Hej
Håller på att installera vedpanna och tankar i garaget, 10meter wirsbo pex kulvert in til huset.
Tänkte köra detta utan kulvertstyrning.
Räcker det med shuntautomatik tex. thermomatic eller krävs det en mekanisk lösning typ esbe blandningsventil för att säkerställa att inte kulverten kokar sönder tex vid ett strömavbrott.
Har idag en thermomatic inne i huset som styr shunten på gammla pannan. Hade isf tänkt att koppla in en till thermomatic shuntmotor som får styra shunten som skickar ut till kulverten.

mvh Mats
 
L
Kulverten klarar väl +90 , och du har väl en pump som ska pumpa det huset , vid strömavbrott
så stannar pumpen och pannan kokar , med påföljd att det går ut via säkerhetsventilen ,
har du öppet eller slutet system , vid slutet ska det vara en s.k. syr som kyler ned pannan ,
vid öppet går det ut på taket
 
kommer att bygga ett öppet system.
tänkte mest på cenariot att shuntmotorn stod nära max öppet vid tex ett strömavbrott. Att nån typ av självcirkulation skulle kunna suga in för hett vatten i kulverten...
 
L
Tveksamt med självcirk om du inte har en min 2 tum stigare 2-3 meter upp för att få självcirk till tankar , annars finns det så du kan köra pumpen från batteri 12V inverter , som går in vid strömavbrott , då kan inte pannan koka
 
M msjoqvist skrev:
kommer att bygga ett öppet system.
tänkte mest på cenariot att shuntmotorn stod nära max öppet vid tex ett strömavbrott. Att nån typ av självcirkulation skulle kunna suga in för hett vatten i kulverten...
Nej det är nog inte troligt så det behöver du inte oroa dig för.
Uppfattade jag rätt att du ska ha en shunt före kulvert och en efter till radiatorerna? Då förmodar jag att du har nån ackumulatortank eller så inne i huset, där värmekretsen utgår ifrån?
Det kan kanske bli knepigt att få de bägge shuntstyrningarna att synka tänker jag.

Jag löste ett sådant upplägg med blandningsventil före pexkulvert, kulvertpump som styrs av en termostat och ett tidur (=hemmabyggd kulvertstyrning). Lilltanken laddas då satsvis vid behov, temperaturen i kulverten begränsas till 60 grader av blandningsventilen.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.