Vinn snickerivirke av högsta kvalitet!

Den här veckan har vi en tävling för dig som håller på med Möbelsnickeri och hänger i dito forum på Byggahus.se.

Du tävlar om 3 st 38 x 175 mm plank svensk furu, sortering sidobrädor. Drygt 13 löpmeter totalt. Fuktkvot 8-10 procent. Sidobrädor klassas som tresidigt rena från kvist och innehåller ingen eller väldigt lite kärna. Mittspricka kan förekomma i breda plank. Förutom de okantade sidobrädorna är detta den finaste sortering av furu som finns tillgänglig på marknaden, lämplig att använda för möbler, innerbågar till fönster, eller andra typer av specialsnickerier inomhus. Virket du tävlar om räcker för att bygga t ex en pall, stol, litet bord, hylla, litet skåp, såga faner, smyckesskrin, eller dörrfoder/lister.

Totalt värde ca: 1 400 kr

Tävlingspris av tre furuplank för snickeriprojekt på ett verkstadsbord med verktyg i bakgrunden.

Så här tävlar du:
Berätta i ett inlägg här i tävlingstråden vad du skulle snickra om du vann de här finfina furuplanken. Beskriv också hur du skulle presentera ditt bygge i möbelsnickeriforumet på Byggahus.se. Vinnaren ska nämligen få starta en byggtråd och visa oss vad det blir av planken. Den som formulerar den intressantaste, charmigaste, fiffigaste och/eller klurigaste beskrivningen av hur man kommer att berätta om sitt bygge i forumet vinner! Nybörjare har lika stora vinstchanser som proffsen.

Vinnaren utses fredag den 6/10.

Planken kan inte skickas, utan du måste kunna ta dig till Lund och hämta dem.

På plats får du såklart kaffe, hjälp med lastning och grovkapning om så önskas.

Den här tävlingen sponsras av Sliparebackens Finsnickeri i Knästorp utanför Lund, som den 1/10 kommer att slå upp portarna för försäljning av möbeltorrt snickerivirke för privatpersoner och företag 7 dagar i veckan. Där säljer man från sitt eget lager och förutom förstklassigt virke, skivmaterial och fanér hjälper de dig gärna med tips och råd.
 
  • Gilla
bjoar564 och 13 till
  • Laddar…
Får tyvärr inse att jag inte har tid att snickra något inom närmsta tiden. Önskar er andra lycka till!
 
Låter ju väldigt spännande och jag hade gärna varit med i tävlingen. Dock kan jag inte rättfärdiga 550km resa med bil och släp för att hämta virke för 1400kr.
 
Fick barn för fem månader sedan, och då tiden går fortare än tänkt börjar det bli dags att göra allvar av planerna att bygga en grind till källartrappen.
Då öppningen inte är rak behövs en L-formad lösning vilket ej går att finna i handeln.
Öppning till källartrappa utan grind, golvvårdsmaterial och matta syns.

Resterande virke kommer troligtvis nyttjas till en platsbygd torkställning i källarens tvättstuga som ersätter de uppspända linor som hänger mitt i vägen.

Riktigt snickerivirke skulle göra projekten ännu roligare och slutresultatet bättre.

För övrigt är jag väldigt glad att höra att Daniel börjat sälja virke!
Får kolla om han har ask eller björk, funderar på att göra ett eget lieorv =)
 
  • Gilla
Shakula
  • Laddar…
Årets byggtrådsbygge är redan 70% färdigt, orkar tyvärr inte en byggtråd till...annars hade jag nog byggt en flygel eller stradivariusfiol av planken:)

Väldigt trevligt för övrigt med lokal virkesaffär som har öppet när folk är lediga.
 
Trodde först att det var Lund utanför Skellefteå, men då jag läste vidare inser jag att jag måste passa:cry:.
 
Trevligt med tävling, men den känns mer som ett kostnadseffektivt reklamjippo för ett lokalt snickeri i Lund.
 
krillek krillek skrev:
Trevligt med tävling, men den känns mer som ett kostnadseffektivt reklamjippo för ett lokalt snickeri i Lund.
Och på vilket sätt skiljer det sig från övriga tävlingar här förutom att de företagen oftast inte ligger just i Lund?

I övrigt får jag hålla med Ola C om att det är fantastiskt trevligt att det dyker upp någon som säljer riktigt snickerivirke utan ockerpriser. Något nytt bygge har jag nog tvärr inte tid att genomföra och dokumentera den närmaste tiden, ett antal redan påbörjade projekt måste avslutas först och de som känner mig anar nog att det kan ta sin lilla tid. Men kommer jag på något så får jag återkomma.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
De flesta vinster brukar skickas till vinnaren som jag uppfattar det. För dem som bor mer än 10 mil från Lund är det väl knappast relevant att åka och hämta vinsten, så det är ju en ganska stor skillnad. Dessutom brukar det räcka med en krystad motiveringen för att vinna - inte krav på en projekttråd på forumet!

Med det sagt är det ju jättetrevligt med ett ställe där man kan köpa virke, men återigen bara relevant för skåningar.
 
K
Äntligen en tävling med ett pris för mig! Bor på gränsen till att det ska vara lönt att köra men fortfarande i Skåne.

Jag har planerat att göra fönster över alla våra innerdörrar enligt bild. Med detta virke skulle jag spara många timmar på att slippa leta kvistfria reglar på den lokala brädgården.

Bifogar en snabb skiss och bild på en slarvig prototyp. Med vinstvirket skulle jag även kunna göra en riktig båge att ha glaset i!

Skiss av innerdörr med överljusfönster planerat för byggprojekt. Prototyp för fönster ovanför innerdörr med träram och genomskinligt glas.

Edit: Självklart kommer jag att skapa en projekttråd (min första, gillar egentligen bäst att skapa i det fördolda) för att få tips och hjälp att göra fönsterna perfekta ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
Orientexpressen
Hade varit trevligt med en parallell tävling för oss andra som bor i övriga landet.
Nu är det 2 tävlande av 10 (med mig) som har skrivit i forumet.
Ingen rusning precis, men fint pris för den som orkar och kan göra något utav virket.
 
För det första, finns det fint virke i Skåne eller är det Norrlandsfura man kört ner till Lund?
Om jag vinner kommer det att bli delar till kyrkorglar.
Man kan kapa plankorna till metersbitar så blir det billigare frakt.

Protte
 
Antagligen ingen större skillnad från din horisont men enligt hemsidan så är de antagligen småländska:
Sidobrädorna är oftast från Småland
 
Har länge suttit och filat på en TV-Bänk med stil. Bor i ett gammalt hus där det inte egentligen passar så bra att ha en TV hörna. Dock har jag samtidigt ett rätt gediget HI-FI intresse och sitter inne på en finare anläggning som jag gärna skulle vilja använda fast dolt.

Tanken är att bygga en skänk enligt bild.
3D-modellerad TV-bänk i vitt, med brunt toppskikt, designad för dold Hi-Fi-utrustning.
Istället för glas i dörrarna kommer det vara högtalartyg som medger att jag kan gömma högtalarna och elektronik i skåpen. Gammalt möter nytt!

Har länge byggt möbler och diverse utav byggreglar mm men känner att detta projektet är värt något bättre!

Kommer självklart lägga upp byggtråd i forumet. Planerar också att filma bygget och göra en liten bygg film :)

Vill också inflika att det verkligen är kul med någon som börjat sälja möbelvirke till privatpersoner, det har saknats länge :)
 
Redigerat:
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att bli en hög placering av TV.
Fredrikssons trä säljer väl till privatpersoner, eller det gör dom inte längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.