R
Jag har precis köpt en ny diskmaskin och i installationsinstruktionen står det Denna enhet MÅSTE anslutas till KALLVATTEN med den nya vattenslangen som medföljer men det motiveras inte ytterligare varför det är så. Jag har bara varmvattenanslutning eftersom jag bor i våning med fjärrvärmeuppvärmt varmvatten. Vad kan hända om jag använder varmvattenanslutning? Om det spelar någon roll så är det en bänkdiskmasking.
 
L
Har du inte kallvatten i köket under diskbänken , en del maskiner ska ha kallvatten , för dom värmer själva till olika varmt i olika program och sköljer i kallvatten

Bommad det är en bänkmodell , vad har du för blandare , enhands , ibland finns ett uttag på baksidan för diskmaskin ( tillbehör ) en blandare med två kranar , då monteras en speciel adapter på kallvattenkranen
även den är tillbehör
 
BirgitS
R d b skrev:
Jag har precis köpt en ny diskmaskin och i installationsinstruktionen står det Denna enhet MÅSTE anslutas till KALLVATTEN med den nya vattenslangen som medföljer men det motiveras inte ytterligare varför det är så. Jag har bara varmvattenanslutning eftersom jag bor i våning med fjärrvärmeuppvärmt varmvatten. Vad kan hända om jag använder varmvattenanslutning? Om det spelar någon roll så är det en bänkdiskmasking.
Har du verkligen inte något kallvatten i köket?

Finns ju exempel på det i den andra tråden du skrev i, t.ex.:
D Drogen skrev:
Äggviteämnen m.m. löses inte i varmvatten och disktiden kan bli för kort för att det ska bli rent.
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Har du verkligen inte något kallvatten i köket?
Skrev jag det eller? Autist.

Finns ju exempel på det i den andra tråden du skrev i, t.ex.
Fast hur funkar det att få bort dessa fläckar med diskmaskiner som bara har varmvattenanslutning? Min förra diskmaskin hade bara varmvattenanslutning och den diskade väl rätt bra ändå.
 
Enkelt fixat! Antingen kopplar du en T-koppling till kallvattenröret under diskbänken eller så byter du diskmaskinen mot en som går att ansluta till kallvatten.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
R
thomas33 thomas33 skrev:
Enkelt fixat! Antingen kopplar du en T-koppling till kallvattenröret under diskbänken eller så byter du diskmaskinen mot en som går att ansluta till kallvatten.
Vad svarade du på för fråga?
 
R d b skrev:
Skrev jag det eller? Autist.
.
Ja indirekt så gjorde du väl det.

"Jag har bara varmvattenanslutning"
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Jag hade tidigare varmvattensansluten bänkdiskmaskin som jag var mycket nöjd med. Fördelen med varmvattensanslutningen var att programmen gick bra mycket snabbare; en sådan maskin är dessutom oftast mindre och man diskar oftare. Dessutom brukar de inte vara så ljudisolerade som en inbyggd maskin dvs trevligare med snabb disk. Står maskinen dessutom på diskbänken blir det naturlig avrinning om olyckan är framme.

Jag skulle kolla med tillverkaren var svagheten är när det gäller varmvattensanslutning.
 
Det kan vara mycket som skiljer, ventiler och annat på varmvattenmaskiner kan specas högre och varmvatten i en sådan maskin kan förstöra komponenter på fel sätt. Sen så kan ju diskprogrammen vara skrivna så att det blir tokigt om det kommer varmvatten när det ska vara kallvatten. Elektronik är aningen mer komplicerat idag än förr när det kanske var en mekanisk termostat som kände vattentemperatur och arbetade på egen hand.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R d b skrev:
Vad svarade du på för fråga?
Du skriver i ditt inlägg att du enbart har varmvattenanslutning och då är mitt svar de två sätt att lösa problemet du fått för att du köpt en diskmaskin som skall anslutas till kallvatten.
Svårare är det inte. Man köper rätt maskin från början eller gör om anslutningen så den stämmer med maskinen!
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
thomas33 thomas33 skrev:
Du skriver i ditt inlägg att du enbart har varmvattenanslutning och då är mitt svar de två sätt att lösa problemet du fått för att du köpt en diskmaskin som skall anslutas till kallvatten.g på att lösa
Svårare är det inte. Man köper rätt maskin från början eller gör om anslutningen så den stämmer med maskinen!
Jag tror att TS reagerade på att du råkade skriva att man kunde byta till en diskmaskin avsedd att kopplas mot kallvatten. TS, verkar vara känslig för orden och vill inte ha en lösning utan en förklaring till varför det inte fungerar (min tolkning). Den förklaringen kanske är bättre att söka hos tillverkaren, även om vi såklart kan komma med rimliga gissningar eller förslag på lösningar.
 
  • Gilla
radioshack och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att TS reagerade på att du råkade skriva att man kunde byta till en diskmaskin avsedd att kopplas mot kallvatten.
Det är ungefär som att köpa en dieselbil och börjar fundera varför man inte kan tanka bensin eftersom närmsta macken enbart säljer bensin. Olika konstruktioner kräver olika lösningar för att fungera som tillverkaren tänkt, även om de utför samma sak.
 
  • Gilla
zsimpey och 2 till
  • Laddar…
Snarare kanske att köpa en dieselbil och upptäcka att man inte får köra den på gammal villaolja som den förra bilen...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att TS reagerade på att du råkade skriva att man kunde byta till en diskmaskin avsedd att kopplas mot kallvatten. TS, verkar vara känslig för orden och vill inte ha en lösning utan en förklaring till varför det inte fungerar (min tolkning). Den förklaringen kanske är bättre att söka hos tillverkaren, även om vi såklart kan komma med rimliga gissningar eller förslag på lösningar.
Exakt, för det är ganska vanligt att tillverkare av allt möjligt rekommenderar väldigt försiktig användning. Jag har klagat på ett par vinterskor där sulan slitits ut och får som svar att "de är tillverkade för att gå på mjuk snö, du kan ju inte gå grusia trottoarer" eller vita handdukar eller lakan som vars tvättmärkning är 40°C, vilket naturligtvis är trams. Jag ville veta om det var något liknande som låg bakom förbudet mot varmvattenanslutning för min diskmaskin. Faktum är ju att programmen går upp till 70°C så allt efter insläppet måste ju tåla den temperaturen. Frågan är om det är något i insläppet som inte tål så hög temperatur? Känns ju osannolikt, det är väl en väldigt enkel mekanik där?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
R
Fascinerande hur lite som hänt med diskmaskiners förbrukning. Den gamla diskmaskinen jag hade köpte jag 1997. Bifogat här är tabeller över dess resp den nya A+-klassade diskmaskinens vatten- och energiförbrukning. Lite mindre vatten men det är ju så billigt att det knappast märks. Samtidigt tar det MYCKET längre tid. Kan inte säga att diskresultatet är så mycket bättre som tidsåtgången skulle motivera.
 
  • Tabell över programdata för diskmaskin med programnamn, symboler, förbrukning och knappfunktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell över diskmaskinsprogram med kolumnerna process, diskmedelsmängd, disktid, energiförbrukning och vattenförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.