Vi tänkte byta alla våra fönster i vårt hus från början av 60 talet.
I vardagsrummet har vi idag ett glasparti som synes på bilderna, denna är ca 3,5 meter lång inkl. altandörren och verkar släppa igenom en hel del kall luft om man håller handen och känner för, trots att det är ganska lä mot vind på just det partiet. Vi vill gärna byta hela glaspartiet (inkl altandörren) till skjutdörrar som går hela vägen ner till golv. Vi hade en fönsterleverantör här och de har en skjutdörr där ena halvan består av ett fast parti och andra halvan är "skjutbar" dvs ca 1,7m fast parti och 1,7m öppningsbar dörr.

Detta innebär att vi isf måste lösa hur vi gör med elementet (vattenburen radiator) som sitter under glaspartiet idag, det är ett stort "3-radigt" element. Vi är oroliga för kallras och visst kommer det nya partiet att vara mycket bättre isolerad än det vi har idag, men efter att ha läst i olika forum så lär det ändå uppstå kallras om jag har förstått det rätt? Vi har inget golvvärme.
Bor i södra Skåne.

En tanke är att ha en "låg" golvradiator (vattenburen) framför det fasta partiet och ingen radiator framför det öppningsbara.
Skulle detta vara helt galet ur både kosmetiskt synpunkt men framförallt funktionsmässigt? Dvs, kommer det att uppstå "kännbar" kallras med denna lösning? Är såklart även orolig för temperaturen inomhus ifall vi byter till mycket mindre element, men det är antagligen enklare att lösa den biten.

Vi har källare därav möjlighet att ganska enkelt flytta elementet till ett helt annat ställe i rummet, men detta hjälper inte mot just kallraset, korrekt?

Skulle det hjälpa mot just kallraset att komplettera med en luft/luft värmepump, som dock inte skulle sitta över glaspartiet utan egentligen en bra bit ifrån?

Hur galet är det ifall vi skulle testa en vinter helt utan det stora elementet (efter att ha bytt till nya glaspartiet)?Det kanske är så att det inte blir särskilt mycket kallras med tanke på att de nya glasen ska vara mycket bättre isolerade och att det är "ganska" skyddat mot vind?

Erfarenheter?
 
  • Ett vardagsrumsfönsterparti från 60-talet med utsikt mot en trädgård, inklusive en altandörr och en radiator under fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med stort fönsterparti och värmeelement från 60-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör med vardagsrum med ett stort glasparti och en altandörr, ovanför en vattenburen radiator, med utsikt mot en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Spännande projekt! Jag har också en liknande lösning ut mot altanen i ett 60-talshus som jag skulle vilja ha skjutparti emot, men leverantörerna som jag hittat har bara dörrar skjutbara på insidan (och då ryker ju elementet).

När jag letade utbyteselement till tvättstugan, för att få mer värme, så stötte jag på Purmos radiatorkalkulator och olika tabeller där man kunde räkna ut hur stort element som skulle behövas. Det ser ju ut som att ni skulle kunna få plats med ett mindre, men tjockare element men hur det kommer att se ut beror ju på om ni kommer att ha någon fönsterbräda kvar eller ej.
Används öppna spisen?

Vilket U-värde har ni fått på konstruktionen med skjutparti? När jag bytte 2-glasfönstrena i ett annat fönsterparti mot 3-glas så blev det en rejäl minskning av kallraset.
 
Det beror mycket på hur luften cirkulerar i övrigt, men jag tror inte det är en bra idé att ta bort det utan att göra något annat.
Om ni använder eldstaden vid sidan av lär det dock inte vara några problem.
Med en luft/luft-vp så kan ni kanske få dess varma luft att leta sig dit och dessutom göra en besparing på längre sikt, i så fall är det ett bra alternativet.
 
  • Gilla
robertfyr och 1 till
  • Laddar…
Har ni funderat på infravärmepanel? Som jag har förstått går de att sätta i taket. Borde kunna motverka ev kallras framför skjutdörrspartiet.
 
Vi bytte ett liknande fönsterparti mot ett skjutdörrsparti på 5m. Vi fällde in 2st golvkonvektorer i golvet (vattenburet med fläkt)
 
Jag vill inte vara någon glädjedödare men jag tror inte er idé är så lyckad. Jag har inte sett några vettiga skjutdörrar som verkligen håller tätt runtom. De är oftast framtagna för inglasade uterum med mondre isolationskrav. En vanlig dörr med falsar mm har mycket bättre förutsättningar än en skjutdörr.
Jag har haft ungefär samma som ni men vi bestämde oss att ersätta fönstren med fasta partier (har bästa värmevärden och är billigare) och en altagdörr av god kvalite, men bytte inte måtten. Elementet samt fönsterbrädan fick vara kvar.
I ett annat försterparti med fönster i vanlig storlek har vi ökad storleken mot golvet men inte hela vägen. Bytte radiatorn till en lägre med 3 plattor.
Kallras? Det är en sak. En annan är att vid stora fönster strålar man ut mer infrarödstrålning som åker ut i rymden och det känns kylingt. En vanlig innervägg reflekterar IR till din hud men det gör inte fönsterytan.
 
  • Gilla
Svingeln och 2 till
  • Laddar…
Håller med Thomas_Blekinge angående skjutdörrars vara eller icke vara. Bättre isolering och snyggare installation.

Hur ofta öppnar man upp ett helt parti ändå?
 
A
Det är ju på sommaren som man vill använda skjutpartiet för att sudda ut gränsen mellan ute och inne. Dessutom är ju inte en skjutdörr ivägen på altanen, som en vanlig altandörr är när den står öppen.
 
riv liten bit av golvet och lägg golvvärme
 
VEKA skjutdörr delvis öppen in till ett hem med en hund som tittar på, speglande användarens nöjdhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit VEKA skjutdörr installerad i ett hem, 1400x2080 mm, med automatisk stängning, stängd position, reflexion av ett bord set genom glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VEKA skjutdörr installerad i ett hus, öppen position, med synligt handtag och låsfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.prodeco-fonster.se/veka-tilt-skjutdorrar.html

Har själv en VEKA skjutdörr som fungerar alldeles utmärkt 1400 X 2080 mm med automatisk stängning, dörren glider själv in på plats, bara att fälla ner handtaget. Den är också låsbar i vädringsläge. 13000 kr

Mycket nöjd.
 
  • Gilla
Hoajajajbuff och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur ofta öppnar man upp ett helt parti ändå?
Ännu en fråga:
Hur hanterar ni alla knott, myggor, getingar och annat oknytt som kommer in genom dessa stora öppningar?

Hos oss har vi en nätdörr för ytterdörren när vi ställer upp den på sommaren, men detta verkar inte vara aktuellt här.

Det är ju ett rent h*****e att ligga och somna (och vakna) med en massa flugor, knott och myggor som landar i ansiktet och på andra kroppsdelar, och sprutar in gifter och suger blod.
 
L Leif i Skåne skrev:
[bild] [bild] [bild]
[länk]

Har själv en VEKA skjutdörr som fungerar alldeles utmärkt 1400 X 2080 mm med automatisk stängning, dörren glider själv in på plats, bara att fälla ner handtaget. Den är också låsbar i vädringsläge. 13000 kr

Mycket nöjd.
Det är väl en PVC-dörr. Svärmor hade en sådant som alltid hänge konstigt i beslagen. Men det kan blivit bättre nu.
TS borde bibehålla uppdelningen från 60-talet och undvika att det ser påklistrat ut.
Men en smaksak.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ännu en fråga:
Hur hanterar ni alla knott, myggor, getingar och annat oknytt som kommer in genom dessa stora öppningar?

Hos oss har vi en nätdörr för ytterdörren när vi ställer upp den på sommaren, men detta verkar inte vara aktuellt här.

Det är ju ett rent h*****e att ligga och somna (och vakna) med en massa flugor, knott och myggor som landar i ansiktet och på andra kroppsdelar, och sprutar in gifter och suger blod.
Knott och myggor finns bara på landet så om man bor inne i en större tätort är det inget problem. Vi har öppet så mycket det går på sommaren och i somras fick vi sammanlagt bara in en eller två myggor under hela sommaren! Nu var det visserligen en ovanligt torr sommar i år så i normala fall brukar vi få in lite fler flygfän men de är ändå inget problem. När jag dock besöker vänner som bor mer lantligt så är flygfän ett betydligt större problem som man absolut måste ta hänsyn till. Det märkliga är att vissa av dessa vänner bor bara 5-7km från oss men lantligheten gör en enorm skillnad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Väcker liv i gammal tråd. Vi kom inte längre i frågan när jag skrev inlägget men tänkte ta tag i det nu, en gång för alla! Scenariot kvarstår dvs vi vill slå upp fönsterpartiet hela/nästan hela vägen ner till golv, men har elementet (radiatorn) på bild som blir i vägen.
Jag antar att elementet är original sedan huset byggdes i början på 60 talet. Det lutar åt något av följande:

1. Montera ett element framför den fasta delen, men då får det bli ett betydligt mindre och modernare element än den på bild.
2. Montera ett element framför hela partiet dvs även det som är öppningsbart, men då får det bli ett nedsänkt element (golvkonvektor). Vet inte om det är görbart konstruktionsmässigt med tanke på tjocklek på bjälklag (har källare under) så det får jag väl anlita någon som kollar upp.

Fråga: Gör det någon skada/nytta att byta enbart det här stora elementet till något betydligt mindre och modernare, utan att byta ut resterande element? Jag tänker på att det plötsligt blir mindre vatten i värmesystemet (luft-vatten pump). Jag har ingen aning hur stort element av modernare typ jag behöver ersätta denna med, men jag tror att vi klarar oss på ett mindre även om den inte avger samma värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.