Hej!

Vi är i startgroparna med vårt första husprojekt, supertaggade och vettskrämda på samma gång :)

Vi jobbar med en Arkitekt och målet är ett putsat stenhus murat med Finjas Exaktsystem. Vi kommer vilja ha in stora, och då menar jag STORA fönsterpartier med industrikänsla. Tänk golv till tak på några ställen.

Vilka svenska tillverkare av fönster kan ni tipsa om? Har redan slängt iväg en förfrågan till Preconal som jag såg att nån tipsade om i en annan tråd. Vi tittar även på alternativa tillverkningsländer så tar gärna emot tips om det också, alltså om någon gjort det själv:)

Ni som har erfarenhet av liknande projekt, dela gärna med er av erfarenheter. Bifogar några inspirationsbilder.

Vet att det kommer kosta.
Vet att det inte är optimalt ur energisynpunkt.

Tack på förhand!
H


Modern betongbyggnad med stora fönsterpartier och klängväxter, barn ritar med kritor på uppfarten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rymligt rum med högt i tak och stora golv-till-tak industrifönster, och en inredning med bokhyllor och flygel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
  • Gilla
HenrikLWW
  • Laddar…
Preconal millenium är det du söker, överlägsen antal variationer och fantastiskt låga u-värden.
(Jobbar ej på Preconal ;))

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
HenrikLWW
  • Laddar…
Det lutar åt det @fremax Tror det var din rekommendation om dessa fönster jag såg i en tidigare tråd. Arkitekten vi jobbar med snackade också om dem.
 
H HenrikLWW skrev:
Det lutar åt det @fremax Tror det var din rekommendation om dessa fönster jag såg i en tidigare tråd. Arkitekten vi jobbar med snackade också om dem.

Kul att man kan hjälpa, återkoppla gärna med erfarenheter om du väljer dessa, och bilder :geek:

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
HenrikLWW
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Kul att man kan hjälpa, återkoppla gärna med erfarenheter om du väljer dessa, och bilder :geek:

Med vänlig hälsning, fremax
Sure! Om jag är på humör gör kanske jag startar en tråd om hela bygget :)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
  • Gilla
HenrikLWW
  • Laddar…
Bra tråd. Vi ska också bygga ett hus med stora fönsterpartier och lutar åt Preconal Hansen Millenium. Vi kommer bygga nedan hus. Fanns några alternativ till Preconal men vi ville maxa fönsterdelen och ha så slimmade karmar/profiler som möjligt.


3D-rendering av modernt hus med stora fönsterpartier och slimmade karmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hemljuvahem86 och 1 till
  • Laddar…
P pellito skrev:
Bra tråd. Vi ska också bygga ett hus med stora fönsterpartier och lutar åt Preconal Hansen Millenium. Vi kommer bygga nedan hus. Fanns några alternativ till Preconal men vi ville maxa fönsterdelen och ha så slimmade karmar/profiler som möjligt.


[bild]
Tjusigt! Har ni tagit in nån offert på Preconal och får man i så fall fråga vad det landade på?

Här är en annan idé jag har:
https://www.byggahus.se/forum/threads/egna-karmar-i-jaernprofiler-med-isolerglas.303369/
 
Schüco har ett stort sortiment med, svårt att hitta något vettigt på deras hemsida om man inte har tillgång till arkitekternas/byggarnas sidor dock. Prata med Schüco direkt kan de hjälpa.

Med vänlig hälsning, fremax
 
H HenrikLWW skrev:
Tjusigt! Har ni tagit in nån offert på Preconal och får man i så fall fråga vad det landade på?

Här är en annan idé jag har:
[länk]
Kan sammanställa lite det jag fått och bolla. Jag väntar på det fr arkitekten.
 
  • Gilla
HenrikLWW
  • Laddar…
pellito, av lite nyfikenhet, har ni kollat något på energibalansen för huset? Jag har erfarenheter från hus där det ritats mycket glas och där det varit problem att få ihop energibalansen, där både väggar och tak blivit mycket tjockare och därav påverkat arkitekturen avsevärt. Det blev väldigt många extra kunsulttimmar för arkitekten och alla andra inblandade bara för att kunna sy ihop det energimässigt och estetiskt i slutändan.
 
B bossespecial skrev:
pellito, av lite nyfikenhet, har ni kollat något på energibalansen för huset? Jag har erfarenheter från hus där det ritats mycket glas och där det varit problem att få ihop energibalansen, där både väggar och tak blivit mycket tjockare och därav påverkat arkitekturen avsevärt. Det blev väldigt många extra kunsulttimmar för arkitekten och alla andra inblandade bara för att kunna sy ihop det energimässigt och estetiskt i slutändan.
Nej vi har inte kommit dit ännu. Vår har funderat lite på en alternativ lösning med mindre fönster mer vägg för att motverka om det behövs.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har fönster med aluminumkarmar från Schuco, installerat 2006. Fönsterväggar (den längsta är 11 m) från golv till tak. Har inte upplevt något kallras, dock ligger våra golvslingor lite tätare nära fönstren och på egen termostat.

Tänk dock på att fönsterväggar inte är bärande så någon form av stolpar behövs efter X antal meter.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.