Hej,
Har fått hjälp av en konstruktör (på ett bygghandel) att räkna vad för balk jag behöver för att bära av en vägg. Tyvärr räknar de bara i limträ och det gör att balken blir för hög.
Jag har försökt hitta någon som konverterar limträ till stål men hittar ingen.

Någon som är kunnig i detta och kan svara vad för stålbalk som är likvärdig till 115*315
Skärmavbild av en lasttabell på en webbsida med värden för olika dimensioner av balkbelastning, med fokus på 115 mm bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spannet kommer bli ca3000mm, balken bör vara 3250.
 
  • Gilla
starby
  • Laddar…
Skriv dina förutsättningar och laster så ska vi se om vi kan hjälpa till.
 
H huggan skrev:
Skriv dina förutsättningar och laster så ska vi se om vi kan hjälpa till.
Vad för info vill du ha? Det finns inga konstruktionsritningar på huset och tillverkaren finns inte längre.
 
Samma info som du gav bygghandeln kan vara en bra början.
 
Det går inte att göra sådana jämförelser utan att veta vad som skall vara dimensionerande, brottgränsen eller bruksgränsen (dvs nedböjningen). Limträ och stål har helt olika egenskaper i dessa avseenden.
En limträbalk på 115x315 klarar ett maximalt moment på ca 40 kNm. Vid en spännvidd på 3 m motsvarar det en utbredd last om ca 3600 kg/m. Med denna last klarar limträbalken även av att hålla nedböjningen under 10 mm. För att klara lasten räcker en HEA 140, men för att klara nedböjningen krävs en HEA 180. Jag skulle dock vilja ifrågasätta om den som har hjälpt dig verkligen räknat rätt. 115x315 på 3 meter är rätt rejäla doningar.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Ritning av hus med markerad vägg som ska rivas för att skapa en 3000mm öppning, husets totalbredd är 9200mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna väggen är det som ska ner. Öppningen kommer bli 3000mm.

Bredden på huset är 9200mm. Taket har 45graders lutning.

Övervåningen ser ut enligt detta
Ritning över husets planlösning som markerar väggen som ska tas ner för att skapa en 3 meter öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjälklaget är i spånskivor, egentligen allt i huset är spån.
1982 verkar man ha plockat ner delar av väggen och öppnat upp och bärt av väggen med denna balken
Inomhusrenovering med vägg som delvis rivits för att skapa öppning, stödbjälke synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av en vägg med en bärande balk synlig efter delvis rivning, omgiven av spånskivor och avsliten tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggsektion med stödbalk och spånskivor som förberedelse för väggöppning i hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis nedmonterad vägg med synlig stödbalk i en bostad under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill minnas att det var denna infon jag gav på bygghandeln.
 
J justusandersson skrev:
Det går inte att göra sådana jämförelser utan att veta vad som skall vara dimensionerande, brottgränsen eller bruksgränsen (dvs nedböjningen). Limträ och stål har helt olika egenskaper i dessa avseenden.
En limträbalk på 115x315 klarar ett maximalt moment på ca 40 kNm. Vid en spännvidd på 3 m motsvarar det en utbredd last om ca 3600 kg/m. Med denna last klarar limträbalken även av att hålla nedböjningen under 10 mm. För att klara lasten räcker en HEA 140, men för att klara nedböjningen krävs en HEA 180. Jag skulle dock vilja ifrågasätta om den som har hjälpt dig verkligen räknat rätt. 115x315 på 3 meter är rätt rejäla doningar.
Gissar att han som räknat har velat ha både hängslen och livrem.
 
Balken skall bära halva bjälklaget ovanför samt egenvikten hos väggen ovanför, men antagligen ingen taklast. Det är den maximala nedböjningen som är dimensionerande eftersom golvet ovanför berörs. Lite grovt räknat kommer jag fram till att det borde räcka med en limträbalk som är 115x225. Man kan komma ner i balkhöjd genom att välja en bredare balk. För en noggrannare beräkning behövs en måttsatt sektionsritning. Jag tycker du skall skippa tanken på stålbalk. Du vinner nästan inget på det och allt blir bara krångligare.
 
  • Gilla
Surly och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Balken skall bära halva bjälklaget ovanför samt egenvikten hos väggen ovanför, men antagligen ingen taklast. Det är den maximala nedböjningen som är dimensionerande eftersom golvet ovanför berörs. Lite grovt räknat kommer jag fram till att det borde räcka med en limträbalk som är 115x225. Man kan komma ner i balkhöjd genom att välja en bredare balk. För en noggrannare beräkning behövs en måttsatt sektionsritning. Jag tycker du skall skippa tanken på stålbalk. Du vinner nästan inget på det och allt blir bara krångligare.
Jag har fått tag i en I140 balk till riktigt bra pengar och tror inte det är speciellt svårt att få den på plats. Hade förbi en kompis som bärt av egna väggar och han "trodde" en I120 balk skulle räcka
 
Vad menar du med I140? Om det är en IPE 140 räcker den inte. Du måste upp i IPE 160. Med dubbel gips som brandisolering är du uppe i en höjd på minst 183 mm.
 
Var IPE140 jag menade.
Vad är längsta spannet du kan ha med en sådan?
 
Med samma förutsättningar som tidigare utom spännvidden, 2,7 meter.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
IPE160 var slut så vart en IPE180, återkommer senare med resultatet.
 
"Klart"
Inomhusbygge med skivhiss, stämpar, OSB och gipsskivor vid väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd träväggstomme i ett renoveringsprojekt med OSB-skivor och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gick riktigt smidigt med en skivhiss och 4 stämpar. Vi var 2 personer.

När jag bestämt hur lång väggen ska bli så ska jag sätta in någon mer regel på sidan. Men med OSB och Gips så lär inte den där balken röra sig något.

@justusandersson stort tack för hjälpen
 
Ligger balken bara löst på reglarna? Som det ser ut nu finns det inget som styr balken eller dess upplag i sidled. Nackdelen med IPE-balkar är att de är vippningsbenägna(säkert inte dimensionerande i ditt fall). Jag föreslår du ska staga överflänsen längs hela balken på båda sidor, exempelvis med vinkeljärn som du skruvar upp i takreglarna och trycker mot överflänsen.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.