Vi har ett hus från 1955 med krypgrund och vintern 2014/2015 fick vi en fuktskada i badrummet. Det täcktes av försäkringen och vi anlitade en stor byggfirma för arbetet. När de var klara så var jag nere i krypgrunden och såg att de hade slarvat en hel del, bland annat så var det stora (>5 cm) glipor in till isoleringen mellan trossbottenskivorna och det befintliga undergolvet. Det var även stora glipor runt avloppsrör m.m. Vi påtalade detta för försäkringsbolaget och felen åtgärdades av byggfirman.
Nu håller vi på och byter golv i huset pga. dålig lukt och impregnerat virke i grunden. Vi ser då att arbetet med trossbottenskivorna inte känns helt proffsigt gjort. T.ex. så ligger de inte på lister på reglarna utan är skruvade underifrån direkt in i reglarna. Det är också ett lapptäcke med små bitar på vissa ställen och vi såg nu en ny glipa på 2-3 cm runt ett avloppsrör i köket. Vi har haft en hel del problem med möss i köket och nu förstår vi ju varför. Vi har även hittat två bon i sågspånet i golvet i köket.
Nu när vi gör om golven runt omkring badrummet kommer vi även behöva åtgärda det som är gjort under badrummet för att få det riktigt och tätt. Vi har påtalat felen för försäkringsbolaget nu som ska ta kontakt med byggfirman och jag väntar nu på att de ska höra av sig.

Vad tycker ni? Har byggfirman varit slarviga eller är det sånt man får räkna med?
 
Det är ju svårt att bedöma utan att se det själv på plats.
Men som du beskriver det, så låter det ju inte helt bra.
Kikade du inte på det justerade arbetet de gjorde förra gången alltså?
 
Nej, jag förstår att det är svårt att säga utan att ha sett det. Vi inspekterade ett deras åtgärder och det dom gjorde då var att skruva fast trossbottenskivorna där det gick och även lappa över med fler bitar av skivor där det inte blev tätt. Vi kunde inte heller se hålet runt avloppsröret då men den blev tydlig nu när golvet runtomkring togs bort. Men är det ok att skruva trossbottenskivor direkt i regeln? När vi nu gör om golvet runtomkring och gör det "riktigt" med att lägga skivorna på lister så måste vi ju ta bort de skruvade skivorna sedan tidigare för att få det tätt.
 
Glipor på 2-3 cm in till isoleringen är inte ok.
 
Nej, här är en bild på hur det såg ut innan de skruvade fast det: https://photos.app.goo.gl/wBtVko4Rg98m3WA22

Jag har ingen bra bild efter men i just det här fallet så satte de en 30 cm skiva till som skruvades fast i den gamla trossbotten och den där hängande skivan.
 
En blindbottenskiva skall inte hänga ner på det viset. Då har man använt fel material i förhållande till avståndet mellan bjälkarna. Om det mesta arbetet gjorts underifrån förstår jag att incitamentet till att slarva är stort, men det är ändå inte OK. Möss är ett helvete, de behöver inga autostrador för att ta sig in. Man måste vara extremt noggrann.
 
Och inte lär isolering av golvet bli så bra heller om det kan blåsa rakt igenom isoleringen.
 
Nu har de ju lappat igen de hålen men vi upptäckte fortfarande ställen nu där det inte var helt tätt. Men vad tycker ni om att de har skruvat fast trossbottenskivorna direkt i undersidan av regeln istället för att lägga dem på lister som är fästa på reglarna?
 
Det är väl inte det vanliga sättet. Men jag tror inte det är en klart felaktig montering.

Gör man saker i rätt ordning så är det lättare att lägga skivorna på lister. Men om det görs i efterhand så skulle man ju få bryta upp golvet för att komma åt uppifrån.

Men oavsett metod så skall det ju vara tätt mot möss.
 
När dom lade igen golvet så var det helt öppet uppåt eftersom allting fick rivas ut och reglerna torkades med värmefläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.