Hej jag tänkte höra om det är någon som användt sig av dessa offertportaler som finns på nätet, och vad ni har för erfarenhet/tips på det i så fall?

Jag skall bygga hus och funderar då om det är tillförlitligt att söka offerter eller om man ens får tillbaka några
 
Du får aldrig de bästa hantverkarna från dessa sidor. De bra hantverkarna säljer sina tjänster via referenser.

Du kommer att få massor med svar om du lägger ut projektet på någon av dessa sidor. En klar majoritet av svaren kommer från "byggfirmor" som bara är rena säljföretag (alltså förmedling i minst två led). De har som enda uppgift att få dig att köpa uppdraget, till givet pris. Sedan kommer de i sin tur att leta reda på byggföretag som till lägsta möjliga kostnad kan utföra uppdraget. Med lite tur kommer det någorlunda duktiga, men säljföretaget har noll koll på om utförandet blir bra.

De här förmedlingsföretagen brukar hävda att det har stora kvalitetssystem, men i praktiken fullföljer de inte ngn. kvalitetskontroll, de som står för bolagen vet inte hur utförandet skall vara,s så de har inte kompetens att avgöra om utförandet blir bra.

Jag har en kollega som behövde en elektriker för ett mindre uppdrag. Han fick tag på en enmansfirma, tror det var via brabyggare. Vid kontroll visade sig firman sakna elbehörighet, alltså direkt olagligt.

Samme kollega anlitade en golvfirma för att lägga några kvm golv i dotterns kök, dottern ringde: "var hittade du de där???". Det hade kommit två aspackade finnländare, som sedan höll på i 8 timmar med att lägga 3 - 4 kvm klickgolv... "sådant här har vi aldrig sett...". Det var via Offerta.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
BirgitS
Det jag använde Offerta till i vintras var att hitta företag med bra betyg, som också var trovärdiga förstås, kolla upp företagen på allabolag och andra ställen på internet. När allt var positivt kontaktade jag just de företagen direkt. Tre av de företag som kom och tittade hade ca 20 anställda och ett var ett tvåpersonersföretag där de två gjorde jobben själva, så inga rena säljföretag.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.