Det här är min syn på saken som yrkesmålare och alla har en egen åsikt, personligen tycker jag det är sk*t att hålla på med microlit.
Jag som hade tänkt sätta microlit i hela vårt hus (nybyggt). Man skall kanske tänka om. Har tapetserat en hel del men aldrig använt microlit.
 
Jag tycker väggar målade på microlitväv ger ett mycket bra resultat. Naturligtvis blir resultatet lika bra om man bredspacklar och målar direkt, men risken för fula sprickor är då klart större än om microliten används.

Att det är lättare att sätta vanlig glasfiberväv är naturligtvis sant, men resultatet kan knappast jämföras eftersom den väven har så tydlig struktur.

Vi kommer byta tapeterna på de flesta väggarna i vårt Eksjöhus under byggnation nu mot målad microlit - vi har en bra hantverkare som gör detta byte till en merkostnad av 37,50 / kvadratmeter inkl. moms, vilket jag tror är ett bra pris. Jag har även sett färdiga hus vår målare har gjort och är nöjd med resultatet - det är som flera andra redan skrivit inte helt lätt att få till ett bra resultat.

Tilläggas kan också att vi tagit bort fönstersmygar i de rum vi målar och istälet gipsar, sätter väv och målar även in i fönsternicherna. Merkostnaden för 11 smygar blev för oss bara 1375 kr inkl moms. Och vi tycker det gör ganska stor skillnad...

 
37,50 per kvadratmeter inkl. moms?! Är det inklusive material eller bara arbetskostnad? För oss skulle det alltså bli 183% dyrare... Hur f-n kan det komma sig? >:(
 
Jämfört med 'byggsjuans' tapeter så är man nästan enbart med väven uppe i samma pris...
Väven sätts sen med ett lite dyrare lim så när väven är på plats är det i princip jämt skägg.

Därefter ska det målas 2-3 gånger.
Men innan det ska man tydligen.. om det ska bli riktigt bra.. bredspackla.  :-X

Så vi har mer material. Mer tid. Fler moment.

Så varför är det dyrare?

Ja, det kan man fråga sig..

/Fredrik
 
Jenfor: 100 kr/m2 låter dyrt. Några kronors skillnad kan det förstås vara på priset på de tapeter som ingår som standard, men detta kan inte förklara hela skillnaden. Kan tänka mig att vår målare ligger lågt och att din ligger högt och att ett normalt tillägg för microlit + målning kanske ofta ligger på ca 60 kr/m2 ???

Skulle vara kul att höra från fler vad deras tillägg för detta varit!

 
Vi flyttar till ett hus Skanska skall bygga och betalar som jag skrivit ovan 50 SEK/m. Jag känner en person som skall flytta till ett annat område där Skanska bygger och de får betala 40 SEK/m2. Jag ifrågasatte varför vi skulle betala mer och fick som svar att de i princip går med förlust även vad gäller vårt pris...
 
Man bör nog veta att standardtapeterna (Borosan och Decorama) kostar ca 30 kr +moms per rulle för dom som har bra rabatt.
Vad jag vet så har man inte lika kraftig rabatt på microliten.
 
Fredrik. skrev:
Jämfört med 'byggsjuans' tapeter så är man nästan enbart med väven uppe i samma pris...
Väven sätts sen med ett lite dyrare lim så när väven är på plats är det i princip jämt skägg.

Därefter ska det målas 2-3 gånger.
Men innan det ska man tydligen.. om det ska bli riktigt bra.. bredspackla.  :-X

Så vi har mer material. Mer tid. Fler moment.

Så varför är det dyrare?

Ja, det kan man fråga sig..

/Fredrik
Att det är dyrare är väl ingen som ifrågasätter. Frågan är om två varv färg+arbetstid skulle motivera en merkostnad på 100 kr/kvadrat... :-?
 
Är de priser ni andra angett som tillägg för målad microlitper kvm väggyta eller kvm golvyta?

Vi har fått ett pris från vår säljare på Trivselhus på 180 kr per kvm golvyta, och ett pris direkt från målaren på 100 kr per kvm väggyta... Har inte räknat på vilket alternativ som skulle vara minst dyrt för oss.

Är det förresten någon som har lyckats med att pruta på priset?
 
I mitt fall avser priset väggytan och motsvarar ungefär samma som du fick (80 kr+moms=105 kr)
 
Det kanske tar ungfär mellan 50-60 timmar att utföra , vi säger 65. 65*300=19500
sen tillkommer ju materialet . Kanske lite extra resor, och titta hans företag skulle försöka gå med vinst i år ::). Jag tycker inte att det låter oskäligen dyrt.

Hälsningar Målar´n
 
Hej!

Om huset är nybyggt skulle jag nog börja med "billiga" tapeter och vänta ett par år tills huset har "satt" sig sen kanske börja tänka på lite dyrare grejer...
 
Det är oerhört lätt att tänka kortsiktigt och välja en billigare lösning från början, men den stora fördelen med att måla är att det är så lätt att göra om sedan. En fondvägg fixar du t ex på ett par timmar, medan det är ett betydligt större projekt att tapetsera om.

Har man dessutom lagt 2,5 Mkr på huset så känns det trist om det ska andas lågbudgetlösning... ;)

Det totala målningsarbetet tog ca 1,5 vecka och då räknar jag in även spackling mm. vilket är samma jobb som om man satt vanlig tapet (ingick som standard m a o). Skulle gissa att väven tog ca 40 timmar totalt, så jag tycker fortfarande att det känns dyrt men det blev å andra sidan skitbra!

Kommer nog över det med tiden... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.