F Finndjävel skrev:
En sextums stomme har ett u-värde på ca 0,93 W/m2 K medan moderna fönster brukar ha mellan 0,8 och 1,0 W/m2 K så jag håller inte med om att fönster är mycket sämre.
Nja, 6 tum timmer har ner mot 0,8. Vad räknar du med för Lambda?
en fönsterinstallation innebär sällan ett u-värde på under 1 på den arean med uppregling och allt.
 
S Stefan1972 skrev:
hur upplever du huset då? Är utbyggnaden "kallare" än övriga delar?
Brassar man på med värme blir det så klart varmt överallt, men jag upplever det som att värmen försvinner betydligt snabbare ur utbyggnaden när man inte eldar/värmer.
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Nja, 6 tum timmer har ner mot 0,8. Vad räknar du med för Lambda?
en fönsterinstallation innebär sällan ett u-värde på under 1 på den arean med uppregling och allt.
I Finland får inte fönster ha ett sämre u-värde än 1,0 vid nybygge. De flesta har strax under.

λ - värde trä: 0,14
http://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-och-u-varden-for-olika-material

(0,14/1,5) x 10 = 0,9333
Sen kan det säkert variera lite beroende på om det är gran eller furu och hur tätväxta stockarna är.
 
Fast nybygge är en annan sak och så även här. Finns ingen anledning att ha superfönster i en dåligt isolerad vägg även om fönstertillverkarna gärna vill få oss att tro det.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast nybygge är en annan sak och så även här. Finns ingen anledning att ha superfönster i en dåligt isolerad vägg även om fönstertillverkarna gärna vill få oss att tro det.
Naturligtvis är det så. Jag bara motsätter mig att fönster skulle ha mycket sämre uvärde än massivträ.
 
S snoddas2 skrev:
Brassar man på med värme blir det så klart varmt överallt, men jag upplever det som att värmen försvinner betydligt snabbare ur utbyggnaden när man inte eldar/värmer.
Det är en helt annan sak och beror inte i första hand på isolervärde utan på värmekapacitet.
Du skulle uppleva det motsatta om huset var kallt och skulle värmas upp, d.v.s. att det blev fortare varmt i utbyggnaden.
 
F Finndjävel skrev:
I Finland får inte fönster ha ett sämre u-värde än 1,0 vid nybygge. De flesta har strax under.

λ - värde trä: 0,14
[länk]

(0,14/1,5) x 10 = 0,9333
Sen kan det säkert variera lite beroende på om det är gran eller furu och hur tätväxta stockarna är.
Ja, man räknar i regel något lägre på massiva stockar än konstruktionsvirke. 0,11-0,13 beroende på fukthalt exempelvis.

Du räknar med bästa kvalitet på fönster och sämsta på timret :D

De flesta fönster som installeras idag har ett teoretisk U-värde över 1.
Elitfönsters mest sålda fönster har 1,1.
Men ja, det finns jättebra fönster.

Det finns jättetjocka timmerstockar också... ;)
 
S sblixten skrev:
Det är en helt annan sak och beror inte i första hand på isolervärde utan på värmekapacitet.
Nu är vi helt off topic, men. Nej, det är inte en helt annan sak. Värmen försvinner snabbt ur ett dåligt isolerat rum, det är lite därför man isolerar saker. (Jag är f.ö. bekant med värmekapacitet, och det kan väl vara kul med fysikövningar, men jag tror inte den här diskussionen egentligen platsar i "Lösvirke & timmerhus" ).
 
Är det inte det vi diskuterar? En tung stomme ger trögare temperaturförändringar. Men det medför inte att den gör av med mindre energi.

Jag är fortfarande nyfiken på någon forskarreferens som säger att jag har fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det inte det vi diskuterar? En tung stomme ger trögare temperaturförändringar. Men det medför inte att den gör av med mindre energi.
Jag hävdar inget annat.

D Daniel 109 skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på någon forskarreferens som säger att jag har fel.
Jag säger inte att du har fel, jag ska försöka förtydliga mig: Om man tittar på de konstruktioner med 45mm isolering som faktiskt finns ute i verkligheten, med verklighetens alla fel och brister, inbillar jag mig att det är få som isolerar lika bra som en timmerstomme, även om det uppmätta u-värdet mellan en isolerskiva och en timmerstock är det samma under en mätning i idealiska förhållanden med helt täta skikt och så vidare.
 
Det var snarast heimlagas inlägg #7 i tråden jag syftade på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.