useless useless skrev:
Förbrukningen påverkar fastighetsbolagets resultat vilket i sin tur påverkar hyran. Inget är gratis...
Jag skrev "i det närmaste gratis". ;) Antag hundra jämnstora lägenheter. Min andel av diskmaskinens fjärrvärmeförbrukning blir då ca en procent. Resten "snor" jag av mina grannar. I det närmaste gratis kan jag nog tycka...
 
I det närmaste stöld tycker jag :p
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det borde göras disk och tvättmaskiner med dubbla vattenanslutningar. En för kall och en för varm. Vill man bara köra kall, så monteras enkelt en bygel.
 
useless useless skrev:
I det närmaste stöld tycker jag :p
Då är vi ju överens, jag skrev "snor". :D För övrigt snor man i flerfamiljshus varje gång man tar en dusch, spolar i toaletten, slänger skräp eller åker hiss.
 
nimhed nimhed skrev:
Det borde göras disk och tvättmaskiner med dubbla vattenanslutningar. En för kall och en för varm. Vill man bara köra kall, så monteras enkelt en bygel.
Ja, det borde vara en väldigt simpel och billig åtgärd - En extra magnetventil och lite anpassningar i programvaran - jämfört med allt annat jobb tillverkarna lägger ner på att nå energiklass A++++++
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast enligt en expert på ämnet finns det "massor" som har detta. Har ej kollat själv.

[länk]
Undrar varför han inte länkar till någon. Men det är klart att maskiner för proffsbruk kan ha det.
 
Det beror såklart på hur man värmer vattnet i beredaren. Värmer man med t.ex. en vedpanna eller värmepump så blir det billigare än att låta diskmaskinen värma vattnet med direktel.
 
  • Gilla
radioshack
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skrev "i det närmaste gratis". ;) Antag hundra jämnstora lägenheter. Min andel av diskmaskinens fjärrvärmeförbrukning blir då ca en procent. Resten "snor" jag av mina grannar. I det närmaste gratis kan jag nog tycka...
Fast alla grannar gör ju likadant så man får i slutändan i alla fall betala sin varmvattenuppvärmning ;)
 
Min kollega köpte ny diskmaskin nyligen. Då de kom dit för att installera den åt kollegan visade det sig att det bara gick att koppla in på varmvattnet. Installatören vägrade och krävde att min kollega skulle byta blandare till en med kallvattenanslutning för diskmaskinen.
 
Tråden som det ruskats liv i är från 2005, 12 år gammal tråd...
Problemen verkar kvarstå än idag, diskmaskin bör kopplas till kallvatten, att maskinen sköljer i varmvatten och sedan torkar disken ger fula fläckar...

Mvh P-A
 
A
nimhed nimhed skrev:
Det borde göras disk och tvättmaskiner med dubbla vattenanslutningar. En för kall och en för varm. Vill man bara köra kall, så monteras enkelt en bygel.
Det finns
 
A
P Pagno skrev:
Tråden som det ruskats liv i är från 2005, 12 år gammal tråd...
Problemen verkar kvarstå än idag, diskmaskin bör kopplas till kallvatten, att maskinen sköljer i varmvatten och sedan torkar disken ger fula fläckar...

Mvh P-A
Fläckar är beroende på fel diskmedel och fel torkmedel
 
Vår Bosch går att köra på både kallt och varmt.
Kör man med varmvatten går man in i menyn och ställer om den, så fungerar den optimalt med varmvatten.
Det drar väl lite mer energi med varmvatten.
Men det är rätt marginellt då en diskmaskin förbrukar 10-20 liter vatten per diskning om jag har fattat rätt.
 
electroluxaren skrev:
Det finns
Nåt exempel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.