måste skäras är det bra att lägga skivorna i två lager i olika riktningar. T.ex 95 mm + 45 mm. Eftersom utrymmet är begränsat på höjden är det ingen jättepoäng med cellulosafibrer. Glasull tycker jag man skall undvika i golv eftersom det suger upp vatten väldigt lätt. Köp en isolerkniv (macheteliknande) det lönar sig.

Vad fukten i källaren beror på kan jag inte förklara utan att veta mer om källaren.
Strålande svar! Stenullsskivor ska kollas upp.

Vad tror du om källartaket där det idag sitter gips? Hur skulle fibercement passa?

Fukten i källaren beror på en massa, dels är huset inte dränerat och dels har där varit översvämning för några år sedan, sen har tidigare ägare duschat i ett badkar nere i källaren som stått på trätrall. Ingen ventilation heller. Nu är källaren urblåst, ventiler uppsatta och en avfuktare står på plats, bra mycket behagligare luft. Även om den inte är hundra.

Vi kommer bara nyttja källaren till att förvara trädgårdsmöbler över vintern så hade tänkt vänta med dränering.
 
Varför sitter det gips där? Finns det något brandfarligt, t.ex. en panna? Generellt sett är fibrcement en användbar produkt.
 
J justusandersson skrev:
Varför sitter det gips där? Finns det något brandfarligt, t.ex. en panna? Generellt sett är fibrcement en användbar produkt.
Vet inte. Halva källartaket är inklätt i gips mellan bjälkarna och andra halvan i masonit. Sen kommer plankor, vindpapp/tjärpapp, sen grus och kalkblandningen och sen kommer golvet.

Inget brandfarligt vad jag vet.. Där har stått en oljepanna tidigare dock och det är den delen av källaren som är klädd i gips.

En annan fråga, i källaren och även upp i huset finns en tydlig sotlukt. Kan det vara gamla pannan som sotat av sig och stigit upp i trossbottens ”isolering”?
 
Om det inte finns någon panna kvar, finns inget behov av gips eller liknande material. Välj något som ser snyggt ut.
K K-S-L skrev:
En annan fråga, i källaren och även upp i huset finns en tydlig sotlukt. Kan det vara gamla pannan som sotat av sig och stigit upp i trossbottens ”isolering”?
Detta är inte mitt kompetensområde, men varför inte? Lukt tycker jag ofta kan kopplas till partiklar.
 
J justusandersson skrev:
Om det inte finns någon panna kvar, finns inget behov av gips eller liknande material. Välj något som ser snyggt ut.

Detta är inte mitt kompetensområde, men varför inte? Lukt tycker jag ofta kan kopplas till partiklar.
Hur snyggt det är har mindre betydelse för mig då vi aldrig kommer använda källaren, mer än som förvaring till utemöblerna över vintern. Det viktigaste för mig är att fukt och lukt inte ska stiga från källaren upp i huset.

En snickare föreslog att man skulle lägga lecakulor i trossbotten. Bra isolering och bra mot fukt enlig honom. Låter ganska avantgarde enligt mig. Vad tror du om en sån lösning?
 
Nja. Det är helt klart en klok person. Men lecakulor passar nog bättre där kraven på isolering är lägre. Isoleringsförmågan hos lecakulor är kanske 20-30 % av mineralullens.
 
J justusandersson skrev:
Nja. Det är helt klart en klok person. Men lecakulor passar nog bättre där kraven på isolering är lägre. Isoleringsförmågan hos lecakulor är kanske 20-30 % av mineralullens.
Ska kolla upp mineralullen. Är det nån specifik du syftar på?
 
Nej, bara det är stenull och inte glasull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.