Hej

Runt min tomt dras ny väg, VA och nya elkablar fram i gatan runt mitt hus. Exploatören vill dra elledningarna precis utanför min tomt. De vill sedan göra en sluttande slänt från min tomt till vägen. Min tomt ligger högre än vägen cirka 2 m högre där den är som högst.

Detta skulle innebär att det kommer bli yta inne på min tomt som jag idag kan använda som istället blir sluttning.

Har de rätt att göra så? Vilken rätt till kompensation har jag?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
tommib
Äger du din fastighet? I så fall får ingen annan göra något sådant med den. Det finns lite specialfall med ledningsrätt men det verkar inte vara fallet här då du pratar om en exploatör.

Ev kompensation är en avtalsfråga.

Vad säger denna exploatör till dig? Hävdar de att de har rätt att ta en del av din fastighet i anspråk? Med vilket lagstöd?
 
Normalt så är det den som ändrar höjd som skall ta slänt eller stödmur på sig.

Med vägar kan det vara lite annorlunda, det kan vara så att vägområdet sträcker sig in på din tomt.

Men troligen försöker exploatören bara med en rövare, begär att han visar grunderna för sin rätt att ge sig på din tomt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Alternativet är att exploatören köper släntmarken av dig till avtalat pris (gärna marknadsvärde) samt står för ev lantmät avgifter.
Om du kan acceptera detta är det såklart en lösning man kan peka på i ett förhandlingsläge, se det som ett öppningsbud mot exploatören.

Självklart har inte exploatören rätt att ta din mark och göra ändringar till men för sig utan ersättning. Men ersättnimgen skall vara rimlig mot båda parter.

E.vill såklart göra en slänt då det är billigaste lösningen, slänten är billigare än en 2 m hög stödmur mot väg osv. Du måste då visa vad slänten innebär för besvär.

En rimlig ersättning kräver också att du står på dig. Betänk att blir det process för att ni inte kommer överens får såklart inte exploatören gräva upp vad som helst hur som helst utan ett avtal mellan er. Och det kostar att vänta när man vill exploatera.
 
R Rickard Ohlin skrev:
Du måste då visa vad slänten innebär för besvär.
Varför då? Han behöver väl inte "visa" någonting!?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Varför då? Han behöver väl inte "visa" någonting!?
I en process måste han det för att få gehör för sin sak

Nu hoppas vi såklart inte att det går dit utan det går att komma överens. Men för att stärka sin sak i förhandlingen med exploatören bör man ha argument att lyfta upp.
 
Jag har en fundering på hempularens argument om att ev. vägområdet sträcker sig in på tomten, hur skulle det se ut/fungera?

Krävs det inte servitut isåfall? Annars är det intrång/fel i detaljplan osv osv?

Jag vet inte , är nyfiken.
 
Om det är detaljplanelagt område (vilket vi inte vet än) så kan det vara så att det finns ett område på privata fastigheterna som är utpekat som "slänt". Eller ett område utpekat som servitut, vägområde eller något. Isåfall borde det vara helt OK för vägexploatören att anlägga denna slänt.
I alla andra fall skulle jag som fastighetsägare hävda att de får ta all marknivåförändring på sin sida gränsen.
 
R Rickard Ohlin skrev:
Jag har en fundering på hempularens argument om att ev. vägområdet sträcker sig in på tomten, hur skulle det se ut/fungera?

Krävs det inte servitut isåfall? Annars är det intrång/fel i detaljplan osv osv?

Jag vet inte , är nyfiken.
Jag vet bara flera fall där folk fått stora intrång på tomten i samband med ombyggnad av vägar, och det har varit legalt OK.

Jag antar att det funnits något servitutsliknande som hanterat det.
 
H hempularen skrev:
Jag vet bara flera fall där folk fått stora intrång på tomten i samband med ombyggnad av vägar, och det har varit legalt OK.

Jag antar att det funnits något servitutsliknande som hanterat det.
Om det är större vägar utanför detaljplan så gäller vägrätt. En egen lagstiftning som ger rätt till ett ganska stort utrymme för diken, plogvallar, siktröjning osv. Fastställs i något beslut hur stort det ska vara när vägen byggs, tror jag. Inte ett servitut, men ungefär liknande att Vägverket eller kommunen disponerar över marken istället för ägaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.