E
Dom flesta stora försäkringsbolag samarbetar med någon skadefirma. I många fall så skickar dom ut någon för att bedöma skadorna. Detta brukar ske kostnadsfritt.
Dom kan svara på om det är fuktigt med riktiga instrument samt även kolla vad det är för sporer du har på väggen.

Så ett tips är att kolla med ditt försäkringsbolag istället för att chansa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Vad tråkigt att höra här att fukt och mögelskador inte ska saneras.
Många människor är i dag drabbade av sjukahussymptom och bla barn riskerar att få Astma med livslånga problem.
Jag tycker inte heller att man ska gå och vara rädd men däremot ha respekt och skydda sig extra vid ex provtagningar el då det rivs upp.
Det går inte att bara torka ut en fukt och mögelskada, den ska saneras.
Det enda hållbara i dag är att byta ut skadat material och åtgärda grundproblemet till skadan.
Bla Folkhälsomyndigheten, WHO, Miljöbalken med flera uppger åtgärda!
Tips som kan vara värt i längden att göra Om du själv är osäker på vad och varför du har problemen i din bostad kan du låta utreda det av kunniga och få svar på åtgärd. Du kan ju också ta prov/låta ta prov på skadat material och få det analyserat på på ex Eurofins Pegasus labb el annat.
Lycka till
sanerar du vanlig luft också? Sen är det ju skillnad på mögelangrepp och mögelangrepp. Graden av saneringsbehovet får ju avgöras vid varje tillfälle. Det är ju inte så att minsta lilla prick ska och behöver saneras. Mögelsporer finns omkring oss i luften 24/7 och bara väntar på att få nån grogrund.
Sjuka blir dom som befinner sig i en byggnad där det är ett aktivt angrepp, där det verkligen växer och frodas. Det gör inte ett gammalt uttorkat angrepp.
 
Du kan gå in och läsa på SWESIAQ där finns information som är framtagen av kunniga i ämnet(även ex Folkhälsomyndigheten rek dem).
 
Får väl slänga på lite boracol och på med gipsen, sen ska det installeras frånluft i badrummen och kök, och tilluft i andra utrymmen, idag är det bara självdrag. Bör göra miljön bra, luften står ju typ stilla här hemma. Tack för alla svar och tankar
 
G gustav89 skrev:
Får väl slänga på lite boracol och på med gipsen, sen ska det installeras frånluft i badrummen och kök, och tilluft i andra utrymmen, idag är det bara självdrag. Bör göra miljön bra, luften står ju typ stilla här hemma. Tack för alla svar och tankar
Skit i boracol, använd dimetylbenzylammoniumklorid!
Köp en flaska mögelfri på närmsta färgaffär, det kan du använda inomhus i boendemiljö utan långtidseffekter som är hälsovådliga.
 
O
Klorin borde fungera lika bra!
 
S Stefan1972 skrev:
sanerar du vanlig luft också? Sen är det ju skillnad på mögelangrepp och mögelangrepp. Graden av saneringsbehovet får ju avgöras vid varje tillfälle. Det är ju inte så att minsta lilla prick ska och behöver saneras. Mögelsporer finns omkring oss i luften 24/7 och bara väntar på att få nån grogrund.
Sjuka blir dom som befinner sig i en byggnad där det är ett aktivt angrepp, där det verkligen växer och frodas. Det gör inte ett gammalt uttorkat angrepp.
Hoppas att du sen du skrev detta har läst på och skaffat dig mer kunskap om detta, så att du kan ge läsare här bättre råd så att färre blir sjuka av dålig inomhusmiljö pga bla mögel.
 
B brfbo skrev:
Hoppas att du sen du skrev detta har läst på och skaffat dig mer kunskap om detta, så att du kan ge läsare här bättre råd så att färre blir sjuka av dålig inomhusmiljö pga bla mögel.
jag anser att min kunskap i ämnen är ganska god och saklig. Däremot verkar du skriva ungefär som att varenda partikel är skadlig och bör utrotas vilket jag skrev är ganska svårt eftersom det i luften finns mögelpartiklar helt naturligt.
 
Jag hade om det vore mitt bostadshus tagit bort skadad panel. Ganska lite jobb, men framför allt för att få chansen att se hur det ser ut under. Ser ut att ha funnits rätt mycket fukt någon gång i alla fall med rostiga spikar mm. Om rätt förutsättningar, ex hög luftfuktighet under längre tid återkommer har mögel/blånad bättre förutsättningar än om angripna delar byts.
Ta bort är mitt råd.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fast ts har kanske löst det vid det här laget........
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Ja satte bara upp gips, ganska säker på att de är gamla fuktskador, ska renovera intilliggande badrum nu så då öppnas de upp lite mer så får vi väl inspektera... :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.