Hej

Har en liten o gammal grön bandsåg från clas ohlson, som vägrar att funka. Då jag pluggar in den så lyser den röda knappen som sitter mittemellan på-o avknapparna. Igår testade jag med nätuttag i hemmet, samtidig som jag tryckte ner på-o avknapparna samtidigt samt växelvis o då rasslade den till nån sekund. Enligt säljaren funkade den o han hade testat den samma dag som han sålde den också.

Nån som har nån aning om vad som kan vara orsaken?

Mvh D
 
L
Du har någon form av relä/kontaktor där , troligtvis håller den inte kvar ( egenhållning ) vid tryck på start , öppna fota och lägg upp så kanske du kan få hjälp
 
Enklast är om du kontaktar Clas Ohlson direkt :) De kan säkert hjälpa dig!
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
I ichgary skrev:
Enklast är om du kontaktar Clas Ohlson direkt :) De kan säkert hjälpa dig!
Tack för svar men har urusla erfarenheter av deras kundservice.
 
L Liteavvarje skrev:
Du har någon form av relä/kontaktor där , troligtvis håller den inte kvar ( egenhållning ) vid tryck på start , öppna fota och lägg upp så kanske du kan få hjälp
Tack, var rädd för att jag skulle behöva öppna upp men det får bli så.
 
D dokimazooo skrev:
Hej

Har en liten o gammal grön bandsåg från clas ohlson, som vägrar att funka. Då jag pluggar in den så lyser den röda knappen som sitter mittemellan på-o avknapparna. Igår testade jag med nätuttag i hemmet, samtidig som jag tryckte ner på-o avknapparna samtidigt samt växelvis o då rasslade den till nån sekund. Enligt säljaren funkade den o han hade testat den samma dag som han sålde den också.

Nån som har nån aning om vad som kan vara orsaken?

Mvh D
nej nej nej...oavsätt vad säljar säher skall det alltid testas innan köp... och blir säljar lite nervös när du söker eluttaget är det bara att åka hem igen
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att du har en startapparat såsom denna. Den liknar säkert inte din, men du har nog en separat låda med start och stoppknapp. Det brukar finnas en hållkrets och kanske även ett motorskydd i dessa. Så det kan antingen vara fel på hållkretsen (som går genom motorn, ev via ett överhettningsskydd) eller något mekaniskt fel på brytaren. På din beskrivning låter det ju som glapp om du måste fippla med knapparna så. Det är isärtagning och felsökning som gäller.

Startapparat med röd stoppknapp, grön startknapp och blå eluttag.
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag gissar att du har en startapparat såsom denna. Den liknar säkert inte din, men du har nog en separat låda med start och stoppknapp. Det brukar finnas en hållkrets och kanske även ett motorskydd i dessa. Så det kan antingen vara fel på hållkretsen (som går genom motorn, ev via ett överhettningsskydd) eller något mekaniskt fel på brytaren. På din beskrivning låter det ju som glapp om du måste fippla med knapparna så. Det är isärtagning och felsökning som gäller.

[bild]
Tackar, får ta itu med det då tiden finnes, precis som du nämner så är det en liten svart box där av o påknappen samt röda lysdioden sitter
 
HogeN HogeN skrev:
nej nej nej...oavsätt vad säljar säher skall det alltid testas innan köp... och blir säljar lite nervös när du söker eluttaget är det bara att åka hem igen
Det stämmer men är ganska säker på att han talade sanning o så var det så sjukt lågt pris haha
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Har börjat felsöka men det känns svårt att felsöka korrekt ungefär......... var någon del i röd plast som strömbrytarknappen trycker ner och har testat att trycka ner piggen själv och det låter liksom som att maskinen måste ladda för att börja fungera......... och att den gör det när jag trycker flera gånger och/eller håller ned knappen.........


Jag råkade också pilla med skruvmejsel där för att trycka ner piggen och i samband med det dog proppen......... pga kortslutning gissar jag......... kan det också påverka maskinens funktionalitet?????????
 
  • Hand felsöker en elektrisk apparat med synliga kablar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se men det ser ut som en enkel tvåpolig strömbrytare? Eller finns det någon tråd med som skulle kunna vara från ett överhettningsskydd? I vilket fall ser det endast ut att finnas en strömbrytarfunktion så du bör kunna följa upp hur den är kopplad. Det låter ju som glapp i själva strömbrytaren, vilket också är det mest sannolika. Den borde gå att byta till något likvärdigt. Om det inte går att hitta något passande så går den kanske att montera externt.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Tackar ska kolla vidare:D:D
 
Jag hade felsökt varje del för sig tror jag.

1. Koppla på en stickpropp direkt till sladden från motorn (dvs koppla bort hela strömbrytaren)
2. Test-mät sladden som går från stickproppen till brytaren.

Om de två fungerar som de ska ligger problemet i brytaren.
Jag hade själv problem med min gamla inca-hyvel när jag köpte den..den gick igång ibland och ibland inte..meckade med brytaren i timmar i tron om att det var den..inget funkade.. sen testade jag kabeln från brytaren till stickproppen, den glappar, byte den och allt funkade frid och fröjd..


Om det är brytaren som glappar hade jag bytt ut den (om det inte bara är en dåligt åtdragen skruv) man vill inte ha krångel med brytaren vid ett nödläge.
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Ta lite fler bilder över de olika delarna. Det som syns på bilden verkar vara lampa och tryckknapp dvs något som styr ett relä eller kontaktor och inte motorn direkt. Med märkningen där borde det stå X2 och 21 på andra sidan.
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.