Precis i hörnet på vår tak verkar det av någon anledning samlas dagg som droppar ner på altanen. Det är inte jättemycket, men när temperaturen går under noll blir det isfläck på denna plats. Det verkar endast droppa på natt/morgon, så det är förmodligen dagg, som sagt.

Så här ser hörnet ut uppifrån (två foton), nerifrån (ett foto) och så ett bonusfoto på själva pölen :) Klicka för att få större bilder.

Det jag undrar är - är detta normalt eller är hörnet felbyggt? Isåfall vad är fel?

Ovanifrån

Takets hörn med synliga daggspår på altangolvet och växande växtlighet nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanifrån, närbild

Närbild på hörnet av ett tak med synlig fukt och början på mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Underifrån

Svartmålad takhörn med daggdroppar ovanför en röd vägg och en elektrisk apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pöl :)

Isfläck och daggdroppar på ett grått träaltangolv, tecken på kondens från takhörn ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för hjälp!!
 
Fenomenet är väl inte helt ovanligt, och hänger väl ihop med hur man vinklar vindskivor och gavelbeslag (och anslutningar dem emellan..)
 
Beror på att din hängränna inte går långt nog för att fånga upp dropp från vindskiveplåtens yttre del. Inte alls ovanligt om man bara bygger efter vad som är snyggt och inte efter vad som är mest funktionellt.

Jag har nåt liknande på mitt hus, vindskivan går ner och täcker hängrännans gavel, men det betyder tyvärr att plåten ovanpå vindskivan droppar lite även utanför rännan.
 
Redigerat:
  • Gilla
johan.strahle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.