hur ska jag bygga pellets förrådet på bästa sett? tänkte göra ett stort förråd för halvårs förbrukning. hur bör det se ut? har läst att det bör vara helt slätt invändigt samt helt tätt då man sprutar in pelletsen.
 
skruven som ligger i botten har max 3 st inlopp.  så förrådet bör vara avlångt . Mitt bulkförråd är ca 3 meter lång,  2 meter högt, 1,5 meter brett. på det har jag 2 st 45 gradiga vinklar nere i förrådet, vinklar mot skruven. Av Formplyfa = funkar kanon.

Väggar 22mm golvspån
Reglar cc 45 (har jag för mig) 120x45 mm

Detta förråde är Överdrivet stabilt. jag har tagit i så det står härliga till, Troligen räcker det gott med 95x45 reglar. Och OSB skivor i stället. En fördel med Golvspån är att det blir en tät springa mellan skivorna.

påfyllnad & avlufting (minst 200mm) är på kortsidan (samma sida).

Har du tänkt bygga mot en yttervägg så tänk på ev markfukt! Samma sak mot golv =plast.

Du bör även ha en Manlucka som du enkelt kan komma in & ut ur förrådet.  En dämpduk bör du även ha i. typ en gammal matta/madrass eller liknande..

En hängränna är bra att sätta i förrådet.. sätter man vid inblåset lite snett uppåt, detta för att fylla förrådet helt.

Du bör även ha fönster i förrådet! så du kan se nivån på pelletsen.. här brukar man nyttja plast fönster! Annars är plast helt förbjudet i ett förråd!

Jag & min far byggde mitt förråd på ca 2 & ½ dag. Och kostade ca 3500-4000:- Vi bydde det utan någon ritning.. hade vi haft en riting hade det säkert gått fortare men men..   ;)

Tror vi förbrukade 3-4 tuber med limm = Täta springor med överallt! limade tom golvspånet
 
Blir gubben som fyller på förrådet sur om man har två påfyllningsrör? Kan inte komma på ett annat sätt att bygga förrådet annars.
 
Danne_83 skrev:
Blir gubben som fyller på förrådet sur om man har två påfyllningsrör? Kan inte komma på ett annat sätt att bygga förrådet annars.
Nä det gör inget.. :)
 
Vikten av att det är absolut tätat kan inte betonas väl nog.
Tejpa springor etc. vid inspektionsluckor med silvertejp vid påfyllning.
 
GoForIt skrev:
Vikten av att det är absolut tätat kan inte betonas väl nog.
Tejpa springor etc. vid inspektionsluckor med silvertejp vid påfyllning.
Ett annat tips är att köra med bygg silicon  i skarvarna golv/vägg o tak/vägg o i hörnen..

Funkar även bra om man är hemma vid första fyllningen att spraya vatten med en blomspruta i alla skarvar.. Då fastnar spåndammet o det blir tätt i
fall de inte blev de vid bygget.. ;)
 
2an skrev:
Ett annat tips är att köra med bygg silicon  i skarvarna golv/vägg o tak/vägg o i hörnen..
Det skulle jag säga är ett absolut måste..
Men det fungerar precis lika bra med latexfog som är billigare än silicon.
Och snåla inte!
Jag tror jag använde sex-sju patroner med latexfog när jag byggde mitt förråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.