V
Vi ska lägga nytt golv i lillstugan(ej permanentboende)men vi vill isolera lite.
Kan man lägga frigolitskivor 15-20mm. och klickgolv ovanpå?
Någon som vet?
 
Nä det lär dela sig.
 
Bekanta har frigolit under parkett i hela huset, byggt på 70 talet. Där man gått mycket, tex i köket knarrar golvet då frigoliten tryckts ihop lite, större möbler i vardagsrummet gungar när man går förbi. Men det är limmad parkett, som säkert är tjockare än nyare klickgolv.
Nån skiva bör man nog ha mellan, tex en plywood, då bör det funka i en stuga med måttlig användning.
 
Lägg cellplast med lite bättre bärighet så flexar det inte lika mycket. (EPS 300) sen kanske en tunn plywood om man är nojig.

Cellplast - ev plywood 6mm? - Klickgolv
 
ullet
Jag har gjort så i vår lillstugan, vit frigolit sen 13 mm parkett. Det flexar en del, men inga problem för golvet. Tunnare klickgolv hade jag nog inte lagt utan skiva under.

Inget jag rekommenderar i mer frekvent använda utrymmen dock. Då hade jag valt en styvare markskiva istället för frigolit.
 
V
Tack för era svar,lite klokare blev jag :).
 
Kanske Sundolitt MX Parkett
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
V
Jag hittade på Jem&fix något som heter underlagsfoam 5 mm.
Det får det bli.
 
5mm är inte mycket om det ska användas som värmeisolering.
 
V
useless useless skrev:
5mm är inte mycket om det ska användas som värmeisolering.
Det stämmer men något hjälper det nog.
Vi har även installerat en luftvärmepump(grabben är kyltekniker).
 
V
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
I praktiken inget.
Den s.k. foamen är bara avsedd för att jämna ut små ojämnheter i undergolvet,
och isolera stegljud.
[länk]
Den foamen är bara 2mm,den här är 5mm och fungerar både som stegdämpare och isolering.
 
V volvo51 skrev:
Den foamen är bara 2mm,den här är 5mm och fungerar både som stegdämpare och isolering.
OK, men 5 mm är ändå försumbart.
Varför tror du annars att man som regel isolerar 300 mm under golvet/betongplattan.
(dvs 60 gånger mer)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.