Humlo
Jag tror vi har hittat vårt hus som vi vill ha men jag skulle gärna vilja veta lite mer om själva konstruktionen.
Det står att Bjälklaget är betong och att grundmuren är betongsten. Fasaden är tegel.
Källaren har en betongplatta men radonet är långtidsmätt och väldigt lågt.

Min undran är först och främst om källaren är skyddad mot mögel och fukt då det inte finns något trä där?
Dräneringen är gjord ganska nyligen så fukten utifrån är också begränsad.

Är detta en riskkonstruktion eller en bra konstruktion? Jag har aldrig stött på ett hus byggt på detta viset förr så jag vet inte vad jag ska kolla på inför visningen. Krypgrunder har ju sitt och platta på mark har sitt, men detta är som sagt nya saker att ta i beaktande.

Har betong och betongsten någon hållbarhetstid så man måste förstärka efter x antal år?

(ps. kan jag önska att denna fråga inte hamnar på fb och i nyhetsbrev?)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Detta låter kanon. Mycket bra konstruktion. Går nog faktiskt inte få bättre.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Angående livslängd så tror jag det håller i några generationer till. Betongsten är nog betonghålsten. Bra hållfasthet och skaplig isolation.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
Om man ska renovera EL eller byta stammar till avlopp så måste man bila överallt eller?
Har man täckning inomhus när man bor i en betongbunker? :D:crysmile:
 
Betongbjälklag kan nog påverka åtminstone wi-fi. Jag har inte betong bjälklag, men betongväggar nere i källaren. Man får ha flera AP i huset för att ha tillräcklig wi-fi. 4g vet jag inte hur det blir med. Det är väl ingen metall skärm iallafall . Är det så gammalt så du behöver byta stammar?. Vårt hus är från 71 och har plaströr. De håller nog i all evighet (hoppas jag).
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
Eftersom det inte är trä i väggar och golv så kanske det räcker med att man låter det vara tills det går sönder? Om 1 år, om 20 år? Det är väl mer känsligt i ett hus med trä om det läcker vatten?
 
Om det är gjutjärnsavlopp så brukar ju folk byta ut dem någon gång. Vanligast i samband med någon renovering/byggnation. Vet ej hur lång livslängd sådant har. Men det blir ju knappast något katastrofläckage utav det.

Angående tegelfasad.... En del tycker det är fult, men vi önskar att vi hade det. Tänk att slippa måla huset var 10e år ....
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
Ja det är underbart att slippa måla! :D
 
Ang. elen. El är normalt draget i rör i väggar, golv och tak. Vid renovering drar man ut trådarna och i med nya. Om du däremot vill utöka med fler uttag, så får man antingen spåra i betongen (finns speciella maskiner som fräser ett spår), eller montera utanpåliggande kabel.

Om elen är nyare än ca 1955, så är trådarna oftast fortfarande i nyskick, man började då på 50 talet med PVC isolerade trådar, den isoleringen åldras i princip inte alls. I äldre installationer användes gummiindränkt textil som isolering. Gummit hådnar och bryts ner, isoleringen på sådana trådar brukar falla av som ett vitt pulver om man rör ledningarna idag.

Så en elrenovering kan idag innebära att man byter uttag och strömbrytare sill ngt. fräschare om det verkar behövas. Och låt montera in en jordfelsbrytare i centralen. Det ger en kraftig förbättring av elsäkerheten.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
L largab skrev:
Betongbjälklag kan nog påverka åtminstone wi-fi. Jag har inte betong bjälklag, men betongväggar nere i källaren. Man får ha flera AP i huset för att ha tillräcklig wi-fi. 4g vet jag inte hur det blir med. Det är väl ingen metall skärm iallafall . Är det så gammalt så du behöver byta stammar?. Vårt hus är från 71 och har plaströr. De håller nog i all evighet (hoppas jag).
Ev något för dig att kolla upp så du slipper överraskande vattenläckor, den info jag har är att de plaströr som sattes på 60 och början av 70 talet är av sämre plastkvalite så den tekniska hållbarheten har gått ut för länge sen, de har gjort sitt.Ex kolla på säker vatten, länsförsäkringar, v v s företagen med flera.
 
Fast drabbar inte detta oftast trähus och andra konstruktioner där rören inte är ingjutna och därmed kan röra sig?

Problemet med dessa rör är att de lätt spricker, men böjer man inte i dem (vilket är svårt när det är en massa betong runt) så borde de ligga hyfsat säkert.

Angående Wifi, vi har ett tegelhus med källare (gjutet mellanbjälklag, dock träväggar på ovanvåningen) Routern placerades centralt i huset och når åt överallt. (Tyvärr inte till garaget 40m bort dock)
 
B brfbo skrev:
Ev något för dig att kolla upp så du slipper överraskande vattenläckor, den info jag har är att de plaströr som sattes på 60 och början av 70 talet är av sämre plastkvalite så den tekniska hållbarheten har gått ut för länge sen, de har gjort sitt.Ex kolla på säker vatten, länsförsäkringar, v v s företagen med flera.
Ja, de grå/blanka plaströren som är ovan betongplattan (synliga, åtkomliga) kan vara spröda. Men de är väldigt lätta att byta ut. De som ligger nedgrävda under betongplattan är av annan sort. Svarta helsvetsade rör (inga rörliga skarvar) som ligger i packad sand. I samband med brunnbyte i källaren så kapade jag bort en bit och den var "som ny". Mycket seg och hållfast. Jag bedömde att de 45 åren som gått inte har påverkad rören någonting. Som de ligger inpackade så håller de i all evighet.
 
kan förstås inte säga vad som gäller precis hos er, men v v s are har talat om att ibland kan det räcka med att de knackat på dem och att de då spruckigt hela vägen upp/ner, vi har dessa plaströr(av sämre kvalité) i vår Brf (tvävånings hus betong) och har nu under de senare åren haft en markant ökning av vattenläckor, stambyte pågår lite godtyckligt här och där,godtyckligt tyvärr, i en Brf ska man ju arbeta förebyggande, eget hus bestämmer man ju mer själv.
Har för mig att jag sett att man här på Bygga hus kan ställa frågor till säker vatten, kan kanske vara ide att göra?
Tack också för trevlig ton i diskussionen här!
 
Det känns som en mycket stabil och bra konstruktion. Jag hade gärna haft ett sådant hus.
Enda som är bättre är väl ett rejält kalkstenshus
 
Ja, alla hus har väl sina för och nackdelar.
Är själv halvgotlänning med nu en 16:e generationen släkting som tagit över(och renoverat på gammalt sätt men med ny teknik) den gård som min pappa växte upp på, gillar verkligen kalkstenshusen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.