Hej!
Jag bor i ett hus från trettiotalet. Köket är från ca 1980. Jag har målat om luckor och tapetserat om, även målat kaklet vilket inte blev så bra tyvärr. Så nu vill jag ha ett helt nytt kök! Och jag vill inte göra något själv eftersom jag inte kan. För att det ska bli bra måste nog hela rummet göras om, nytt golv, nytt gips på väggarna, nytt innertak, ny el, nya vitvaror och så förstås skåp och luckor.
Men jag vet inte alls i vilken ände jag ska börja! Eftersom det är ett billigt hus i ett billigt område vill jag ha ett budgetkök. Jag tror inte att jag får igen pengarna för det nya köket den dag jag säljer tyvärr. Kan ikea se till att allt blir gjort? Eller finns det något annat företag som kan göra det? Jag vet ju inte heller i vilken ordning saker ska göras så jag vill helst bara leja bort allt :)
tacksam för alla tips! Jag bor i Karlskoga
 
Ja, IKEA kan förmedla arbetet med att byta kök. Skulle gissa att de flesta som säljer kök kan förmedla montering. Om du googlar på kök och snickare på din ort får du säkerligen ett antal träffar. Eller så pratar du med folk i din omgivning om de har någon som kan tipsa om. Är nog ganska viktigt med referenser på det företag du anlitar.

Länk till IKEA installationsservice
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/kundservice/service/installationsservice/kok.html
 
  • Gilla
Johansson1234
  • Laddar…
E
Ikea kan absolut se till att hela köket blir renoverat, inte bara stommar och luckor. Min erfarenhet är dock att det lätt blir väldigt dyrt så fort man gör extrabeställningar av entreprenörerna som ikea anlitar.

Mitt tips är att ta kontakt med ett par olika lokala byggfirmor. Kolla med vänner och bekanta efter referenser.
Begär in offerter på helrenovering av köket utifrån hur du vill ha det. Känner du dig osäker på den punkten också så kan (de bra) byggarna även hjälpa dig med det.
 
  • Gilla
Johansson1234
  • Laddar…
Vet precis hur det känns att bo i ett hem där det överhuvudtaget inte är lönande att smälla upp ett nytt kök.

Bor själv i en etta med ett kök som hade ett bäst före datum runt 90-talet och att sätta upp ett nytt alternativt begagnat kök blir också väldigt dyrt då minsta kostnad för att sätta upp ett kök ligger på runt 30 000kr vilket är sjukt dyrt enligt min åsikt, sen tillkommer pris för att riva det gamla köket vilket går på ännu 12 000kr enligt Ikea och då har man ännu inte köpt köket.
Ingen kul kostnad när man knappt kan sälja lägenheten i detta område för 50 000kr.

Vill man inte göra en förlustaffär så får man försöka fräscha upp köket på bästa och billigaste sätt, kommer själv lämna in köksluckorna för ommålning och lägga ett nytt golv vilket kommer kosta mig knappa 5000kr men kommer ändå att få ett kök som är i fräschare skick än vad det är idag.

Sen är även frågan om man nu skulle få för sig att smälla upp ett bättre begagnat kök, är det lönande att ta in svart arbetskraft sen Sossepacket sänkte ROT?
 
Man kan ju inte enbart tänka på om man får igen pengarna vid en försäljning? Är det därför man byter kök idag? Jag trodde att man gjorde det för att behovet finns och för att kanske förenkla sitt eget liv. Ett gammalt kök kan vara slitet och dåligt planerat eller vad som helst och byter man då kök så är det ju för ens egen skull. Det måste ju också få kosta.
 
  • Gilla
shomakie och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man kan ju inte enbart tänka på om man får igen pengarna vid en försäljning?
Nej inte enbart kanske men nog förstår jag att det känns surt om man tror att lägenheten får ett marknadsvärde efter köksrenovering på 50 tkr och renoveringen kostar betydligt mer än så.
 
Var bor TS nånstans ?
Det man kan konstatera är ju att större delen av sverige är ju av den arten att större investeringar i sitt hus nästan aldrig täcks av nån ev försäljning. Så hur gör dom då? Tycker det är surt allting eller går de vidare och bygger för sin egen skull?
Själv bor jag i ett sånt område att jag egentligen inte skulle kunna göra ett skit för jag får nog inte igen det om jag så bara lägger 5000kr. Det jag köpte huset för är ju i stort sett vad jag får för det och så är det för de flesta häromkring mitt i sverige. Men de flesta renoverar och står i ändå och det får väl gå på livets allmänna konto. Man kanske avstår nåt annat istället.
 
Man renoverar och fixar för sig själv, man vet ju inte hur det ser ut vid försäljning eller man kolar av,
Ett kök används i regel ofta, så det vill man ha bra planerat och lättjobbat.
 
Hur ser ditt kök ut idag?, lägg upp en bild.
 
I Stockholm renoverar vissa inför en försäljning, kanske betalar det sig här... Men även i Stockholm slits kök ut, så renoverar man för att bo där i 10 - 15 år så är "investeringen" inte längre värd så mycket vid en försäljning.

På orter med lägre priser så är ju räntor pga lån lägre... Så att det inte av ekonomiska skäl går att renovera kök utanför storstäder håller jag inte med om, men däremot ska man nog vara mer säker på att bo kvar ett bra tag för att göra det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.