Jag har köpt en barack på ca 25m2 som ska användas på helgerna vintertid när vädret är varmare än -20. Den ska stå på en camping med el nästa vinter, men det är inte säkert att jag får en plats med el i år.

Jag har funderat på:

* pelletskamin med gsm-styrning

Fördelar: Kan starta uppvärmningen nån timme innan ankomst och har även en viss mysfaktor den dagen jag går över till el.

Nackdel: priset är lite högt för en säsong och jag känner inte att jag måste ha en för mysfaktorn.

* dieselkamin med gsm-styrning.

Fördelar: går att starta på distans och enkel tillgång på diesel.

Nackdel: högt pris för en säsong och begränsad nytta när el finns.

* gasolvärmare
Fördel: billigt att införskaffa.
Nackdelar: jobbigt att köpa gas hela tiden. Kan inte värma upp innan ankomst. Riskerna med gasol.

* fotogenvärmare
Fördelar: billigt att införskaffa då farsan har två som inte används.
Nackdelar: Går inte att starta remote. Luktar.

Vad rekommenderar ni för uppvärmningssätt?
 
Staffans2000
Vad sägs om en vedkamin?
Med så liten yta, värmer du upp din barack på nolltid.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Luft-luft värmepump, klart smidigast
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad sägs om en vedkamin?
Med så liten yta, värmer du upp din barack på nolltid.
Jo det är väl det billigare, men vågar man lämna en sådan igång när vi är ute på dagarna?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Luft-luft värmepump, klart smidigast
Jo om vi har el så funkar det men vi vet inte om vi får el i år..
 
Med de förutsättningarna tycker jag att gasol låter fördelaktigt. Har du långt till gasdepå? Annars är det väl inte jobbigare att köpa gas än att köpa pellets, diesel eller fotogen? Skall du ha någon solpanel och batteri? Eller hur tänkte du få ström till dieselvärmare eller pelletskamin?
 
Fast utan ström så är ju gas diesel och liknande uteslutet återstår ved eller fotogen
 
Nä jag tänkte på en lite större med fläkt
 
bobas bobas skrev:
Jo det är väl det billigare, men vågar man lämna en sådan igång när vi är ute på dagarna?
Behövs det? Det kanske är isolerat nog för att det ska duga att elda när ni är där?
 
Värma upp ett hus tar flera timmar, kanske ett dygn, oavsett isolering, storlek mm.
Värma luften i det är en sak, värma alla saker, väggar mm en annan.
 
Isakare Isakare skrev:
Värma upp ett hus tar flera timmar, kanske ett dygn, oavsett isolering, storlek mm.
Värma luften i det är en sak, värma alla saker, väggar mm en annan.
Absolut, men det är ju 25m2 vi pratar om.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi har nu fått veta att det är ca 3 års kötid för en plats med el så vi kommer att köpa en planar 4d dieselvärmare på 4kw, en gasolvärmare och ett elverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.