Jag håller på med tillbyggnad av fritidshuset, det ska bli en öppning 2 meter bred och 2,1 m hög in till den äldre befintliga delen.

Hur får jag en snygg övergång?

Tänkte sätta 13 mm gips utanpå den tidigare ytterväggen, sen kanske en rejäl hörnlist och en kort bit gips mot reglarna som finns runt hålet ytterväggen och en ny hörnlist inuti det befintliga rummet?

Pågående arbete vid en tillbyggnad där en öppning i en vägg med röda stående paneler och isolering exponeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gipsa allt och spackla hörnen hade jag nog gjort
 
Jag hade också gipsat och spacklat allt, kanske även förstärkt med hörnskydd innan spackling.
 
Vi har en lika stor öppning mellan vårt gamla hus och tillbyggnaden och vi gipsade och spacklade allt med hörnförstärkningar och microlith/armeringduk. Det har hållit i tre år nu.
 
Det ska finnas en smidig hörnförstärkning som spacklas in direkt mot gipsskivan och som jag kan ha bakom glasfiberväven jag tänkt montera. Vad är det för hörnförstärkningar?
 
Kan rekommendera Biltemas hörnförsträkningsprofiler i aluminium. Det är billiga och lättarbetade. Lägg en sträng mjukfog i vecket på profilen, tryck fast och fäst med häftpistol. Sedan spackla över.

(syftet med mjukfogen är att förstärka hörnet mot slag. Om man inte gör det är det större risk att profilen bucklar om något hårt slår i hörnet)
 
Är det denna med variant med nät eller den helt i aluminium med runda hål du menar?

Del av en metallnät-rulle med små maskor, potentiellt för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lång aluminiumlist med runda hål och förstärkningsveck på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hörnlist med metallvinklel och papphölje är det BÄSTA. Svågern som är målare får 5 eller 10 års garanti på att det håller från tillverkaren. Obs sätt i rätt sorts spackel!

http://www.vaggmaterial.se/sheetrock-hornskydd/
 
Alltgår Alltgår skrev:
Hörnlist med metallvinklel och papphölje är det BÄSTA. Svågern som är målare får 5 eller 10 års garanti på att det håller från tillverkaren. Obs sätt i rätt sorts spackel!

[länk]
Sheetrock är helt klart favoriten.
Men kan va lite knepig om du inte satt förut.
Får du problem att metall delen inte fastnar på vissa ställen så köp en kanyl och spruta in lim bakom.
 
Ja sheetrock är kanon. Dra på rejält med spackel bakom och tryck dit. En hörnslev är bra hjälp ibland. Sen skrapa bort överdlödet och spackla in.

Finns även en remsa på rulle med metallvinklel och papphölje som är kanon till fönstersmygar och annat. Tror det är Saint Grobain.
 
S Superrobban skrev:
Är det denna med variant med nät eller den helt i aluminium med runda hål du menar?

[bild]
[bild]
Jag menar den utan nät.
 
Nu har jag kommit så här långt, det blev hörnskydd av stålplåt från Hornbach då Biltema hade slutsålt på sina skydd.

Då jag har 1 tumsplank bakom all gips tänkte jag ta några tunna 2-tums spikar och fästa hörnskydden lite extra med. Just nu är det endast fästa med häftklammer. Sedan spacklar jag på med ett bra spackel av god kvalité.

Jag ska sätta glasfiberväv på gipsen, frågan är om jag ska dra den runt hörnen eller skära av strax innan hörnen?

Hörnskydden har en liten upphöjd kant precis i hörnan, det kanske är bättre att bara måla plåten där?

Gipsväggshörn med stålplåtshörnskydd från Hornbach, fäst med häftklammer och förberett för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Superrobban skrev:
Nu har jag kommit så här långt, det blev hörnskydd av stålplåt från Hornbach då Biltema hade slutsålt på sina skydd.

Då jag har 1 tumsplank bakom all gips tänkte jag ta några tunna 2-tums spikar och fästa hörnskydden lite extra med. Just nu är det endast fästa med häftklammer. Sedan spacklar jag på med ett bra spackel av god kvalité.

Jag ska sätta glasfiberväv på gipsen, frågan är om jag ska dra den runt hörnen eller skära av strax innan hörnen?

Hörnskydden har en liten upphöjd kant precis i hörnan, det kanske är bättre att bara måla plåten där?

[bild]
Så kort vägg, så dra väven runt hela.
Vid ytterhörn drar man normalt rint väven 10mm, sedan överlappar man 2mm från hörnet med nästa våd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.