Hej!

Lång historia kort: kryddhylla tappade greppet om kryddorna som föll ner och spräckte min induktionshäll. Behöver således en ny...

Råkade se IKEAs Bejublad på nätet, men hittar inga test eller åsikter om den.

Jag vet inte så mycket, förutom att den är rätt storlek och skulle nog bli snygg mot vår vita bänkskiva.

Har någon erfarenheter av denna?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80303932/

Mvh
Anders
 
Jag har en sådan och har blandade erfarenheter.
Det är snyggt med en vit häll och den är ganska lätt att hålla ren trots att den är vit.

Plattorna är däremot små. Alldeles för små. Jag köpte en 28cm kolstålspanna för ett tag sedan och får väldigt ojämn värme. Den tidigare, lite mindre tefalpannan i aluminium spred värmen bättre men om jag häller vatten i den och kokar upp så är det en tydlig ring med kokande vatten i mitten av pannan, inte hela. Steker jag exempelvis en bit fisk som tar hela bredden på pannan blir inte kanterna stekta alls knappt. Är man medveten om detta kan man ju utnyttja det genom att lägga bitar man vill ha lägre temp på lite vid sidan av men jag hade hellre själv kunnat välja detta genom att ställa pannan på en mindre platta.

När touchknapparna blir blöta måste man torka av dom ordentligt innan de går att använda igen, annars händer inget när man trycker på dem. Det har hänt att katten har stängt av spisen för mig :)

Effekten är bra, den kokar upp pastavattnet blixtsnabbt och är snabb i regleringen av temperaturen. Jag har dock inte haft någon annan induktionshäll att jämföra med.
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för det utförliga svaret, gaidin!
Det låter inte bra med plattorna - det är lite samma erfarenhet jag har av den numera spruckna hällen (som har 4 plattor som är lika stora/små).

Jag tror vi får kika efter något annat - det är ingen jättebrådska då det spruckna inte påverkar användningen av hällen.

Mvh
Anders
 
Jag har samma erfarenhet av vår Husqvarnaspis, och det är trots allt en premiummodell.

Kommer inte ihåg att det var samma problem med IKEA Folklig som vi hade i lägenheten.
 
Hittar du någon bra häll så säg gärna till här i tråden, jag är sugen på att byta :)
 
  • Gilla
anha01
  • Laddar…
På de från tretti.se stod inga specar på storleken på plattorna, den på Elgiganten hade ju plattor av samma (+0,5cm) storlek som Ikeas.
 
Annars är ju glaset på en induktionshäll rätt lätt att byta (i de flesta fall)
 
torbeno torbeno skrev:
Annars är ju glaset på en induktionshäll rätt lätt att byta (i de flesta fall)
Möjligt att det går att byta glaset på hällen - men vi tar detta som en chans att byta till ny induktionshäll, då vi varit missnöjda med den här hällen från dag 1. Tack för tipset ändå! :)
 
G gaidin skrev:
På de från tretti.se stod inga specar på storleken på plattorna, den på Elgiganten hade ju plattor av samma (+0,5cm) storlek som Ikeas.
Jag tycker det är lite konstigt att inte storleken på plattorna skrivs ut. Det måste väl vara en tämligen viktig uppgift, kan jag tycka. Får googla lite på det.
 
  • Gilla
LinneaH
  • Laddar…
Vi har Ikea Högklassig, den är bredare så passar inte hos er, men såvitt jag förstår den enda på Ikea som har bredare plattor/zon på ena sidan
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60303933/
Häll med induktionszoner: 2x240x220 mm, 1x180 mm och 1x210 mm.
Så 220 mm är det begränsande måttet, marginellt bredare än Bejublad.

Vi letade som tokar, även utanför Ikea, efter en med större zoner så gjutjärnspannan passar. Byggde nytt kök så vi var flexibla med storlek men svårt att hitta ändå. Frågade kollegor som jobbar med vitvaror men de visste inte ngn heller.

För övrigt kan jag nog inte rekommendera Högklassig heller, men av andra orsaker.
 
A anha01 skrev:
Jag tycker det är lite konstigt att inte storleken på plattorna skrivs ut. Det måste väl vara en tämligen viktig uppgift, kan jag tycka. Får googla lite på det.
Håller VERKLIGEN med, det måste vara intressant för många köpare!
 
Om ni tycker att storleken saknas på plattorna i en induktionshäll,
-försök söka efter garderober eller skåp baserat på storlek...
Min tvättstuga är tex 217 i tak, vilka garderober kan jag då ...?
jag har framfört synpunkten till Ikea. De tackade artigt och gjorde inget åt det.
 
  • Gilla
anha01
  • Laddar…
Kanske skita i induktion om det är så dåligt, ta gasspis istället om man vill ha den nivån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.