Hej!
Har inglasad balkong med betonggolv.
Vi lämnar fönstrena öppna då och då för att vädra och det finns därmed en viss risk för att regn tränger in under trallar och plastmatta och att mögel bildas.
Tror att plastmatta skulle vara enklast att sköta om men hur kan vi förhindra att eventuellt regn tränger in på undersidan av plastmattan och bidrar till mögel? Det finns ingen naturlig avrinning då balkongen är inglasad (som ett extra rum).

Jag tänker att man kunde vika upp plastmattan 10 cm mot ytterväggen, som man brukar/brukade göra i badrum. Vill hellre att eventuellt regnvatten samlas i en liten pöl ovanpå själva mattan så att vi kan torka upp det än att det tränger in _under_ plastmattan. Går detta att lösa utan en silikonfog?

Vill undvika trallar p.g.a. att undersidan av trallen är ett bra ställe för mögel och för bl.a. silverfiskar och spindlar att lägga ägg (inte så trevligt att sluta med ett 50-tal nykläckta spindlar i taket - har erfarit detta). Söker ett lättskött golv som enkelt kan torkas rent utan att plockas bort.
 
A a.non skrev:
Hej!
Har inglasad balkong med betonggolv.
Vi lämnar fönstrena öppna då och då för att vädra och det finns därmed en viss risk för att regn tränger in under trallar och plastmatta och att mögel bildas.
Tror att plastmatta skulle vara enklast att sköta om men hur kan vi förhindra att eventuellt regn tränger in på undersidan av plastmattan och bidrar till mögel? Det finns ingen naturlig avrinning då balkongen är inglasad (som ett extra rum).

Jag tänker att man kunde vika upp plastmattan 10 cm mot ytterväggen, som man brukar/brukade göra i badrum. Vill hellre att eventuellt regnvatten samlas i en liten pöl ovanpå själva mattan så att vi kan torka upp det än att det tränger in _under_ plastmattan. Går detta att lösa utan en silikonfog?

Vill undvika trallar p.g.a. att undersidan av trallen är ett bra ställe för mögel och för bl.a. silverfiskar och spindlar att lägga ägg (inte så trevligt att sluta med ett 50-tal nykläckta spindlar i taket - har erfarit detta). Söker ett lättskött golv som enkelt kan torkas rent utan att plockas bort.
Jag hade utan tvekan lagt klinkers!
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Vi har en inglasad balkong men det finns små hål för vädring och viss begränsad avrinning längst ner på väggarna. På golvet har vi lagt balkongmatta som har "pluppar" på undersidan som ska lufta lite grann men om det kommer in någon större mängd vatten får man vika upp mattan och torka torrt under samt fortsätta ha mattan uppvikt tills den har torkat ordentligt.

Våtrumsmatta är ju tät men det blir nog svårt att vara säker på att kanten blir helt tät, i badrum går alltid väggens tätskikt ner utanpå golvmattans uppvik. Klinkers eller målat med silikatfärg är det jag kan tänka mig fungerar bra.
 
Klinker och lösa mattor får min röst.
 
Det finns inga avrinningshål alls på våran.
Behöver man en silikonfog mellan klinkerplattorna och ytterväggen (den som är inglasad) eller kan man täta mellanrummet på något bättre sätt? Silikon håller inte länge och det är svårt att få bort eventuellt mögel från en silikonfog utan att behöva göra om den.
 
BirgitS
Klinkers, och ändå mindre fogen, är inte vattentät utan regnar det in mycket så blir det fuktigt mellan betongen och plattorna, precis som i ett badrum, så man behöver inte foga runt om längs ytterväggen av något annat skäl än möjligen estetiskt.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Klinkers, och ändå mindre fogen, är inte vattentät utan regnar det in mycket så blir det fuktigt mellan betongen och plattorna, precis som i ett badrum, så man behöver inte foga runt om längs ytterväggen av något annat skäl än möjligen estetiskt.
Om det samlas vatten mellan och under plattorna så blir de väl lösa så småningom? Kanske inte överallt men i hörnen där det kommit in vatten lär det bildas mögel under plattorna om det kommer in vatten mellan och under plattorna. Hur kan man undvika det? Finns det en vattenavvisande fog?

Finns det något sätt att fånga upp regnvattnet uppe vid balkongräcket så att det inte rinner ner på golvet? Lite svårt att pricka in en hink när blåsten gör att det regnar sidledes. Vi brukar stänga fönstrena när det stormar men ibland ändras vädret ganska plötsligt när ingen råkar vara hemma.
 
A a.non skrev:
Om det samlas vatten mellan och under plattorna så blir de väl lösa så småningom? Kanske inte överallt men i hörnen där det kommit in vatten lär det bildas mögel under plattorna om det kommer in vatten mellan och under plattorna.
Det finns frostsäker klinker som man kan ha "helt" utomhus så på en inglasad balkong ska det normalt inte vara några problem. Antagligen är det betydligt blötare under klinkern i en normal duschhörna än vad man får på en inglasad balkong.
 
BirgitS
För att mögel ska bildas måste det finnas både fukt och mat för mögelsvamparna. Med bara betong, fix och klinker så finns det ingen mat utan det krävs organiskt material som trä (eller hudavlagringar och tvål som på silikonfogar i badrum).

Klinker i badrummet släpper inte från underlaget bara för att det är ständig fukt under dem.
 
På ett oisolerat betonggolv utan värme blir klinker väldigt kall, ett kallt klinkergolv drar ur all värme från fötterna.
Jag personligen la på ett liknande golv en tjockare variant av balkonggräsmatta, ca 15mm tjock
i grafitgrå färg, den släpper igenom all ev fukt och torkar snabbt om den blivit blöt.
Dessutom känns den inte lika kall, samt skön att gå barfota på.
Fungerar även utomhus
Valde bort klinker trots att jag jobbat som plattsättare i 35 år :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
För att mögel ska bildas måste det finnas både fukt och mat för mögelsvamparna. Med bara betong, fix och klinker så finns det ingen mat utan det krävs organiskt material som trä (eller hudavlagringar och tvål som på silikonfogar i badrum).

Klinker i badrummet släpper inte från underlaget bara för att det är ständig fukt under dem.
Jag tänkte att om vatten tränger in under plattorna så finns det väl risk för att fixen luckras upp på längre sikt och bidrar till att fixen inte håller lika bra efter några år. Behöver man en speciell sorts fix som är avsedd för våtrum och som står emot väta?
 
Någon som vet var man kan köpa Bergo-klickgolv som ser ut som klinkers? Hittar bara de som har ihåligt mönster.
 
BirgitS
Har du länk till dem på Bergos webbplats eller har de något namn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.