OK, så är det dags att ge sig på källarväggarna... Behöver lite grundtips. Hade tänkt mig följande.

(1) Väggarna är målade med någon slags silikatfärg och på några ställen med en tätare färg. Där färgen är tät tänkte jag rispa upp ytan lite innan jag går vidare...

(2) Putsnät spikas (måste spiken vara rostfri? duget det med galv i källaren?)

(3) Slamma underlag och putsnät med "cementvälling" (Någon som har ett bra recept?)

(4) Putsa med något KC-bruk (klass C1). Skall man köra "Putsbruk C" typ SERPO 224? Vad är billigast och enklast att jobba med? (Har egen blandare och massor av putssand...) Tänkte lägga ca. 10mm.
Såg att man kunde putsa även med "Optiroc Gullex Murbruk B", "är det bra - eller"? Normalt använder man ju detta för Leca-blocks-murning...

JoGi
 
Korkade jag :p... Slätputsad (kalkrik puts?) betonghålsten från -45.

JoGi
 

Varför putsnät om underlaget är betong?

Kör med en kc-puts direkt på betongen...Måla därefter med silikatfärg.
 
Om det är putsat -45 så är det sannolikt ren kalkputs. Gammal kalkputs brukar ha låg hållfasthet och håller kanske inte om man lägger KC-puts ovanpå. Prova att hugga lite i väggen, om putsen är lös undet den hårda ytan så skulle jag göra endera av följande två alternativ:

1. Laga skador med kalkputs SERPO 142 men putsa inte hela ytan.

2. Hugg ner all gammal puts och lägg på ny. Välj ett putssystem och håll dig till det. Du behöver inget nät på betonghålsten men se till att grunda.
 
tack för "stjälpen"... Jag är rädd att ni har rätt. Ringde Optiroc och fick lika förståndiga svar. Deras rekommendation var att hugga bort kalken, rödgrunda och på med typ "Sepro 224" (alt. egenblandad kalkcement + sand).

Huh, det blir lite mer jobb än jag tänkt mig från början... och framförallt dammigare. Inte så kul på ytterväggarna där jag har Siporex under (där lär jag väl dock få näta).

JoGi
 
Har för mig att jag hört att man inte kan putsa ovanpå silikatfärg, utan att den måste bort först. Men är inte helt säker på detta men bör kollas upp om du inte knackar ner putsen först.
 
Kolla min projektweb under dagboken, Juni. Där finns bilder på ett ypperligt verktyg - betongfräs. Den är egentligen gjord för att slipa ner gjutskarvar, men den funkar löjligt enkelt att riva ner gammal kalkputs från väggarna.

Att skrapa med målarskrapa var väl jobbigt. Borrhammare förstörde mer än gjorde nytta.

Så här ser maskinen ut:
http://hem.spray.se/fasting65/byggdagbok/dagboken/juni/slipmaskin.jpg

http://hem.spray.se/fasting65/byggdagbok/dagboken/juni/nina_slipar_golv.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.