Comviq kontantkort
 
kitco kitco skrev:
Fixade ett sim-kort till larmet idag, har nu den uppkopplat genom både ethernet och gsm. Vad innebär valet om man vill ha notificationerna som "Call" jag bockade för det och utlöste larmet men fick inget samtal? Gör jag något fel eller ska det inte fungera på detta sätt?
Jag har samma problem den ringer inte, och jag har ett tvillingkort som jag kan ringa med, så lite buggar har dom. Än:)

En annan märklig sa är att loggar jag in på ajax Web gränssnitt på datorn står där också på svenska så jag kan inte byta språk där heller :(
 
Har testat call på min, den ringer o lägger sedan på direkt dvs den funktionen är bara för att påkalla uppmärksamheten. Vill man se vad som händer får man köra sms och/eller push.
Den är dock seg på att ringa, push o sms kommer först. Har man larmat av under tiden har jag märkt att den prioriterar bort samtalet.
 
Chaly
Sitter med fingrarna ovanför köpknappen. Gillar det här systemet, men har sedvanliga beslutsångesten... Funderar på om det är bättre att lägga lite mer slantar (och tid) på att konfa upp ett DSC PowerSeries Neo.
Vad säger ni? Nån som testat båda systemen?
 
Chaly Chaly skrev:
Sitter med fingrarna ovanför köpknappen. Gillar det här systemet, men har sedvanliga beslutsångesten... Funderar på om det är bättre att lägga lite mer slantar (och tid) på att konfa upp ett DSC PowerSeries Neo.
Vad säger ni? Nån som testat båda systemen?
Vi pratar helt olika typer av system där jag om tid och pengar inte är avgörande hade valt DSC Neo, eller ännu hellre SPC alla dagar i veckan. Har man ingen erfarenhet, vill att det ska gå fort och vara billigt då kan Ajax vara ett alternativ. Det saknas fortfarande mycket innan Ajax kan konkurrera med de stora. Däremot är den ljusår från många s.k. kinalarm och andra system i den priskategorin.
 
Fått svar av ja support angående problemet med att man inte kan Larma på partielt på sensorerna, men får svaret att jag ska ominstallera appen, dock blir den ju fortfarande på svenska, samma med webbgränsnitt, känns som om dem inte själva har riktigt någon aning om vart problemet är...
 
Chaly
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Vi pratar helt olika typer av system där jag om tid och pengar inte är avgörande hade valt DSC Neo, eller ännu hellre SPC alla dagar i veckan. Har man ingen erfarenhet, vill att det ska gå fort och vara billigt då kan Ajax vara ett alternativ. Det saknas fortfarande mycket innan Ajax kan konkurrera med de stora. Däremot är den ljusår från många s.k. kinalarm och andra system i den priskategorin.
Tack för svar! SPC verkar vara ett riktigt schysst system.
Ajax upfyller i princip min kravspec men ett hybridsystem skulle kunna nyttja att min kåk är förberedd för larm (stjärnnät av tomrör med samling i en klädkammare). Så stora delar av larmet skulle kunna gå trådbundet utan insats. Bara brandlarm och någon/några detektorer skulle behöva vara trådlösa...
Men investeringen i både tid och pengar skulle bli större, fast troligtvis får man ett bättre, mer framtidssäkert system som blir lättare att bygga ut...

Svårt.
Hur har ni resonerat?
 
Jag hade egentligen inte så många krav. ;)

1) Helt trådlöst. Jag tar risken med störningar hellre än en massa fula kablar. Jag har inga tomrör.
2) Jag ska kunna sköta allt själv. Inga servrar, inga avgifter, full kontroll. Och man ska kunna hantera inställningarna som normalbegåvad utan att ha doktorerat i larminstallation. Jag saknar hellre en specialinställning än att allt är superkomplicerat.
3) Dubbla larmvägar.
4) Batteribackup.
5) En rimlig lägstanivå på designen.
6) Möjlighet att ansluta kamera (finns inte men kommer).
7) Ska gå att köpa i Sverige till ett anständigt pris så att man slipper tjafset med frekvensband etc.
8) Ska gå att koppla samman med min Fibaro (här når Ajax halvvägs, jag räknar iskallt med att det kommer).

Neo var min bästa kandidat innan. SPC var uteslutet på grund av 'kravet' på trådbunden manöverpanel.
 
  • Gilla
ByggDoktor och 1 till
  • Laddar…
Chaly
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag hade egentligen inte så många krav. ;)

1) Helt trådlöst. Jag tar risken med störningar hellre än en massa fula kablar. Jag har inga tomrör.
2) Jag ska kunna sköta allt själv. Inga servrar, inga avgifter, full kontroll. Och man ska kunna hantera inställningarna som normalbegåvad utan att ha doktorerat i larminstallation. Jag saknar hellre en specialinställning än att allt är superkomplicerat.
3) Dubbla larmvägar.
4) Batteribackup.
5) En rimlig lägstanivå på designen.
6) Möjlighet att ansluta kamera (finns inte men kommer).
7) Ska gå att köpa i Sverige till ett anständigt pris så att man slipper tjafset med frekvensband etc.
8) Ska gå att koppla samman med min Fibaro (här når Ajax halvvägs, jag räknar iskallt med att det kommer).

Neo var min bästa kandidat innan. SPC var uteslutet på grund av 'kravet' på trådbunden manöverpanel.
Din kravapec är väldigt lik min med den skillnaden att jag har tomrör till en hel del platser (men inte alla).
Trådbundet känns lockande mest ur den synpunkten att det är tråkigt att byta batterier - att det går att störa ut är mindre viktigt.
Trådlös manöverpanel saknar jag också till SPC men har rör ca 1.5 meter från tänkt plats vid entré så det funkar ändå.

SPC ska juh vara relativt lätt att konfa och appen stödjer ju push och kamera nu om jag fattat rätt.

Ska grovräkna lite på prisskillnaden i min installation...
 
A
Jag hade lite samma dilemma. Jag byter från Verisure som har fördelen att det är väldigt lättanvänt och smidigt (men har många andra nackdelar). Var inne på SPC och DCS Neo men kände att jag inte har tiden nu att sätta mig in i det. Dom känns onödigt tillkrånglade eftersom dom är inriktade mot "proffsinstallatörer". Jag tänker även att det är ett problem när man efter några år vill göra en ändring, kommer man ihåg hur man gjorde då eller behöver man läsa på igen.

Ajax känns som ett vettigt alternativ till Verisure och var dessutom löjligt enkelt att installera. Uppfyller nästan alla mina önskemål och verkar utvecklas relativt snabbt.

Inbillar mig att det händer väldigt mycket på larmfronten dom närmaste åren, hade jag valt ett Neo eller SPC hade det tagit emot att byta ut det om några år med tanke på nerlagd tid och pengar.
 
Jag är med inne på att köpa ett Ajax larm. Vad är det för komponenter man behöver, jag har en

Källare: (pannrum, tvättstuga, badrum, snickeri)

Markplan, Hall, Vardagsrum, kök, två sovrum (barnens), toa

Övervåning: Allrum, tre sovrum varav ett kommer användas till mig och frugan.


Jag tänker mest på brandsäkerhet så det täcker alla ytor.
 
MarkusTe MarkusTe skrev:
Jag är med inne på att köpa ett Ajax larm. Vad är det för komponenter man behöver, jag har en

Källare: (pannrum, tvättstuga, badrum, snickeri)

Markplan, Hall, Vardagsrum, kök, två sovrum (barnens), toa

Övervåning: Allrum, tre sovrum varav ett kommer användas till mig och frugan.


Jag tänker mest på brandsäkerhet så det täcker alla ytor.
Brandlarmen är väldigt bra känner även av snabba temperatur skillnader, själv kör jag ett brandlarm i varje rum men det är för att vi hyr ut sommarhuset och vill garantera säkerheten för gästerna samt att ingen ska röka inomhus (den är väldigt känslig för cigarett rök :)) därefter så kör jag med vatten larm i källare och bredvid diskmaskin och tvättnaskin, väldigt små och simpla :) sen magneter och ir beror väl på hur man vill säkra upp huset mot inbrott. Räknade på när det väl är dags att byta batterier på mitt system. Så kommer det kosta mig runt 2k :)
 
Känns som det drar iväg i pris när man lägger på brandlarmen, kostar 990:- styckvis ?
 
MarkusTe MarkusTe skrev:
Känns som det drar iväg i pris när man lägger på brandlarmen, kostar 990:- styckvis ?
Ja brandlarmen kostar en del, men som sagt 1 i varje rum är att ta i lite, borde räcka med en per våning
 
X Xcelera skrev:
Ja brandlarmen kostar en del, men som sagt 1 i varje rum är att ta i lite, borde räcka med en per våning

Okej, såg att ett brandlarm täcker upp till 2000m i öppet utrymme, blir ett till varje våning.

Gur fungerar dörr sensorerna? Gissar att det är 1kit till varje dörr?

Är det inbyggd siren till inbrottslarmet eller behöver man köpa en extern?
Är brandlarmen seriekopplade så att alla larmar om ett går igång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.