Min fråga gäller dimension på takbjälkarna vid ett tungt/stort takfönster! (Ber om ursäkt om jag postar fel!)

Det gäller ett jättelitet hus, ca 6 m x 2,5 m totalt, 15 graders pulpettak. Råspont + difföppen takduk + pannplåt. Det tilltänkta takfönstret väger ca 55 kg, med hålmått på 990 x 1440. Takbjälkarna är 145 mm.

Jag vill inte öka dimensionen på takbjälkarna, men jag vill helst inte gå ner i storlek/vikt på takfönstret heller. Det minsta jag kan tänka mig skulle bli 48 kg tungt, och 990 x 1220. Men det är ju inte så stor skillnad i laster, eller?

Yttervägg är 95 mm, med 12 mm plywood utanpå (för styvhet). Allt skruvat. Under hammarbandet (längs båda långväggarna) ska en "bärlina" fällas in + att just under delen med takfönster skall ett loft byggas, med infällda 95 reglar för loftets bjälkar. Så, egentligen är hela huset lite underdimensionerat... :sleep: Men, till frågan!

Skulle det vara "tillräckligt" säkert med den här lösning med 145 bjälkar för 55 kg? Snözon 2 eller 2.5. Om inte, hjälps det åt att sätta större bärlinor på långväggarna? Jag hade tänkt ta 120 mm. Är det så himla nödvändigt förresten att inte jacka ur takbjälkarna? Handlar om 25 mm.

 
  • 3D-modell av en trähusstomme med takbjälkar och planerad placering för ett stort takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, och välkommen..
Det bindande svaret på din fråga får du ju från en byggingenjör, som kan ta ansvar för beräkningen.
Den svåra frågan är ju vilken nedböjning bjälkarna får.
Plåttaket bidrar ju till en god snöavrinning.
All urjackning bidrar ju till att försämra bärigheten, men det ger ju samtidigt ofta god sammanfogning.
 
Det beror ju bland annat på vilket c/c du har mellan takbjälkarna. Takfönstret i sig väger inte mer per kvm än vad ett normalt tungt tak gör, men kräver kanske att nedböjningen hos takbjälkarna begränsas. När jag räknar på en takbjälke med c/c 1000 mm och snözon 2,5 räcker inte en 45x145 C24. Om du använder 45x145 C24 c/c 600 generellt och limskruvar två 45x145 C24 till de bjälkar som omger fönstret klarar du dig och håller nedböjningen under 1/300 på hela taket.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Hej, och välkommen..
Det bindande svaret på din fråga får du ju från en byggingenjör, som kan ta ansvar för beräkningen.
Den svåra frågan är ju vilken nedböjning bjälkarna får.
Plåttaket bidrar ju till en god snöavrinning.
All urjackning bidrar ju till att försämra bärigheten, men det ger ju samtidigt ofta god sammanfogning.
Absolut, men jag känner mig inte annars osäker på konstruktionen. Att hitta byggingenjör till bara den här lilla frågan blir nog svårt. De tar sig ju hellre an större projekt, menar jag. Tack för ditt svar ändå!
 
J justusandersson skrev:
Det beror ju bland annat på vilket c/c du har mellan takbjälkarna. Takfönstret i sig väger inte mer per kvm än vad ett normalt tungt tak gör, men kräver kanske att nedböjningen hos takbjälkarna begränsas. När jag räknar på en takbjälke med c/c 1000 mm och snözon 2,5 räcker inte en 45x145 C24. Om du använder 45x145 C24 c/c 600 generellt och limskruvar två 45x145 C24 till de bjälkar som omger fönstret klarar du dig och håller nedböjningen under 1/300 på hela taket.
Okej. Det blir ju c/c 600 annars, men vid takfönstret hamnar avståndet på c/c 1035. Om jag förstår dig rätt så borde det gå bra, om jag gör som min ritning? Alltså två limskruvade 145 vid takfönstret? + Att jag även fäller in en "bärlina", fast det avlastar/hjälper inte punktbelastningen från takfönstret eller?

Nu när jag ändå har dig på tråden här :), blir taket "starkare" med två kortlingar i varje bjälkesfack?

Tack så jättemycket för ditt svar! Du är gudasänd!
 
V vagnen skrev:
+ Att jag även fäller in en "bärlina", fast det avlastar/hjälper inte punktbelastningen från takfönstret eller?
Det förstår jag faktiskt inte.
V vagnen skrev:
Nu när jag ändå har dig på tråden här :), blir taket "starkare" med två kortlingar i varje bjälkesfack?
Nej.
 
V vagnen skrev:
...Att hitta byggingenjör till bara den här lilla frågan blir nog svårt. De tar sig ju hellre an större projekt, menar jag.
De seriösa tar sig an sådant här också..
Ett kort besök på plats, du delger planer och ritningar och du får utförliga instruktioner tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.