Tummen upp! Denna tråden ska jag INTE visa för frun än på minst ett år. :D
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Det blev verkligen superfint. Så charmigt!
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Verkligen smakfullt. Funderade ni något på ljusgenomsläppligt tak?
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Oj vad inspirerande!! Något sådant saknar jag på gården just nu för att sätta in alla pelargonior under vintermånaderna.
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
elpaco skrev:
Verkligen smakfullt. Funderade ni något på ljusgenomsläppligt tak?
Ja, vi funderade på det. Dock så var jag rädd att det skulle bli jobbigt att sitta där ute under dagarna om det var glastak, då hela långsidan vetter mot söder. Visst kunde man haft något tyg eller något att dra för när man blev bländad, men ändå...

Sen var det även en praktisk och ekonomisk fråga; jag visste hur man pappade ett tak, men visste inte hur man gjorde ett bra hemmabygge med ett glastak. Och jag inbillade mig (vet fortfarande inte om jag hade rätt...) att det skulle bli dyrare med ett glastak med tanke på att det i så fall skulle vara någon form av säkerhetsglas.
Att sätta ett plasttak var aldrig aktuellt för att det är... plast...!

Vi hade även lite tankar på att göra ett "takljus", heter det så? Se bild nedan, men jag tror att det hade blivit för plottrigt och inte lika snyggt. Det hade sett överarbetat ut tror jag!

Capture.JPG
 
mexitegel skrev:
Tummen upp! Denna tråden ska jag INTE visa för frun än på minst ett år. :D
Chicken.. :p(y)
 
Superfint det är! Får jag fråga hur det är att odla där.? Jag och min man har nämligen byggt stommen till vårt växthus och tanken va att ha glastak, men sen säger han att det blir så supervarmt med glas att det är risk att växterna dör. Så då har vi pratat om att göra så som du med taket. Men min rädsla är att det kommer att va svårare att odla och att växterna inte får tillräckllig solljus. Så hur går det att odla där? Mvh/Pernilla
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Pillivipp Pillivipp skrev:
Superfint det är! Får jag fråga hur det är att odla där.? Jag och min man har nämligen byggt stommen till vårt växthus och tanken va att ha glastak, men sen säger han att det blir så supervarmt med glas att det är risk att växterna dör. Så då har vi pratat om att göra så som du med taket. Men min rädsla är att det kommer att va svårare att odla och att växterna inte får tillräckllig solljus. Så hur går det att odla där? Mvh/Pernilla
Tack!

Jo, det blir varmt, men inte så varmt som i ett vanligt drivhus. Troligen mest beroende på att det inte är helt tätt överallt utan att luft kan cirkulera och bytas ut.

Vi odlar ute vid gaveln i öst, och långsidan i syd, och visst blir det mindre ljus än i ett drivhus men ändå fullt tillräckligt! Man får tänka på att det är en kompromiss mellan drivhus och uterum!
 
Men hur har jag kunnat missa denna tråden?!?! Otroooligt fint @Maveric77 ! Helt galet, vill-ha-mätaren slår i topp och fortsätter ut genom dörren!
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Mycket inspirerande! . Funderar på att bygga något liknande. Vad har du för mått på ditt?
 
Tack @Dalbotös !

Måtten är ca 7,5 x 3,5 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.