Har en massa frågor ang. detta, då jag själv har funderingar att bygga ett 1-planshus i vinkel på en tomt, platta på mark, med en lutning på ca 1m/10m. Tomten är ej kommunal, inga nybyggda hus i närheten.

Någon av er som byggt/bygger på lera, hur gick ni tillväga?
Gjorde ni geoudersökning? Vilken typ & kostnad?
Hur var färg och konsistens, på leran?
Har ni bilder på hur schacktbotten såg ut?
Skulle hemskt gärna vilja ha feedback/åsikter från er.

Har själv gjort en liten provgrop på 1,5 m djup.
Slagit ner 3m armeringsjärn (16mm) med en slägga, sjunker ca 3-4 cm varje slag, kändes ej lösare någonstans längs vägen, gick ej att trycka ner.

Gör alla en fullständig geoundersökning, som bygger på lera ? (ca 30000:- !! )
Alternativ någon?

 
Snälla! Vakna nu.

Alla bygger på urberg/ fast morän?
 
Jo, nog har det byggts på lera - vårt hus t ex står på 11 m lera. Men det byggdes 1927 så jag var inte med då.
Förre ägaren, däremot, byggde till med både bostadsdel och garage -81 och gjorde då geoteknisk undersökning. Det såg han nog som nödvändigt för annars har han verkligen inte slösat med slantarna på bygget att döma av materialval, konstruktionslösningar etc.

Jag kan kolla vilken typ av undersökning det var, har protokollet hemma. Kostnaden vet jag inte men det var ju -81 så spelar roll...
Utfallet var i alla fall att grundvattnet står på 1 meters djup, att marken uppifrån och ner består av 1 m hårdskorpelera, 10 m löslera, 1 - 2 m lös morän och därunder någon form av fast botten (berg eller packad morän), samt rekommendationen att tillbyggnaden borde pålas till fast grund - vilket också skedde med sammanlagt 13 pålar om c:a 11 m järnvägsräls.

Schaktbotten har jag förstås inte sett själv och inget annat än ytjorden.

Annars - "inga nybyggda hus i närheten" säger du men finns det äldre hus då? Du kanske kan fråga runt bland dem som bor där. Kanske har du sån tur att nån har gjort en geoteknisk undersökning inför en tillbyggnad t ex. Eller kanske någon har gjort något annat som givit info om markbeskaffenheten t ex dränerat om, borrat för bergvärme eller så.

Hur som helst ska man kanske vara lite försiktig med att dra slutsatser av sånt, det kan variera en del även inom området. Det finns t ex hus ett kvarter bort från vårt som står på bara hälften så tjockt lerlager. Det allra säkraste är nog att göra egen geoteknisk undersökning.
Jag menar - 30 000 - vad kostar det om man fattar fel beslut om grundläggningen och får sättningar?
 
Vi byggde nytt för 6 år sedan och där krävde kommunen att vi gjorde en geo-undersökning först. Undersökningen kostade ca. 10000 tror jag och summa summarum så var det lerigt men inte tillräckligt lerigt för att behöva påla. Istället så rekommenderades en förstärkt grundkonstruktion och utgrävning för typ 150 kubik lecakulor som grunden vilar på.
 
Om man schaktar ur lera så väger den i runda slängar lika mycket som huset man sedan ställer dit. Fick vi höra av en grävare en gång. Sättningarna kommer när grundvattnet påverkas, inte av huset.
Vad händer om man pålar UTAN geo undersökning? Lägg pengar på pålning direkt så att säga...
greenbay
 
Snailman
De här la väl pengaran på att påla direkt:
Men det behöver ju inte alltid stämma...

CarlH skrev:
Jag kollade i går kväll två andra offerter som vi hade fått för pålningen. Den ena var på 153´och den andra på 190´. Dessa var som en del i hela grundläggningsofferten, d.v.s. pålning och grundläggning av platta på mark.

Med facit i hand som man säger skulle jag idag ha gjort på följande sätt:

- Gjort en grundundersökning
- Lämnat den till en konstruktör som gjort en pålritning.
- Med pålritningen i hand begärt in offert från några pålningsfirmor.
- Gjort en utsättning av var pålarna skulle stå. Efter schaktningen.
- Pålat
osv.

Och så upphandlat grundläggningen av plattan för sig.
 
Vår geoundersökning kostade 5000:- inkl moms, vi har byggt på lera med skifferberg under. Inga förstärknigar alls. Enl geologen kunde vi bygga ett 7-våningshus om vi ville... så lera behöver inte vara dåligt. En undersökning är alltid en bra investering och ofta ett krav från nämnden.
 
Den typen av olyckor där slänterna glider kan ju naturligtvis inte inträffa på plan mark men däremot kan det bli vattensjukt och på så sätt sjunka nedåt istället.

Vet inte om något bostadsområde det har drabbat men det händer ju ibland att vägar byggda på lera hux-flux får stora hål
 
Vi skall bygga, vi har gjort grunden och pålat för den... pålningen gick på 39.000 kr .. 18 pålar snitt längd 7,26m

Vad jag gjorde var att jag chansade på att pålningen inte skulle bli djupare än 15m / påle...(använde mig av ett företag som pålade med egen utrustning som inte klarade av större djup än ca 15m/påle ..)
vi hade en ofullständig geo undersökning i närheten att gå efter men det varierar väldigt mycket från tomt till tomt i vårat område.(mellan 5 - 21m till morän).. jag gissade på att min tomt låg närmast berget efftersom våran tomt ligger nästan högst i området(ganska plant men iaf..

Vad jag gjorde var att begära in offert på pålning /m + start/framkörnings avgift..
Pålfirman ville göra en oofert på "ingår pålning ner till 12m" men jag som trodde att vi inte skulle behöva påla så djupt krävde ett kontrakt där jag betalad för varje meter istället.. och det gick ju bra...

Mycket lättare att jämföra olika företag då också...

Om du bestämmer dig för att påla behöver du i princip ingen geo undersökning om inte pålföretaget har någon begränsning av pål längden (ett riktigt pålföretag kan pål 100m om det behövs..)
Geoundersökningen kommer bara hjälpa dig att gissa påldjupet ungefäligt, om du inte borrar i varje pålpunkt ...


Priset jag fick INKL MOMS  (från BOGAB(bogab.com för mer info) i strängnäs, men jag bygger i Nyköping så de kan tydligen åka en bit hemifrån iaf)
10.000 i startavgift (för att ta dit pålmaskinen)
225kr / m / påle

OBS det var ett MYCKET BRA pris / m men de kunde inte gå längre än till 15m.. så vid tveksamma fall, vänd dig till en "RIKTIG" pålfirma..

/Lycka till!

/Stefan

p.s. bilden är Bogabs egen lilla geoundersökning, de trycker ner första pålen med grävskoppan för att gör en uppfattning hur mycket material de skall ta dit, det tar stopp på ca 7m, och de vet att de kan trycka ner den ytterligare ca 1 m med pålhammaren, och jag tror att det var den pålen som gick djupast sedan ca 8m...
 
  • 20061023002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Vårt hus är också byggt på lera (slit) 1938. När vi hade grävt gropen för vår utbyggnad var både grävarna och snickarna helt överens om att det där går det inte att ställa ett hus på. Det var sån lera som det kommer vatten ur och blir smetigt om man står och stampar lite.

Vi hade misstänkt detta och förvarnat en geolog som kom dit och gjorde en undersökning. Han skrev en rapport där det står att det inte var några problem förutsatt att vi breddade våra sulor lite på utbyggnaden 600 mm istället för 400 som det var planerat. Han sa också att villor är jämförelsevis lätta konstruktioner. Han sa också att det är en hel del risker med att påla, som t.ex att grannarnas murar kan spricka. (Och det gamla huset har ju stått i snart 70 år på samma lera utan pålar.)

Så vi behövde inte påla. Jag skulle rekommendera att ni gör en geoundersökning om ni är osäkra. Att påla om det inte är nödvändigt är väl att gräva ner pengar helt i onödan?

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.