Hej!

Ska bygga en utbyggnad längs med befintligt hus ena långsida. Vilka risker finns för köldbrygga om man ansluter reglar direkt mot tegelfasaden? Oxh finns risk för fukt längre fram.

Och om jag behöver ta bort tegel på husets hörn för att ansluta regelverk, hur påverkar det bärigheten på befintligt hus?

Huset är ett 1,5 planshus i tegel från 60-talet
 
Vad har du bakom tegeln? När vi byggde till tog vi upp ett hål i tegeln och fäste stående regel i Siporexen bakom med lite syllisolering mellan. Onödigt med köldbrygga där och infästningen blir bättre också.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Vad har du bakom tegeln? När vi byggde till tog vi upp ett hål i tegeln och fäste stående regel i Siporexen bakom med lite syllisolering mellan. Onödigt med köldbrygga där och infästningen blir bättre också.
TAck för svaret! Tegel, luftspalt och sedan, och nu gissar jag, träregel. Tog ni hål på hörnet på huset då och hur funkade det med väggen överlag, höll sig teglet på plats? Alltså på väggen på andra sidan hörnet?
 
Vi gjorde ett vertikalt snitt i tegeln mitt i fasaden, som rymde regelverket 170+45 mm med lite marginal. Inga problem. På andra anslutningspunkten består tillbyggnaden av Siporex så där står bara nya Siporexväggen mot tegeln med fogskum emellan sen är det putsat med glasfibernät och fiberputs. Denna andra anslutningspunkt är vid gamla husets hörn och tillbyggnaden fortsätter förbi gamla huset så där var det aldrig aktuellt att ta ner tegel. Kan vara lite svårt att förstå så här i ord :)
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Vi gjorde ett vertikalt snitt i tegeln mitt i fasaden, som rymde regelverket 170+45 mm med lite marginal. Inga problem. På andra anslutningspunkten består tillbyggnaden av Siporex så där står bara nya Siporexväggen mot tegeln med fogskum emellan sen är det putsat med glasfibernät och fiberputs. Denna andra anslutningspunkt är vid gamla husets hörn och tillbyggnaden fortsätter förbi gamla huset så där var det aldrig aktuellt att ta ner tegel. Kan vara lite svårt att förstå så här i ord :)
Hur tog ni upp teglet, jag har hört att det går att hyra någon typ av motorsågsliknande verktyg för ändamålet men det kanske är enkelt utan också, exempelvis med borrmaskin med bilningsfunktion?
 
Kapmaskin. Hyr en Huskvarna wet&dry elkap med vattenkylning så slipper du så mycket damm. Men var försiktig, sådana verktyg är räliga...
 
Du tänker på kedjesåg med diamantklinga. Ja sådana finns. Har använt en gång. De är bra till instick typ men inte kapa på längden.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Tack för tipsen! Jag hade lagt den här lösningen helt åt sidan och var i skedet att börja resa väggar då en bekant bad mig fundera en gång till på infästningen och risken för köldbrygga.. min förhoppning var att den liggande 45 isoleringen skulle motverka detta. Problemet nu är att takbalkar i limträ redan är hemma och de blir för korta för att använda om jag plockar bort teglet... tror du tilläggaisoleringen skulle kunna motverka i alla fall större delen av ev köldbrygga?
 
Lite osäker på vad du menar med tilläggsisolering i sammanhanget?
Går det att komma åt luftspalten på något vis och fylla med t ex expanderande fogskum lokalt? Ska du ändå spackla eller putsa tegelväggen sen så kanske du kan ta upp några hål och fylla upp med skum där nya väggen ska stå liksom. Bara ett amatörförslag.. Finns folk på det här forumet som är mer kvalificerade än jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.