Jag har en vedpanna med 3 acktankar på 500L och ett stort hus med 19 element. Rörmokaren satt in ett nytt expansionskärl på 150L två år sedan och jag misstänker att det är för liten eftersom det verkar svårt att få ut luft ur systemet. Om jag fyller på upp till 1 bar, får jag ut en del luft från elementen men under eldning, när tankarna är full laddat släpps vatten från säkerhetsventilen eftersom trycket stiga för snabbt. För att undviker att ventilen sprängs måste jag har trycket på 0,6 bar som ökar till 1,5 nära rödett när tankarna är full laddat. Då släpps inget vatten men det bubblar runt pannan. Har läst att man ska har minst 10% av total volymen. Kan det stämma?
 
Det ska räcka i storlek, men är gummiblåsan i kärlet helt?
 
Det borde vara eftersom det är inte så gammalt
 
Rimligtvis, men kolla om du har luft samt rätt tryck i bilventilen. Är det kass kanske tillverkaren byter på goodwill.
 
Om du trycker med tex en tändsticka på bilventilen och det kommer vatten istället för luft, är det hål i gummimembranet!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Om det inredarns luft i kärlet skulle det funka ännu sämre. Men börja med att kolla förtrycket. Det är sannolikt för lågt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om det inredarns luft i kärlet skulle det funka ännu sämre. Men börja med att kolla förtrycket. Det är sannolikt för lågt.
Trycket i kärlet är på 0,6 men om jag pumpar blir det för högt när tankarna full laddats (90grad)
 
Med tanke på hur du beskriver problemet så låter det ju rätt så uppenbart att volymen är för liten. 10% av systemets totalvolym brukar ju vara en bra tumregel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.