Vid andra markarbeten har vår byggare upptäckt att röret från ett av stuprören mot brunnen är av äldre betongmodell. Han föreslår att vi byter till plast, men röret är intakt och det är en ganska stor kostnad involverad att byta. Å andra sidan kommer vi inte att komma åt det efter att vi fyllt igen. Jag vet inte ens om betongrör i sig är sämre eller bara svårare att förlägga (vilket i vårt fall alltså redan är gjort). Hur hade ni gjort?
 
L
Att röret är intakt där ni tittar är en sak , du säger från ett av stuprören , dom andra då är det betong därmed eller har ni inte grävt där , för stuprör duger det bra med betong inte så mycket skit som kommer och sätter igen , har ni en massa träd , spec björkar över rören , så har dom en förmåga att gå in i rören med stopp så småningom , annars är det normalt att byta i samband med annat grävjobb
 
Har ni källare eller souterräng?
Isf BYYYT! (y)
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Tack för svar! Vi gräver bara på ett ställe så övriga rör inte aktuella att byta. Inga träd i närheten och röret går en bit utanför huset. Har sett att man kan köpa övergångsskarvar mellan betong och plast så ibland måste det tydligen vara ok att behålla betongrör.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Om det inte går att komma åt sedan så tycker jag definitivt att ni ska byta tillräckligt lång sträcka nu för att kunna fortsätta sedan utan förstörande arbete.
 
Jag hade inte tvekat en sekund över att byta till plast.
 
Varför?
 
Staffans2000
"Ganska stor kostnad"! Hur många kronor är det?
 
Om betongrören är 6 tum (160 mm) eller större inv. kan man skjuta 110 mm plast med muffar inne i röret. Så gjorde jag, grävde ett hål inne vid huset c:2,5 m långt, delade avloppsröret i 3 dela (2 m långa ) tryckt in i betongröret, jag använde limmad muff men dubbel muff borde fungera lika bra.

Efter 7-8 m var jag ute i mitten av gatan och då är det kommunens problem om det stoppar.

Är det bara regnvatten från ett stuprör klarar du dig med mindre diameter på plaströret
 
Tack för alla svar! Men jag saknar fortfarande argument varför byta... Jag förstår att ni tycker att jag ska byta men jag vill först veta varför? Kostnaden är ca 20 000 kr plus återställning av stenläggning och rabatt som förstörs. Nu är det också fastställt att betongröret inte hamnar under tillbyggnaden utan utanför, så möjligt att gräva upp senare (antagligen samma kostnad) om anledning uppkommer. Men ska det göras så självklart bäst nu!
 
Rör som ligger i mark men är torra kan under vissa omständigheter vittra sönder.
Mina rör som var avlopp från toa/ dusch var vittrade så man kunde bryta loss delar med handen, bara den del längst ner som alltid varit fuktig var som färsk betong. En bit in hade röret kollapsat totalt det var öppet uppåt som en tunnel i marken.

Vi har en björk som skapat rotklumpar i röret som orsakade stopp.

Spolbilen hade en roterande rotskärare som rensade röret ut till gatan, och därefter tryckte vi in plaströr invändigt utan att behöva gräva upp hela vägen. Samtidigt installerades en spolbrunn, det är ett T med mjuka övergångar.

Ett råd spolföretagen spolar genom alla avlopp och dagvattenrör för 1200-1500kr efter ROT dom är duktiga på att bedöma kvalitén på rören.

Är där inga problem med rören då så finns det ingen anledning att byta.
 
Redigerat:
  • Gilla
ubeda02
  • Laddar…
E elith14 skrev:
betongröret inte hamnar under tillbyggnaden
Då kan du avvakta med gott samvete förutsatt att du inte har källare eller souterräng.
 
Hade ett betongdagvattenrör som låg i krypgrunden när vi flyttade in. Det hade vittrat i botten och läckte. Nu har jag kopplat bort alla gamla betongrör och bytat till plast. Mina nya hänger i bottenplattan i rörsvep.

Som Leif skriver så kan man skjuta in 110 rör i gamla betongrör. Man får bara gräva tillräckligt så man får in rätt längder.

20 000 låter inget kul. Är du händig så kan väl grävaren göra gropen sen kan du koppla och skyffla igen själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.