Jag har ett egenhändigt komponerat värmesystem hemma som består av en bergvärmepanna och golvvärme.
Jag har idag problem med att det knäpper i golven när pumpen ska värma huset och framför allt när pannan slår om från varmvattenvärming till värmekretsen då en skvätt 50 grader varmt vatten cirkulerar ut i golvrören.
Min tanke är då att lösa problemet med en ackumulatortank.

Till frågan, vart ska den kopplas in och hur stor ska den vara?
Jag tänkte i samma veva koppla in en extra cirkulatonspump och bypass. Ska tanken sitta ì "golvvärmekretsen" eller i "värmepumpskretsen"?

Pannan är en IVT Greenline C7
Jag har uppskattningsvis 90-110l vatten i systemet.

Eller har jag missat något annat?
 
Vill man endast få bort eller minska knäppningar sätter man tanken på framledningen direkt efter vp. Vill man också ha flödesoberoende inkoppling blir det arbetstank och separat cp och då får man liksom bypass på köpet frågan är vad du vill uppnå ?
 
  • Gilla
Mackan1935
  • Laddar…
Jag vill att oljuden i golven ska försvinna :)
Det gör man genom att hålla en jämnare temperatur på vattnet som går i dom förstår jag.
Min teori är att idag är det kanske för lite vatten i systemet för att få en stabil gång på pumpen. Jag minns inte i skrivande stund vad tillåten diff på tempen får vara, men jag vill minska den. För att inte pumpen ska gå fort ofta och kort så måste den värma mer vatten.

Dessutom tror jag min cp är i minsta laget, den går på max och jag va tvungen att bypassa kretsen i källaren (som är snålställd) för att vp inte skulle ge felkod på för hög delta eller vad det står. Därav pratet om extra cp.

Det där med flödesoberoende inkoppling har jag ingen koll på, vad innebär det?

Med förutsättningen att jag ska ha extra cp oavsätt, är det någon skillnad om tanken sitter på vp-kretsen eller gv-kretsen?
 
Med flödesproblem som du verkar ha skulle jag välja en 300 liters tank koppla framledningen från vp till toppen på tanken och ut från tanken går till rad och golv och drivs via en extern cp. Returen till vp kan man dra direkt från rad till vp men det ska vara ett avstick till tanken tex via ett T stycke. Sen bör man ställa om i vp så att interna cp endast går när kompressorn går men för att vp ska känna tempen som går ut på rad bör man troligtvis montera extra eller flytta framledningsgivaren eller returgivaren beroende på vilken som styr vp till rätt sida på arbetstanken. Med arbetstank inkoppling så kan vp ha ett högre flöde för rätt delta och du kan ha ett lägre flöde på rad systemet vilket det troligtvis är byggt för.
 
Typ såhär? Första cp är den inbyggda.
Handritad skiss av en byggnadsinstallation med cirkulationspumpar och ackumulatortank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp fast ut till golvvärmen från toppen och returen till botten. Sen beror det på vp vart givaren ska sitta förr styrde ivt på returen men nyare styr efter framledningen hur gammal är den ?
 
2006, den styr på returen. Givaren sitter precis innan cp idag.

Så in från vp och ut till gv ska va i toppen på ack, och retur i botten? Jag tänkte att in från vp och ut till gv borde va en bit ifrån varandra så tempen hinner jämkas?

Returgivaren sätter jag innan T-kopplingen?
 
Tempen brukar hinna blandas ut ändå fast när man kopplar in en ren knäpptank på framledningen brukar man koppla in i tanken på toppen ut ur tanken från botten just för att vattnet ska blandas men har inte hört nån med arbetstank som har knäppningar. I installatörs menyn kan man ändra driftläge för värmebärarpumpen så den endast går när kompressorn går. Det gör inget om tanken är större en beg acktank på tex 500 liter är kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.