Buskfyggaren
Vi har problem med ett mögelangrepp som enbart uppstår vid kall väderlek. Mögelangreppet sitter i ett hörn i sovrummet uppe vid taket, det är yttervägg på båda sidor. Lägenheten är högst upp i byggnaden.

En byggkille som tidigare ägare hade här uppmätte att temperaturen i hörnet var 18,5 grader, i motsatt hörn och också är mot yttervägg var det 20,5 grader (i november). Är detta en tillräcklig låg temperatur för att det ska bildas en köldbrygga som i kombination med bristfällig ventilation orsakar kondens och mögel på väggen. Ibland kan man även se att det är fuktigt i hörnet.

Vi har mekanisk frånluft i lägenheten, centralfläkt som tjänar alla lägenheter i trappuppgången (två våningar). Frånluft tas från badrum och kök och det kan tilläggas att vi har en köksfläkt i köket som ej får sitta där (motordriven utan spjäll) som förr-förra ägaren installerat, den ska bytas ut snart. Så vi har ingen frånluft i köket och jag antar att det påverkar ventilationen i badrummet negativt också?

I februari så hade vi en fastighetskille här som mätte höga fuktvärden i väggen i hörnet, såg ej vad mätaren stod på men det lös rött i alla fall...

Ska lägga upp bilder på hur det ser ut nu i hörnet när jag kommit hem.
 
Det verkar konstigt att en så liten temperatursänkning ska ge några problem. Antingen måste det vara väldigt hög luftfuktighet/dålig ventilation från början, eller så kommer det in fukt utifrån på nåt sätt.
 
Det är alltså högst upp i hörnet på huset, precis under taket?

Kan tänka mig att det kommer in vatten i en skarv vid regn & blåst som inte torkar ut snabbt nog.
 
Buskfyggaren
Ja, det är längst upp, finns inget vindsförråd eller något ovanför. Grejen är att på det hörnet av fasaden sitter en trämodul, vid ena takbjälken så är det hål in i den här modulen lika stort som en tennisboll. Detta borde enligt mig kunna vara anledningen till problemet, har tagit upp problemet med föreningen men dom verkar inte vilja göra någonting med motivering att liknande hål finns på andra av byggnaderna utan att det resulterat i fuktproblem inne i lägenheterna. Hålet på våran fasad är dock större än på de andra, en fågel skulle t.ex. kunna komma in och ta isolering.

Kan lägga upp en bild på fasaden också när jag kommit hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.