Om du har en sugande pump i källaren så är vattennivån i borrhålet max ca 8 meter under.
 
Nu har jag ingen aning om vad du har för typ av pump i källaren. Har du en typ ringpump kan den om den är ny och helt ok lyfta vattnet ca 10 meter innan det blir vacum mellan vattnet och pumpen. Har du en ejektorpump eller sänkpump kan du däremot lyfta vattnet mycket högt. För att förstå skillnaden får du googla.
 
useless useless skrev:
Om du har en sugande pump i källaren så är vattennivån i borrhålet max ca 8 meter under.
Nej. Det är ca 65 meter.
Pumpen suger, 2 slangar för cirkulation med en ejektor i botten samt en bottenventil under ejektorn
 
L
Vet mycket väl att fysiska lagar är övergripande den mänskliga , varför tros ni att jag sa att han ska fråga
Till TS du har kanske en ejektorpump där med tre slangar kopplade till pumphuset , då kan man få upp vatten från stora djup , men det har inte framkommit
 
Ejektorpumpen tar till sin hjälp en vattenstråle under högt tryck som "lyfter" vattnet.
Ps
Lyfthöjden är den samma som höjden mellan vattenytan och pumpen.
 
Okej får formulera om trådstarten ;)

Jag har en grundfos pump i källaren som sträcker sig ner i brunnen ca 65 meter, där slangarna enas i en ejektor.
Normal vattennivå är ca 10-15m (vi bor på en kulle)
Hur kan jag vid case of emergency använda en handpump för att ersätta grundfos-pumpen när elen är död?
 
E elmont skrev:
Ejektorpumpen tar till sin hjälp en vattenstråle under högt tryck som "lyfter" vattnet.
Ps
Lyfthöjden är den samma som höjden mellan vattenytan och pumpen.
Han behövde pumpen när han inte hade ström. :crysmile:
 
Det kan du inte, den enda möjligheten är att skaffa ett elaggregat som du kan köra pumpen med
Ps
Försökte bara beskriva lite hur en ejektorpump fungerade :oops:
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Varken en ejektorpump eller en gårdspump kan suga mer än 10m. Gårdspumpen har en pumpenhet nere i brunnen och ejektorpumpen har ejektorn nere i brunnen. Strikt principiellt kan du mata ejektorn med en handdriven pump och få upp vatten. Men jag tvivlar på att du är stark nog att få tillräckligt flöde för att få din nuvarande ejektor att fungera.

Så kort sagt kan du inte få upp vatten ur brunnen med en handpump i källaren om de förutsättningar du givit stämmer. Antingen sätter du gårdspumpen över brunnen såsom den är tänkt att fungera. Eller så ordnar du reservkraft till pumpen. Eller så tar du reda på om någon granne redan har en fungerande lösning vid strömavbrott.
 
Gör som @elmont föreslår, skaffa ett elverk antingen så det bara klarar pumpen eller ett stort som klarar hela fastigheten. Där jag jobbade hade vi 40 KVA drivet av en traktor som klarade allt.
 
Redigerat:
Sök efter hur en gårdspump verkligen fungerar. Det är en typ kolv, sittandes längst ner i pumpröret, som rör sig c:a 3 dm uppåt av pistången, när handtaget trycks ner. Den suger då upp vatten i röret och när kolven förs nedåt, så sluter en backventil och kolven kan passera vattnet och nå bottnen. Vid nästa pumpcykel sker samma sak dock med skillnaden att man måste lyfta 6 dm med vatten. Efter c:a 70 pumptag har man alltså lyft vattnet ungefär 21 m så det kan rinna ut ur pipen. Det sista pumptag blir då ganska tungt , eftersom det är många liter vatten som ska lyftas( 210000 mm*rörets area i mm2 /1000), men det går naturligtvis.
 
I princip skulle du väl kunna handpumpa lämplig pump för att driva ejektorn, men för att ejektorn ska kunna lyfta vattnet behövs bra med tryck och flöde. Pumpar man lite för dåligt händer ingenting. I praktiken ett hopplöst projekt, man orkar inte pumpa.
Gårdspumpen , som är en kolvpump, kan man pumpa fort eller sakta så kommer proportionellt motsvarande mängd vatten. Men det förutsätter som sagt att pumpen installeras rakt över borrhålet med rör rakt ner.
 
  • Gilla
Såkesöd
  • Laddar…
Lite
P patrik1975 skrev:
Varför?
Leijonpumpen klarar 40m och det billiga jula alternativet ska klara 20m.
Det är troligtvis för att dom pumpar upp vatten dvs själva pumpen sitter nere i hålet eller så är det någon form av ejektorprincip. Det är inte möjligt att suga upp vatten mer än ca 9,8m sen blir det vacum, typ som i en kvicksilverbarometer men uppstår vacum vid ca 0,76m.
 
Gårdspumpar har en kolvpump som sitter nere i brunnen. Det är bara att anpassa förlängd och dragstång till djupet. Innom rimliga gränser, det blir ju tyngre ju djupare det är. Frågan är om pumpen får plats i en borrad brunn tillsammans med övriga slangar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.