Skyldig Skyldig skrev:
Är Risco Lightsys2 något att ha?
Har bara använt Riscos Wisdom-larm i några installationer. Inga problem. Min uppfattning är att Risco är ett välbeprövat märke som fungera lika bra som andra märkeslarm.
 
D DMOL skrev:
Ponera att larmet störs ut, larmcentralen får pollning... väktare är där 15-20 min senare men hela bostaden är utrensad.
Har du fått ut det du ville av ditt larm?
Detsamma gäller väl även om larmet går som det ska ?
Väktarna brukar ju inte garantera en blixtsnabb utryckning, och även om dom gör det så ingriper dom ju inte själva utan bevakar och kontaktar polis...

/K
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Detsamma gäller väl även om larmet går som det ska ?
Väktarna brukar ju inte garantera en blixtsnabb utryckning, och även om dom gör det så ingriper dom ju inte själva utan bevakar och kontaktar polis...

/K
Det intressanta är att höra vad man förväntar sig av larm och larmcentral. Det var ju en del ingående frågor om hur snabbt larmcentralen reagerar etc, men som sagt är inbrottet redan över oavsett tillvägagångssätt.
För eller senare får du indikation på att något inte står rätt till, men då frågan vad du fått ut av larmet (gällande inbrott) och har tidsresponsen någon avgörande roll? Inga av de här larmen är ju utrustade med något som får inkräktaren att lämna platsen frivilligt. I idealfall skickas en bild som bekräftar att någon tagit sig in, är det störning går larm efter x minuter/timmar eller när alla lämnat bostaden. Är det ett dåligt larm händer inget alls.
Poängen är gör det så svårt som möjligt för inkräktaren att ta sig in i huset. Har de väl tagit sig in, gäller det att få dem ut, gör det olidligt genom larmet att stanna kvar längre än nödvändigt.
 
Skyldig Skyldig skrev:
Hade en "rådgivare" (=säljare) från Verisure hemma idag trots att jag helst vill ha trådat. Det eviga ringa det gjorde i att jag till slut tackade ja för att lyssna av vad de har att erbjuda.
Sammanfattat
-Dyrt i inköp (ca 8'-10')
-Dyrt i månadskostnad (ca 500/mån)
-Omöjligt att få svar på tekniska frågor
-Kundvänligt. Väldigt "det ska bara funka"-anpassat

Kan någon i denna tråden verifiera att Verisures larm blivit utstört? Då det är trådlöst borde det inte vara några större problem Jag försökte få säljaren att svara på hur snabbt Verisure reagerar på att t ex en givare plötsligt inte svarar eller att en anslutning till internet försvinner, oavsett om det är LAN eller GPRS. Fick inget vettigt svar på det.


En till fråga: Någon här som kan rekommendera ett bra hybridlarm som även känns modernt?
När vårat verisure larm gick för att terassdörren öppnades så ringde dom min fru som står som första på listan. Hon var inte hemma och ingen annan heller. Dom sa att hon skulle fara o se om där var några tjuvar för hon var ju mycket närmare. Jag trodde det var det som man betalade för att dom skulle göra
 
RilleRock
Brytskydd, 2 extra invändiga dörrlås (syns inte på bilden) samt bakkantslås försvårar en hel del och inte så himla dyrt.
Bild på ett brytskydd monterat på en öppen ytterdörr, med fokus på låsmekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullak40 och 3 till
  • Laddar…
D
Använder man inte sin altandörr frekvent kan man installera en beg gallergrind också, förutsatt att man hittar någon som inte är skev. Enklare att installera till skillnad från ASSA 258, vars instruktion är en :poop:
 
D
Ska försöka föra lite statistik över störsändare. Rör sig bara om beslagtagna störsändare i samband med brott (dvs en droppe i havet). Utelämnar andra avancerade brottsverktyg som
laserskärare etc då tråden inte behandlar dessa.

Augusti 2017 – 4 mål där störsändare beslagtagits.
1 brott gäller personbilar
1 brott gäller traktor
1 brott gäller förberedelse till grov stöld (stöld av bilar)
1 brott gäller grovt rån i butik
78 % av de dömda är inte svenska medborgare.

VÄRMLANDS TINGSRÄTT
DOM
2017-08-14
Mål nr: B 2681-17

Det till polisen från MQ överlämnade föremålet togs i beslag (förundersökningsprotokollet s. 149) och har enligt åberopat protokoll över funktionsundersökning utförd av kriminaltekniker konstaterats vara en fungerande störsändare som avses i lag och förordning om elektronisk kommunikation och att den kan användas för att störa fjärrlåsning av bilar. Den konstaterades fungera upp till ett avstånd av 50 meter.

HOVRÄTTEN FÖR VÄSTRA SVERIGE
DOM
2017-08-24
Mål nr: B 3471-17

Åklagarens särskilda yrkanden om fortsatt beslag av NN plånbok och
förverkande av en störsändare och en nyckelomprogrammerare
------
Av ett sakkunnigutlåtande från NFC framgår att de efter undersökning av apparaten
kunnat konstatera att det är en störsändare för mobiltelefoni och positionering via
GPS.

SÖDERTÖRNS TINGSRÄTT
DOM
2017-08-11
Mål nr: B 9508-17

GPS-sändare: Störsändaren används för att slå ut GPS-signaler från bilen. Den
används vid stölder för att få tid att åka till en lugnare plats och ta bort GPS:en. Den
andra GPS:en har ett mer legalt användningsområde. Det är som en buggningsenhet
för att kunna spåra en bil. På fråga uppger han att de också används av bilägare som
vill kunna spåra ifall deras bil blir stulen.
Nyckelämnen: Så kallade ”polska bilnycklar”. De kan passa i olika lås på bildörrar.
De går att vrida runt i låset på samma sätt som om det vore en nyckel och öppna
dörren med. Det förstör låset men det brukar inte synas utifrån. Det här är ett rent
brottsverktyg.

STOCKHOLMS TINGSRÄTT
DOM
2017-08-01
Mål nr: B 580-17

Vid passagerarplatsen påträffades en ryggsäck med påslagen störningssändare, silvertejp och klorin.
 
D
September - 1 mål där störsändare beslagtagits.
Förberedelse till grov stöld
Brukande av falsk urkund
4 av 4 dömda utländska medborgare

JÖNKÖPINGS TINGSRÄTT
DOM
2017-09-25
Mål nr: B 2593-17

Natten till den 5 augusti 2017 ringde YY till polisen. YY bor på X-vägen i Värnamo. Anledningen var att hennes dotter sett en grå skåpbil vid deras brevlåda och hon själv därefter såg flera personer röra sig i hennes och hennes grannars trädgård.

På en övervakningsfilm över Y och Z Ys bostad på X-vägen framgår att en minibuss/skåpbil kl. 3.08 respektive kl. 3.11 den 5 augusti 2017 körde fram och tillbaka framför fastigheten. Vid det senare tillfället saktade den in och körde långsamt förbi. Kl. 3.12 kom en person iklädd bland annat adidaströja till fastigheten. Personen tittade in i ZYs bil och i ett flertal fönster i Y och Z Ys hus. När bad guy 1 greps hade han likadana kläder på sig som personen i fråga. Bad guy 1 har vidgått att det var han som syntes på filmen.

Av samma film framgår att tre personer kl. 3.19 kommer från den riktning där minibussen senast körde och går in på tomten till Y och Z Ys grannfastighet. Kl. 3.56 syns väktare med ficklampa vid Y och Z Ys bostad och en minut därefter syns YY komma ut ur huset. Kl. 3.59 syns en person med ficklampa hoppa över staketet nära den plats där de tre personerna tidigare gått in.

Av två andra filmer framgår att två personer kl. 3.25 respektive kl. 3.26 gick vid utkanten av Y och X Ys trädgård på baksidan.

Den 5 augusti 2017 kl. 3.56 greps bad guy 2, bad guy 3 bad guy 4 i och bad guy 1 vid korsningen Ringvägen/Smultronvägen i Värnamo. De satt då i en grå VW skåpbil med registreringsnummer X.
….
Förberedelserna har bestått i att de tilltalade dels anskaffat, tagit emot, förvarat, transporterat och/eller tagit annan liknande befattning med verktyg, kommunikationsutrustning, handskar, balaklavor, belyst spegel och en störsändare - som varit särskilt ägnade att användas som hjälpmedel vid brott, och dels nattetid rekognoserat kring bostaden och personbilen.
 
D
Kan lägga till mig själv nu i listan.
Var på Ica Maxi och ska låsa bilen. Inget händer, trycker några gånger och fattar vad det som är på gång.
25 meter bort står han, den hederlige öststatsarbetaren med neddragen svart mössa och läderväska. Så fort han ser att jag tittar på honom stänger han av apparaten, bilen går att låsa igen, och därefter ger han sig fort iväg i motsatt riktning.
 
D DMOL skrev:
På en övervakningsfilm över Y och Z Ys bostad på X-vägen framgår att en minibuss/skåpbil kl. 3.08 respektive kl. 3.11 den 5 augusti 2017 körde fram och tillbaka framför fastigheten.
Man undrar hur det var med den där filmen apropå alla trådar om videoövervakning. Åkte de dit för den? Hade de skyltat? Filmade de offentlig plats?
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
D
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man undrar hur det var med den där filmen apropå alla trådar om videoövervakning. Åkte de dit för den? Hade de skyltat? Filmade de offentlig plats?
Reflekterade över det också vid sammanställningen, men har inget svar på din fråga. Åklagaren har använt filmen som bevisning. Du kan begära ut förundersökningsprotokollet (bör vara 5000-966355-17)
 
Redigerat:
D DMOL skrev:
Kan lägga till mig själv nu i listan.
Var på Ica Maxi och ska låsa bilen. Inget händer, trycker några gånger och fattar vad det som är på gång.
25 meter bort står han, den hederlige öststatsarbetaren med neddragen svart mössa och läderväska. Så fort han ser att jag tittar på honom stänger han av apparaten, bilen går att låsa igen, och därefter ger han sig fort iväg i motsatt riktning.
Apparaten? Såg du någon sådan, hur såg den ut. Jag är inte övertygad. Du kan ha inbillat dig. Ibland funkar inte nyckeln för att man inte är tillräckligt nära, mer än så är det inte.
 
hsd
Det är autolås på många bilar, då låser bilen när fjärren är tillräckligt långt borta, en typ av repeter får bilen ingen sådan indikation vilket innebär att när ägaren handlar i lugn och ro så kan tjuven starta och köra iväg med bilen och så länge motorn går är det bara att köra men stängs motorn så fungerar inte knepet då fjärren är avlägsen
Dessa bilar brukar plundras på värdesaker /dyra reservdelar och sen dumpas
 
D
Ja jag vet att han använde störningssändare, jag låser alltid mina bilar och känner på handtaget. Polisen höll med i alla fall...
 
Ok men kan du beskriva ”apparaten”?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.