Det är ett högt kylskåp med två dörrar inte så vanligt så därför förutsätter man ju att det är kyl/frys när det står det. Det problemet är delvis löst. Vi får säljarens nya kyl/frys och hon tar det här kylskåpet nu är det bara transport.
Någon undrade om säljaren j hen är lite sjuklig om hen utnyttjar detta vet jag inte men det är mkt dubbla budskap. Och mkt jobb t ex en dåligt gjord flyttstäd av firma, d v s ingen riktig flytt städ utan ett städ där säljaren talade om vad som skulle göras men städaren också glömde bort viss saker som t ex 3 av fyra hyllor i flera skåp är rengjorda. Kanske småsaker men tillsammans blir allt till ett berg.
 
Hemmakatten
Ett berg är det om taket läcker, källaren är vattensjuk och fasadpanelen är rutten - samtidigt.

Detta med odammade hyllor lite här och där är ingenting. Säljaren har ju varit tillmötesgående och erbjuder er hennes nya kyl/frys.

Att torka av några hyllor kan rimligtvis inte ta någon längre tid.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Det är ett högt kylskåp med två dörrar inte så vanligt så därför förutsätter man ju att det är kyl/frys när det står det.
Det går aldrig att förutsätta något och att öppna två dörrar på en kyl/frys är något som många förutsätter att besökare på visningar gör.
 
Personligen hade jag tittat i vitvarorna på visningen för att kunna avgöra deras skick.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ett berg är det om taket läcker, källaren är vattensjuk och fasadpanelen är rutten - samtidigt.

Detta med odammade hyllor lite här och där är ingenting. Säljaren har ju varit tillmötesgående och erbjuder er hennes nya kyl/frys.

Att torka av några hyllor kan rimligtvis inte ta någon längre tid.
säljaren har signerat objektbeskrivningen där det står kyl/frys. Välkommen att städa du kan väl ta den otömda ej rengjorda fritidstoan
 
Hemmakatten
Att vara sarkastisk mot de som svarar här i tråden brukar inte vara ett bra sätt om man vill ha svar.

Kommer nu ihåg att du har en annan tråd om detta hus. Där hade ni farhågor om städning både inom- och utomhus. Du fick många goda råd, bl. a. om besiktning innan tillträdet, att hålla inne pengar och att kräva avdrag på köpeskillingen.

Och nej, jag vill inte tömma din toa. Det skulle du kollat innan tillträdet. Det lär du få göra många gånger om ni ska använda den fortsättningsvis. Alla andra som har fritidshus med torrdass klarar detta. Det gör säkert ni också.

Är inte ens säker på om det i säljarens städning ingår att tömma torrdasset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Jag håller faktiskt med TS lite. Det som står i objektbeskrivningen är en del av avtalet och då måste det uppfyllas. Nu löser det ju sig då säljaren byter.

Man ska ju kunna lita på den info man får, vet andra fall där det varit fel på årtal av vitvaror i objektbeskrivningen där säljaren har fått kompensera för det .

Städning är väl som det är, sällan den blir hundra så lite städade får man nog allt räkna med när man flyttar.
 
D dthompa skrev:
Det som står i objektbeskrivningen är en del av avtalet och då måste det uppfyllas.
Kan man tycka, men det är inte olagligt att vara glömsk eller ens ovetande om vad benämningen kyl/frys är för något. Därför mycket, mycket svårt att få ut någon ersättning om säljaren säger nej. Nu hade TS tur och får säljarens nya kyl/frys.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Kan man tycka, men det är inte olagligt att vara glömsk eller ens ovetande om vad benämningen kyl/frys är för något. Därför mycket, mycket svårt att få ut någon ersättning om säljaren säger nej. Nu hade TS tur och får säljarens nya kyl/frys.
Tror nog faktiskt du har fel. Ett avtal är bindande och objektbeskrivningen brukar vara med som bilaga i köpekontraktet.

Du får gärna visa ett fall där det finns kontrakt/bevis och man kommit undan med att skylla på att man är glömsk. Allt jag hittar är att säljaren är ansvarig för vad som står i objektbeskrivningen och att köparen ska kunna lita på den.


Ta detta exemplet tex

Fråga


Vem bär ansvaret för fel i objektbeskrivningen Det står i beskrivningen som mäklaren har gjort att det är en induktionshäll, men det är en glashäll, är jag som säljare ansvarig för fel som mäklaren skrivit
bengan 2010-01-05


Svar





Hej Bengan,

Normalt får säljaren objektsbeskrivningen från mäklaren, för kontroll och godkännande. Detta godkännande bekräftas också, vanligtvis med säljarens underskrift på objektsbeskrivningen.

När sedan kontrakt skall upprättas mellan köpare och säljare så bilägges normalt objektbeskrivning och blir då en del av partsöverenskommelsen. Parterna är säljare och köpare. Säljaren är juridiskt ansvarig i partsförhållandet mot köparen. Är det fel i objektbeskrivning så blir det i partsfrågan något mellan köpare och säljare. Således är säljaren ansvarig mot köparen om felaktigheter föreligger, som kan leda till ansvar gentemot motpart.

Är det sedan så att säljaren anser att mäklaren självsvåldigt fört in uppgifter i objektbeskrivningen och att säljaren därigenom blivit ”vilseledd” av mäklaren, så får säljaren i så fall driva den frågan mot mäklaren, om säljaren därigenom drabbats av ansvar och kostnader.

Slutsats: Gentemot köparen så blir säljaren ansvarigt för felaktigheter - av den typ som här omfrågats - i objektsbeskrivningen.

Erik Nyström, kundombudsman/Juridik, Fastighetsbyrån"


Det jag vill framföra är att det känns fel att alla hoppar på köparen för att han inte såg att det bara var en kyl. Det kanske var dumt att inte öppna kylen men säljaren har intygat att det finns kyl/frys och får således se till att det finns.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D dthompa skrev:
säljaren har intygat att det finns kyl/frys och får således se till att det finns.
vilket han/hon gjorde nu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
vilket han/hon gjorde nu.
Ja det nämnde jag tidigare var bra. Eller det var det rätta. Det jag tyckte var fel var att dom flesta sa att TS får skylla sig själv för att han inte öppnade kylen och såg detta på visningen.

Du skrev ju själv tex
Att köpa ny frys och slänga ut en av kylskåpen är bara ett telefonsamtal till affären.
Vilket är egentligen en felaktig rekommendation då köparen verkar ha rätten på sin sida att få detta fixat av säljaren. Han undrade ju vem som är ansvarig. Men nu löste det till sig rätta.
 
harry73
Vad betyder Kyl/frys? kanske mäklaren/säljaren menade att det antingen var kyl eller frys, och det stämmer ju.

Att öppna vitvaror på besiktningen ock kolla deras skick borde ingå i undersökningsplikten. Att sätta igång eller starta om vitvaror är mer tveksam.
Det händer ibland att när säljaren under flyttstädningen stänger av Kyl/frys går den inte att sätta igång mer. Då är det säljaren som ansvarar för att sätta ditt en ersättningsmaskin av likvärdig kvalitet (alltså nästan sönder)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
När vi köpt vårt hus visade det sig att jordfelsbrytaren gick när man startade torktumlaren. Inte när man slog på den utan när man startade en tumling. Men vi hade en schysst säljare som gav oss 3000 kr som kompensation utan något tjafs. Såhär i efterhand, efter att ha läst på forumet i några år, hade jag förmodligen inte ens brytt mig om att kontakta säljaren/mäklaren utan bara åkt till affären och köpt en ny...
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Skulle man kunna jämföra TS fall med att säljaren tagit med sig frysen i flytten och kvar i huset finns bara kylen?

I ett sådant fall är det klockrent att säljaren måste ersätta köparen med en frys, eller hur?
 
harry73
Visst om frysen fanns på visningen och inget angavs att den inte ingick i köpet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.