Ena sidan av huset består av en liten berså med sjösten som vi inte använder, samt typ massa tjock mossa med gräs på enligt bilden. Vi funderar på att riva bort bersån och allt gräs och försöka blottlägga berget under. Finns det något sätt att avgöra hur berget går under mossan och bersån innan man börjar riva upp, för att avgöra hur mycket massor det handlar om tänker jag? Fråga två är vad är för- och nackdelarna med att ha berget framme om det nu skulle vara görbart, kommer mossan snabbt tillbaka och isf hur håller man den borta? Snyggt tycker jag det är iaf!

Sen har jag en bonusfråga: en av mina hängrännor går inte till stenkistan utan rinner under en altan i en ränna och ut på gräsmattan en 10 meter från huset. Gräsmattan ser ut som bild 2 ungefär vid utloppet, och är väldigt lerig. Är det ett resultat av att utloppet, eller är det något annat?
 
  • Trädgård med gräsmatta, grön mossa, sjösten, och en gräsklippare, med tecken på behov av trädgårdsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsbevuxen mark med tjock mossa vid en trävägg, potentiellt dold berghäll under vegetationsytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Att kolla hur djup berget ligger , bara att borra med hårdmetallborr , du ska veta att om du tar bort allt , så berget blir rent kan ett fenomen inträffa , berget är inte slätt som en barnbak ,
utan det kommer att bli vatten som står i fördjupningarna .
Att gräsmattan blir sur och mjuk , stuprörsavledning fel , se till att få bort det så långt som möjligt till något lämpligt ställe , mera rör under jord kanske
 
L Liteavvarje skrev:
Att kolla hur djup berget ligger , bara att borra med hårdmetallborr , du ska veta att om du tar bort allt , så berget blir rent kan ett fenomen inträffa , berget är inte slätt som en barnbak ,
utan det kommer att bli vatten som står i fördjupningarna .
Att gräsmattan blir sur och mjuk , stuprörsavledning fel , se till att få bort det så långt som möjligt till något lämpligt ställe , mera rör under jord kanske
Tack, jag ska fundera på var jag kan avleda vattnet. Har funderat på någon stor tunna som man kan använda till trädgårdsbevattning. Finns det någon bra produkt för detta, varifrån man kan hämta vatten och överskott rinner vidare på något sätt?

Men är det något egentligt problem att det kan bli pölar på berget man tagit fram? Jag tror inte det skulle störa mig. Jag ska testa att borra lite och gå runt med ett spett.
 
BirgitS
Om det finns lite jord någonstans så kommer något att fröså sig där så det är tidsödande att hålla en sprickig berghäll kal men det går ju att plantera andra växter, t.ex. sedum, i sprickorna i stället för mossan så blir det snyggare.
 
L
Det med stupen kan du göra själv , du får en skiss på principen
När ytan stiger upp till röret så börjar det rinna i röret , om det kommer mycket uppstår en hävert som suger ur tunnan , samtidigt som stupet fyller på , hur mycket det ska tömma bestämmer du själv , genom var du sätter ingången och hur långt ner röret i tunnan går ner
 
  • Skiss av en självreglerande stuprörsanslutning till en plasttunna med vattennivå och utloppsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Vi får ta oss en funderare till våren. Vore kul med lite berg och en flaggstång på tomten, så ser det ut i mitt huvud iaf :)

Tack för ritningen på vattentunnan. Jag tänkte om det fanns någon speciell tunna med kran eller liknande, och förberett med hål för slang. Är det inte svårt att göra hål och tätt i en tunna? Vad ska man ha för storlek? Avvattningen kommer från ett tak om cirka 20m² uppifrån.
 
  • Gilla
Cookhie
  • Laddar…
L
Om du kollar på jula eller annat ställe , bland deras rördelar och har lite fantasi så fixar du det , ta inte för tunn slang , då kan inte häverten hinna suga ur
Täta kan du göra med silikon , men bäst om du hittar någon genomförning ,
( kanske på båtsidan men det brukar vara dyrare där )
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
L
T Tvapac skrev:
Vi får ta oss en funderare till våren. Vore kul med lite berg och en flaggstång på tomten, så ser det ut i mitt huvud iaf :)

Tack för ritningen på vattentunnan. Jag tänkte om det fanns någon speciell tunna med kran eller liknande, och förberett med hål för slang. Är det inte svårt att göra hål och tätt i en tunna? Vad ska man ha för storlek? Avvattningen kommer från ett tak om cirka 20m² uppifrån.
Soptunna , plastfat e.tc. inte så noga bara stor nog , ta hål med en kniv genom att snurra den ,
inte skära rakt in då blir det ett jack
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Gräsmattan ser så bedrövlig ut så det bästa är nog att gräva och se vad som dyker upp. visar det sig vara dåligt fyller ni på med fräsch jord och sår ny gräsmatta.

Har gjort samma procedur i vår trädgård, vi har en jättefin klippa som jag ville ha ett trädäck vid. Grävde först upp framför den, fann att det var för ojämnt och för högt för att kunna regla på ett vettigt sätt. Fällde då istället en tall och grävde upp bakom klippan. Tog två år att jobba bort roten, då den sprängt sönder klippan och alltså hade sten injobbat i rötterna, vi kunde alltså inte använda några motorverktyg eller större spadar, utan jag har jobbat med planteringsspade, grensåg och vattenslang. Men nu har vi vårt trädäck, nästa år ska det bli nån sorts pergola-plank som skymmer av mot grannen altan.

Men det där ser ut som ett enkelt jobb, det fixar ni på några dagar :)
Uppgrävd tallrot med exponerade stenar och jord i en trädgård, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Vilken häftig rot, den skulle jag nog betala för och sätta den i mitt stubberi (y)
 
Oj, ja det där såg jobbigt ut, inga större rötter här tror jag utan mest mossa och jord. Vi måste dock få bort sjöstenen runt bersån och syrenerna. Kan man flytta en syren?

Ja gräsmattan är katastof, torr och tunn på vissa ställen, och ser ut som lerig sallad på andra ställen. Men det får bli ett senare kapitel....
 
L
Det går att flytta en syren , klart beror på hur stor den är , ju större desto svårare , kan vara rätt så grova rätter under , däremot går det bra att ta rotskott som kommit upp på sidan ut i gräsmattan , vänta till i vår ( april ) och gräv upp en ganska stor jordklump runt den , en stor grop med lite fin jord i botten ska den sitta i och mycket vatten varje dag
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Syrener är enligt min erfarenhet väldigt lätt att flytta, små, fina rotklumpar och inte alls krävande, bara att smälla ner på nya platsen och vattna lite. Har flyttat fem syrener och kastat 20 när jag grävt längre söderut i trädgården.

Roten är tyvärr sedan länge i småbitar på tippen, något annat var inte möjligt eftersom den var inkilad i klippskrevorna. Jag satt allt på den och funderade på om något av den skulle gå att använda till något, eller rent av sparas som en del av altanen. Men den var rutten i mitten också.
 

Bästa svaret

En växt som en syren som gärna skjuter rotskott borde man väl kunna klippa ner rätt hårt för att få lite lättare hantering av växten? Det är klart att man då får vänta några år innan växten återhämtat sig i storlek, men min erfarenhet säger mig att växten mår bättre med mindre bladmassa kvar när man gräver upp växten. Detta mer som en generell tumregel än just för syren.

Jag skrev en tråd om hur jag gjorde med mina regnvattentunnor och även om det finns lite olika lösningar på hur man fyller och tömmer tunnorna, så kräver alla lösningar ett "avlopp" dvs att du ändå står inför problematiken att leda bort överflödigt vatten.

https://www.byggahus.se/forum/threads/utformning-av-regnvattentunnor.277150/#post-2488694

Jag föredrar den enklaste avtappningslösningen, en slang ansluten till tunnans botten. På så vis blir det även löjligt lätt att seriekoppla fler tunnor om man vill bygga på kapacitet och tappa ur alla tunnor på ett ställe. Slangen "vilar" på väggen en bit över tunnans översta nivå.
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Jag flyttade en STOR syrenbuske i våras, det var inget problem. Det är som sagt en av de allra tåligaste. Rotsystemet var bara ca 50*50 och kanske 30 cm djupt, grenverket ca 2 meter högt med många grenar, så jag trodde aldrig att den skulle överleva men det gick finemang.

Man bör inte beskära och gräva upp samtidigt, vill man beskära för att minska bladverket ska man vänta tills skotten börjar ta sig innan man gräver upp.
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.